Bahis oyunlarına yeni düzenleme
Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarının özel hukuk tüzel kişilere yaptırılmasını öngören kanun tasarısı, TBMM Başkanlığına sunuldu.
Tasarı; at yarışları hariç, uzmanlık, ileri teknoloji ve yüksek maddi kaynak gerektiren spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarını düzenleme işine ilişkin merkezi bahis sistemi ve risk yönetim merkezinin kurulması ve işletilmesi ile baş bayilik iş ve hizmetlerinin özel hukuk sözleşmesi ile hasılattan pay verilmesi modeline göre, Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca özel hukuk tüzel kişilerine yaptırılmasına ilişkin usul ve esasları düzenliyor.
Tasarının gerekçesinde, Türkiye'de futbol ve diğer spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarını düzenlemek, düzenletmek ve yönetme yetki ve görevinin Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne ait olduğu, Genel Müdürlüğün, söz konusu yetki ve görevini Spor Toto Teşkilat Başkanlığı eliyle kullandığı vurgulandı.
Spor müsabakaları üzerine sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarını düzenleme işinin uzmanlık, ileri teknoloji ve yüksek maddi kaynak gerektiren bir iş olduğu, söz konusu iş ve hizmetlerin bütçe imkanları ve kamunun bugünkü teknolojik imkanları ile yapılması mümkün olmadığı belirtilen gerekçede, ''Hasılattan pay verilmesi modeli olarak nitelendirilen ve oynatılan oyunlardan yükleniciye belli bir pay yüzdesi verilmesini öngören bu özel finansman modeli sayesinde kamunun büyük bir finansal yükten kurtulması sağlanacaktır'' denildi.
Gerekçede, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli bahis oyunlarının (iddaa ve benzeri) oynatılması ve Türkiye'de yasa dışı olarak internet üzerinden bahis oynatan şirketler ile rekabet edilebilmesinin, bahis oranlarının söz konusu şirketler tarafından belirlenen oranlara eşit veya çok yakın bir oranda belirlenmesini zorunlu kıldığı ifade edilerek, şunlar kaydedildi:
''Kısa süre içerisinde tüm dünyadaki iştirakçiler tarafından en çok tercih edilen oyun haline gelen sabit ihtimalli bahis oyunlarının esas unsuru, kazanılacak ikramiyeyi belirleyen bahis oranlarıdır. İnternet üzerinden yasa dışı şekilde faaliyet gösteren ve hasılatı üzerinden vergi dahil hiçbir kesintisi bulunmayan yasa dışı organizasyonların en cazip tarafı bahis oranlarının yüksek tutulması suretiyle iştirakçilere verilen yüksek ikramiyedir.
Öte yandan, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli bahis oyunlarının oynatılması ve oyunlardan elde edilen hasılatın istenen seviyede olmasının sağlanması konusu da dağıtılan ikramiye miktarı ile doğru orantılıdır. Dağıtılan ikramiye miktarı arttıkça elde edilecek hasılat miktarı da artacaktır. Söz konusu oyunlarda dağıtılacak ikramiye miktarının önceden bilinmesi fiilen mümkün olmayıp, iştirakçiler, bahislerini oyunu düzenleyen kuruma karşı oynamaktadır. Ayrıca, tüm dünyada internet ortamında yasa dışı olarak faaliyet gösteren bahis şirketleri ile rekabet edilebilmesi, bahis oranlarının söz konusu şirketlerce belirlenen oranlara göre rekabetçi olması ile mümkündür.''Gerekçede, internet üzerinden oynatılan sabit ihtimalli bahis oyunlarında dağıtılan ikramiyenin ortalama oranının, hasılatın yüzde doksanına tekabül ettiği belirtilerek, Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanununa göre, idarenin ikramiye olarak verebileceği maksimum ikramiye oranı hasılattan katma değer vergisi düşüldükten sonra kalan tutarın yıllık ortalama yüzde 59'u olduğu bildirildi.
Söz konusu oranın üzerindeki ikramiye riskinin kamunun işleyişi ve yapısı dikkate alındığında kamu tarafından üstlenilmesi mümkün olmadığı vurgulanan gerekçede, yıllık ortalama yüzde 59'un üzerindeki ikramiye riskinin özel hukuk kuralları ile yönetilen özel hukuk tüzel kişilerine verilmesinin zorunlu olduğu belirtildi.
Gerekçede, ''Tasarı ile iştirakçilere dağıtılacak ikramiye riski, İdare ile özel hukuk tüzel kişileri arasında paylaştırılmaktadır. Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarının yürütülmesinde rekabet edebilir ve günün şartlarına en uygun modeli, anılan oyunların yürütülmesine yönelik iş ve hizmetlerin, hasılattan pay verilmesi suretiyle özel hukuk tüzel kişilerine gördürülmesi sağlayacaktır'' denildi.
İHALEYE KATILACAK FİRMALAR
İhaleye katılacak firmalar, belirli bir operasyonel ve finansal yeterliğe sahip olacak. Geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katılma yasağı bulunanlar ile Terörle Mücadele Kanunu ve Türk Ceza Kanununun ilgili maddeleri kapsamına giren veya organize suçlardan dolayı hükümlü bulunanların ortağı veya yönetim kurulu üyesi olan tüzel kişiler, ihaleye katılamayacak.
ORTAK GİRİŞİMLER
Anonim şirketler, kendi aralarında veya yabancı tüzel kişilerle iş ortaklığı kurabilecek. İhale aşamasında ortak girişimden kendi aralarında bir iş ortaklığı yaptıklarına dair anlaşma istenecek. İş ortaklığı anlaşmalarında pilot ortak belirtilecek. İhalenin iş ortaklığı üzerinde kalması halinde, sözleşme imzalanmadan önce noter tasdikli iş ortaklığı sözleşmesinin verilmesi gerekecek.
İhaleye ilişkin ilan, ihale tarihinden en az 30 gün önce Resmi Gazete ve Kamu İhale Bülteninde yayımlanacak. İhale, kapalı teklif usulü ile yapılacak. Tasarıda, geçici ve kesin teminat alınmasına ilişkin esaslar ve teminat olarak kabul edilebilecek değerler ile tekliflerin nasıl değerlendirileceğine ilişkin usul ve esaslar da belirlendi.
Kesinleşen ihale kararı ve ihale üzerinde kalan özel hukuk tüzel kişilerle en geç 15 gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşme imzalanacak. Sözleşmenin süresi 15 yılı geçemeyecek. Sözleşmede, işin adı, niteliği, türü ve miktarı, hasılattan yükleniciye verilecek pay oranı ve sözleşmenin süresi gibi kriterler belirtilecek.
YASAK DAVRANIŞLAR
Tasarıda, sözleşmenin uygulanmasında yasak olan davranışlar ise şöyle sıralandı:
''Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla sözleşmeye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek, sahte belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek, sözleşme konusu işin yapılması veya teslimi sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak, taahhüdünü yerine getirirken idareye zarar vermek, bilgi ve deneyimini idarenin zararına kullanma.''
İhaleyi kazanan firmalara, doğal afetler, kanuni grev, genel salgın hastalık ve kısmi veya genel seferberlik ilanı gibi mücbir sebeplerle süre uzatımı verilebilecek.
Kanun kapsamında oynatılacak sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunlarının tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları ile merkezi sisteme yükletilecek tüm oyun yazılımlarının isim ve kullanım lisans hakları idareye ait olacak.
Kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar Maliye Bakanlığının görüşü alınarak idare tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.Tasarıya göre, yükleniciler, yapılacak ilk ihale sonucunda en geç 6 ay içerisinde işe başlayacak. Bu süre içinde, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunları ile ilgili mevcut sözleşmelerin uygulanmasına devam edilecek.
Yayın tarihi: 2 Ocak 2008, Çarşamba
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2008/01/02//haber,D9C964AF22FB4A32AA8A2826525BD1F4.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2008, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.