Sürekli takip ettiğim ve tasarımlarını çok sevdiğim Muji nihayet
Türkiye'ye geliyor. Muji'yle tanışmadıysanız uyarayım, bağımlılık yaratıyor! Bir de tasarım yarışması olan Muji'yi; markayı
Türkiye'ye getiren Bilka'nın yöneticileri Sedef Öztürk ve Selman Bilal'e sordum. Onlar da Muji'yi anlattı ve ilgilenenler için tasarım yarışması hakkında bilgi verdi...
* Muji Türkiye'ye gelmek için neden bu kadar bekledi?
Aslında bu soruyu daha çok Japon yöneticilere sormak lazım. Bugüne kadar yapılan başvurular arasından bizi seçmelerinin en önemli nedeni Muji'yi; Muji felsefesini, ruhunu anlayan, tasarım anlayışını özümsemiş, kendi hayatlarını yalınlık üzerine kurmuş, gerçek Muji fanatiklerine teslim etmek istemeleriydi.
* Nerede, ne zaman, kaç değişik ürünle açacaksınız mağazayı?
İlk mağaza eylül ayında Nişantaşı'nda açılıyor. Aslında Uzak Doğu'da Muji'nin 7 bin çeşit ürünü var. Bu rakama yiyecek grubu da dahil. Çok ilgi çekici tasarım yiyecekleri olsa da Uzakdoğu dışında satılamıyor. Biz onları bile getirmek istiyorduk ancak Avrupa'ya bağlı olduğumuz için sadece bu bölgede satılanları getirebileceğiz. Ancak Muji sevenleri fazlasıyla memnun edecek kadar çok ürün geliyor diyebiliriz. Kanepeden nevresim takımına, seyahat ürünleri serisinden yararlı ev aletlerine kadar her şey olacak. Muji'yi sadece kırtasiye markası olarak bilenleri şaşırtacak kadar güzel ürünler satılacak.
* Muji'nin felsefesi nedir?
Muji, Japonca'da markasız kaliteli ürünler anlamına gelen 'Mujirushi Ryohin'in kısaltması. Mujirushi Ryohin terimini bulan kişi, 1980'lerde Japon pazarının yabancı markalar tarafından istila edilmesiyle nasıl baş edeceği üzerine çalışmış. Markasız olmak anlamına gelen 'Mujirushi' terimi, Muji'nin ambalajlarının ve ürünlerinin basitliğini temsil ediyor. 'Ryohin'terimi ise ürünlerin kaliteli olduğu vaadinden doğmuş. Muji temel anlayışını yalınlık üzerine kurmuş. Ürünleri tasarlarken işleve katkısı olmayan tüm öğeleri titizlikle eliyorlar. Günümüz yaşamını yalın, fonksiyonel, yenilikçi, uzun ömürlü ve doğa dostu eşyalarla kolaylaştırmayı hedefliyorlar.
ANA TEMA SADELİK* Muji sade tasarımlarıyla ünlü bir marka. Sizce Türkiye'de de dünyada yaptığı etkiyi yapabilecek mi?
Evet, Muji sadelik demek. Ama bu sadelik, kapsamlı düşünce ve tasarımla elde ediliyor. Mağazaya giren herkes, ihtiyacı olan en az bir eşya bulacaktır. Fiyatların da uygun olması mağazaya girecek herkesin iki kere düşünmeden alışveriş yapmasına imkan tanıyacak.
* Muji tasarım yarışmasına kaç kişi başvuruyor?
İlki 2006 yılında yapıldığında 52 ülkeden 4 bin 758 tasarımcı katılmış. Bu yarışmaya katılmak birkaç nedenle ilgi çekici olabilir. Öncelikle aralarında Jasper Morrison, Takashi Sugimoto, Kazuko Koike, Kenya Hara gibi farklı disiplinlerden uluslararası tasarımcıların bulunduğu bir jürinin önüne çıkma şansı tanıyor. Para ödülünün ve Muji'nin tasarım ekibiyle çalışma kapısının açılmasının dışında, kazananla Wallpaper gibi dünyanın en prestijli tasarım yayınları röportaj yapıyor. Bu arada birçok tasarım firması peşine düşüyor bu kişilerin.