Özellikle uzun yolculuklarda uçaklardaki konforun değeri daha çok anlaşılıyor.
Sevgili uçak üreticileri...
Küresel ilişkiler, iş, kültür ve tasarım dergisi Monocle, Boeing'ten Airbus'a tüm uçak üreticilerine hitaben hazırlanmış bir mektup yayımlayarak tüketici isteklerini bildirdi.....
Bizler, sivil havacılık alanında bir hayli zaman geçiriyoruz. Yolculuğumuz genellikle internet üzerinden bilet satın alarak başlar. Havaalanında valizimizi uçağa teslim eder ya da el bagajımızla doğrudan biniş kapısına geçeriz. Uçakta kendimizi kimi zaman en önde rahat rahat bacaklarımızı uzatırken kimi zaman da arkadaki daracık koltuklara sığışmaya çalışırken buluruz. İndikten sonra bazılarımız bagajını teslim almak için beklerken bir kısmımız kendini taksilere atar. Tüm bu keşmekeş esnasında da bazen bir havayolu şirketinin, bir havaalanının ya da yer hizmetleri veren bir şirketin anketörüyle karşılaşır ve anket formlarını doldururuz. Merak ediyoruz, acaba uçak üreticileri bizim ne düşündüğümüzü neden hiç bize sormaz? Belki soruyorsunuzdur ama biz toplam 891 (Yani derginin yaş ortalaması olan 27'yle, toplam çalışan sayısı 33'ün çarpımı) yıllık uçuş deneyimimiz boyunca bir uçaktan ne beklediğimiz sorusuyla hiç karşılaşmadık. Kuşkusuz hava yollarından ve araştırma gruplarından çeşitli bilgiler elde ediyorsunuzdur; ama biz eminiz ki, en iyi sonuçları pasaport kuyruğunda bekleyen yolculara soracağınız sorulardan alacaksınız. Bunun ne kadar iyi bir fikir olduğunu kanıtlamak için biz böyle bir anket yaptık ve aldığımız sonuçları 20 maddede topladık. Umarız bazılarını uçuşa geçirirsiniz.
Saygılarımızla, MONOCLE
1. Mutfak kısmının daha iyi havalandırılması. Erken uçuşlarda insanın midesi kalkıyor.
2. Tuvaletlerin daha iyi havalandırılması. Açıklamak gerekir mi?
3. El yıkama hadisesine yeni bir yaklaşım. O tuhaf açılı ve hiçbir zaman gereğince çalışmayan musluklardan daha iyi bir çözüm bulunabilir herhalde.
4. 15 saniyede bir kendiliğinden çalışan bir sifon sistemi düşünülemez mi? Hiçbir kabin görevlisi bu işi yapmadığına göre tuvaletler kullanıldıktan sonra otomatik olarak buharla neden temizlenmesin?
5. Japon ANA Havayolları'nın bazı 787'lerde kullandığı ve yıkama, kurutma, parfümleme yapan tuvaletler standart olamaz mı? Uçuş boyunca kendini temiz hissetmek hakkımız.
6. Yine tuvalet konusu... Bazı uçaklarda tuvaletler kabinin alt kısmında yer alıyor. Bütün uzun uçuşlar için böyle bir standart olamaz mı? Kimse o kadar saat tuvaletin yanıbaşında uçmak istemiyor.
7. Bazılarımız uçmaktan korkuyor. Kabin içi eğlence donanımını hazırlayan şirketler bir kanalı o anda ne yaşandığını grafikler ve metinlerle açıklamaya ayıramaz mı? Mesela iniş sırasında bazen uçağın neden bir tarafa doğru yatıp sonra ansızın açı değiştirip düzeldiğini hiçbirimiz bilmiyoruz.
8. Daha büyük pencereler yapın lütfen. Biliyoruz hazırlanıyorsunuz ama standart hale getirin şunları.
9. Ve lütfen el bagajları için daha büyük dolaplar. Yer var, biliyoruz.
10. Herkesin bagajını uçağa kendisinin yerleştirdiği bir sistem düşündünüz mü hiç? Ilyushin Il-86 uçaklarında bir ara Rusların böyle bir şey yaptığını hatırlıyoruz. 2007'nin en çok bagaj kaybedilen yıl olduğunu düşünürsek fena bir uygulama olmayabilir.
11. Kısa uçuşlarda kullanılan uçakların kendi merdivenleri olamaz mı? Körüğe yanaşmanın mümkün olmadığı durumlarda uçağın içinde beklemek eziyet oluyor.
12. Havayollarının kabine mümkün olduğunca çok koltuk sıkıştırmaya çalıştığını biliyoruz ama hiç değilse bazı uçaklar ortalıkta dolanmaya uygun olamaz mı?
13. Mesela acil çıkış kapısının önünde küçük bir bar iyi fikir. Uyanık bir havayolu şirketi iyi bir İtalyan barmeni işe alabilir.
14. Qantas Havayolları kahve standı açabilir.
15. Uçuşlarda kullanılan cep telefonları sinirimizi bozuyor. Ses geçirmez konuşma ünitleri olamaz mı?
16. Kabin duvarlarının daha dokunulası ve tabii daha hijyenik olması sağlanabilir mi?
17. Işıklandırma hâlâ bir sorun. Küçük kabinlerden oluşan Japon otellerindeki gibi basit ve iyi bir aydınlatma istiyoruz.
18. Horlayanlar için akustik bir çözüm getirilemez mi? Mesela belli bir ses limiti aşıldıktan sonra devreye giren tente gibi?
19. Rüzgâra karşı inişleri daha yumuşak gerçekleştirmenin çaresi yok mu hiç?
20. Yeni neslin hiç kokpit görmeyeceğinden endişeleniyoruz. Kurşun geçirmez şaffaf bir izleme bölümü olsa kokpitlerin?
Yayın tarihi: 20 Temmuz 2008, Pazar
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/07/20/pz/haber,29AED10BDC884CB3BFF67E49D33FADE0.html
Tüm hakları saklıdır.