Sibel Horada'nın metal boru malzemeden yapılmış eseri, 5.5 metre.
Barışın demir, al güvercini
Sibel Horada, 20 Kasım 2003 terör olaylarında hayatını kaybedenlerin anısını, HSBC binası önüne kondurduğu demir Barış Güvercini ile yaşatıyor. Soyut heykelin verdiği kanatlı barış mesajını anlayabilmek, ona doğru noktadan bakmakla mümkün..
20 Kasım 2003 tarihinde Levent'teki HSBC genel müdürlük binasına yapılan terör saldırısında hayatını kaybedenlerin anısı, bundan böyle 27 yaşındaki genç heykeltıraş Sibel Horada'nın heykeliyle yaşatılacak. Bu eser, bankanın ağustos ayında açtığı 'Barış ve Dostluk' konulu heykel yarışmasında 155 yapıt arasından birinci seçilmişti. Sanatçının Barış Güvercini adlı yapıtı, olayların dördüncü yıldönümünde, bankanın Esentepe'de hizmete giren yeni binasının önüne yerleştirildi. Yapıt, önümüzdeki günlerde gece de aydınlatılarak, Horada'ya ait olduğunu gösteren bir plaketle sergilenecek. 20 Kasım'ın yıldönümünde, banka çalışanları da heykelin çevresine çiçekler bırakarak saygı duruşunda bulunmuşlar. Eser aynı zamanda HBSC Bank, eski Anadolu Sigorta, şimdiki Yapı Kredi Bankası blokları önünde duran İlhan Koman imzalı Akdeniz heykeli ve İş Kuleleri avlusundaki Mehmet Aksoy'un Kibele Çeşmesi'nin ardından bir banka binasının önüne konulan üçüncü heykel çalışması olarak da adından söz ettiriyor. Horada'nın 27 yaşında olması da ayrıca dikkat çekici. Sanatçı bu çabayı heykelin geleceğine bir yatırım olarak yorumlarken, bankanın çabasının da öteki kurumlara örnek olması gerektiğinin altını çiziyor.
SİLAHLI GÜVENLİK YANINDA
Birinci aşamasında çizim ve teknik raporların sunulduğu, ikinci aşamasında ise finale kalan 10 eserin değerlendirildildiği yarışmanın jürisinde Prof. Ferit Özşen, mimar Hasan Mingü, Prof. Hüsamettin Koçan, Prof. İhsan Bilgin, Doç. Nilüfer Ergin, Doç. Zeynep Yasa Yaman ve HBSC Bank'ı temsilen Gülbin Yücesan yer almıştı. Sibel Horada'nın birinciliği kazanan eseri, metal boru malzemeden yapılmış, boşlukta kıvrılarak dolaşan ve 5.5 metre yüksekliğe ulaşan kırmızı bir hat görünümünde. İronik biçimde, yanı başında sürekli olarak bankanın otomatik silahlı özel güvenlik görevlileri duruyor. Heykel, değişik açılardan bakıldığında farklı formlar sergiliyor ve belli bir noktadan, stilize bir barış güvercini olarak algılanabiliyor. Heykeltıraş Horada, heykeli binaya göre tasarlayıp düşünmüş olduğu için, neyle karşılaşacağını daha önceden biliyormuş. Sanatçı aslında, heykelin, etrafında 360 derece dönülebilen bir yere konulmasını istemiş. Sanatçı, heykeli, barışı 'olmasını istediğimiz, ama elimizde olmayan bir şey' olarak yansıtmak istemediğini de anlatıyor: "Bu heykele baktığımızda birçok açıdan karmakarışık bir şey görüyor ve ne olduğunu anlayamıyoruz; ama gerçekten bedensel bir çaba sarfeder ve pozisyonumuzu ayarlayabilirsek, barış imgesini görmek mümkün oluyor." Rebecca Horn ve Louise Bourgeois gibi sanatçılarla yakından ilgilenen sanatçı, 2003 yılında Brown Üniversitesi'nin Görsel Sanatlar Bölümü'nden dereceyle mezun olmuş. Horada, yine 2007 yılı içinde Marmara Adası 10. Prokonessos Taş Heykel Sempozyumu'ndaki Kaşık adlı eseriyle ilgi çekmişti.
Yayın tarihi: 7 Aralık 2007, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/12/07/cm/haber,8E16A909196545A199FBFB580056F0C9.html
Tüm hakları saklıdır.