kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 10 Ocak 2008, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Türk halkı su yerine çay içiyor, Çaykur hâkimiyeti bile 'özeller'i yıldırmıyor

ESEN EVRAN
Çaykur'un pazar payı yüzde 55, ama 20 özel şirket de kıyasıya rekabette. Çünkü Türk insanının sıvı tüketiminde çayın payı yüzde 39, suyun payı ise 42..
Çay pazarı, Çaykur'un yaklaşık yüzde 55 paya sahip olmasına rağmen bir dönem Sabancı, son günlerde de Ülker gibi büyük firmaların ilgisini çekiyor, çünkü Türk halkı neredeyse su yerine çay içiyor. Yıllık kişi başına 3.1 kilogram çay tüketen Türkler, bu miktar ile dünya ikincisi. İşte bu yüzden Ülker, aynı anda hem Doğa hem de Oba Çay'ı bünyesine katıyor. Nielsen'e göre çayın alkolsüz içecekler içindeki payı yüzde 39, vücudun temel içeceği suyun payı ise sadece üç puan üzerinde, yüzde 42. Gazlı içecekler tüketimde yüzde 7, kahve yüzde 2 paya sahip.

DÖKME HÂLÂ LİDER
Nielsen verilerine göre çay pazarının büyüklüğü, 2007'de yüzde 12 büyüyerek 860 milyon YTL'ye ulaştı. Aynı dönemde miktar olarak büyüme ise yüzde 5 ile 88 bin 940 ton oldu. Çay pazarını oluşturan alt kategorilerde ise ciro olarak yüzde 82.8'lik payı dökme çay alıyor. Bunu yüzde 12 ile poşet, yüzde 5 ile demlik poşeti izliyor. Alt kategorilere bakıldığında siyah çay segmentinde dökme çay kategorisi yüzde 88, bitki çaylarında da poşet yüzde 92 gibi yüksek bir ciro payıyla en önemli kategorileri oluşturuyor. Pazarda siyah çaylar yüzde 13 meyvebitki çayları ise yüzde 5 büyüyor. Toplam çay pazarı kategorisinde ise demlik poşeti kategorisinin son 1 yılda geçen yıla göre yüzde 25 büyüme kaydettiği görülüyor.Çay pazarında en büyük oyuncu Çaykur. Bunu en yakın rakibi Unilever yüzde 13.9 payla izliyor. Diğer üç önemli oyuncunun pazar payları ise yüzde 11.5, yüzde 2.5 ve yüzde 2.4.