Kihara’nın Beykoz fotoğraflarından biri.
Bir Japon'un gözünden 35 yıl önce Beykoz
İstanbul'a 1973'te gelen ve Beykoz'da sayısız fotoğraf çeken Japon Kohei Kihara'nın bu fotoğrafları, Beykoz Belediyesi'nin hazırladığı bir sergide bir araya geldi..
Âşık Veysel 1973'te ölmüştü, Boğaziçi Köprüsü'nün açılış töreni 30 Ekim 1973'te gerçekleştirildi, 1973 Milletvekili Genel Seçimleri'nde, CHP yüzde 33'lük bir oy alarak en çok milletvekili çıkaran parti olmuştu. Aynı yıl Japonya'dan dört öğretmen; denizcilik, gemicilik, su ürünleri ve gıda teknolojisi dersleri vermek için ülkesinden kalkıp, Türkiye'ye gelmişti. Kohei Kihara, Türkiye-Japonya işbirliği ile 1970'de, Beykoz'da kurulan İstanbul Denizcilik ve Su Ürünleri Meslek Lisesi'nde eğitim vermek için İstanbul'a gelmiş, burada fotoğraflar çekmişti. Fotoğraflarının çoğunu çektiği 1973'te kendi ülkesinde yaşanan petrol krizi, ülke ekonomisini derinden sarsmış, ileri teknoloji endüstrisi ciddi bir darbe almıştı. Çin'le ilişkiler ise yeni yeni normalleşmeye başlamıştı. Büyük sıkıntılar içindeki bir ülkeden uzaklaşmak hem aklının Japonya'da kalmasına neden oluyor, hem de başka bir ülke fikri ona umut veriyordu. Zihninin bir köşesinde de bir gün ülkesine geri döneceğini tutuyordu. Bu nedenle de Kihara, gördüğü her şeyi fotoğraflayıp ölümsüzleştirmekte, bu yeni ülkeyi belleğine kazımakta kararlıydı.
70'Lİ YILLARI ANLATIYOR
Kohei Kihara, Japon bir eğitimci olarak İstanbul'un anlarına tanıklık etmiş, bununla kalmamış, bu anları birer birer görüntülemişti. Aradan geçen 35 yıldan sonra Beykoz Belediyesi tarafından, önce Kihara'ya, ardından da çektiği onlarca fotoğrafa ulaşıldı. Ardından da bu fotoğraflar toplanarak, Beykoz Belediyesi, Feridun Karakaya Tiyatro Salonu'nda sergilenmeye başladı. Serginin açılışına katılan Kihara, böyle bir anı yaşamaktan duyduğu sevinci anlatırken, fotoğraflarda çocukluğu ya da gençliği görünenlerden bazıları da oradaydı. Fotoğrafların her biri tarihi birer belge olmasının yanında, İstanbul kent yaşamının 1970'li yıllarını anlatıyor, İstanbul'un farklı gelir seviyesine sahip ailelerinin bir arada yaşadığı Beykoz'un atmosferini de her yönüyle aktarıyordu. İstanbul'da kaldığı süre içinde Kihara'nın en çok ilgisini çeken şeylerden biri, şehrin ortasından geçen deniz olmuştu. Hemen her fotoğrafında deniz mutlaka görünüyordu. Deniz onun mesleği ve eğitimcisi olduğu su ürünleri için hem bir kaynak hem de bir araştırma merkeziydi. Kihara'nın fotoğraflarına yansıyan İstanbul manzaralarındaki diğer detaylarda ise uzun saçlı erkekler, İspanyol paça pantolon giyen gençler, geniş yakalı ceketler ve gömleklerin yanı sıra, çocukların farklı anları da bulunuyor.
DERS VERMEYE GELİYOR
Kihara, Beykoz'daki İstanbul Denizcilik ve Su Ürünleri Meslek Lisesi'nden ayrıldıktan sonra, Japonya'da Tokyo Balıkçılık Üniversitesi'nde profesör olarak akademik kariyerine devam etti. Ne var ki İstanbul'la bağlarını hiçbir zaman tam olarak koparmadı. Öyle ki 67 yaşındaki Kihara, bugün hâlâ İstanbul Üniversitesi Su Ürünleri fakültesi'nde misafir öğretim üyesi olarak her yıl 15 gün ders veriyor. İstanbul'un sosyal ve kültürel değişimini görme imkânı veren bu fotoğraflar, 30 Kasım'a kadar Belediye içerisinde, ardından çekildikleri mahallelerde, son olarak da daimi yerinde, yani İstanbul Denizcilik ve Su Ürünleri Meslek Lisesi'nde görülebilecek.
Yayın tarihi: 24 Kasım 2007, Cumartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/11/24/ct/haber,9754BC93225542768C2694960AA36D7B.html
Tüm hakları saklıdır.