Mona Lisa'nın kaşlarının ve kirpiklerinin sırrı çözüldü
Leonardo Da Vinci'nin hâlâ birçok açıdan gizemini koruyan ünlü Mona Lisa tablosunun sırlarından birinin çözüldüğü iddia edildi.
Fransız bir mühendis, Mona Lisa'nın resimde gözükmeyen kaşları ve kirpikleri hakkındaki gizemi çözdüğünü iddia etti. Kendi icad ettiği bir tekniği kullanan Fransız uzman, resimle ilgili diğer bazı küçük ayrıntıları da ortaya çıkardığını söylüyor.
ABD'nin San Francisco kentinde bir basın toplantısı düzenleyen Fransız mucit ve mühendis Pascal Cotte, Leonardo Da Vinci'nin, resmi ilk yaptığı zaman Mona Lisa'nın kaşlarını ve kirpiklerini çizdiğini söyledi.
Hakkında birçok gizem bulunan ve birçok iddia ve efsanelerin anlatıldığı Da Vinci'nin ünlü tablosunda Mona Lisa'nın kaşları ve kirpikleri gözükmüyordu. Kaşlar ve kirpikler hakkında da birçok spekülasyon düzenlenmesine sebep olmuş, çeşitli iddialar ortaya atılmıştı.
Hulio Ermida adlı bir jinekolog, Mona Lisa'nın kaşlarının kirpiklerinin olmamasını çirkin ve hasta olmasına bağlamıştı.
Ermida, Leonardo Da Vinci resmini yaptığında Mona Lisa 24 yaşında olduğunu ve o dönemlerde bu yaş grubunda pek çok önemli hastalık görülmeye başlandığını belirterek, resmi uzun uzun inceledikten sonra bu hastalıkların birçoğunu bulduğunu öne sürmüştü.
Hatta Ermida, kaşların ve kirpiklerinin olmamasının sinirsel bir şok sonucu olabileceğini belirterek, Mona Liza'nın küçük kızını kaybetmiş olması bunun nedeni olabileceğini, hatta saçının da olmadığını ve Leonardo Da Vinci resmini yaptığı sürece peruk takmış olabileceğini iddia etmişti.
Pascal Cotte, tabloyu kendi ürettiği yüksek çözünürlüklü bir video kamera ile yeniden incelediğini söyledi. Buna göre Fransız mühendis, ultraviyole ışınları ile kızılötesini de içeren 13 hafif spektrumlu bir kamera kullanarak 240 milyon pikselli resmi taradı. Sonuçta ortaya her 2,54 santimetresine 150 bin noktanın düştüğü Mona Lisa'nın yeniden üretilmiş bir fotoğrafı çıktı.
Cotte, bu fotoğrafla Mona Lisa'nın yüzüne orijinalinden 24 kat büyütülmüş bir fotoğraftan bakabildiklerini kaydetti. Mona Lisa'nın kaş ve kirpikleri ile ilgili sırrı da bu sayede çözdüğünü ifade etti.
"Eğer Mona Lisa'nın yüzünde bir tüy tanesinin bile izini bulsam, Da Vinci'nin Mona Lisa'ya kaş ve kirpik çizdiğini söylemek için kanıt bulduğumu söyleyeceğim" diyen Cotte'ye göre tabloda Mona Lisa'nın kirpiklerinin görünmemesinin sebebi, resmin pikmentlerinin silinmiş olması. Ona göre resmin bu kısımları temizlenmiş veya silinmiş, bu sebeple de kaşlar ve kirpikler yok olmuş olabilir.
Cotte, "Mona Lisa'nın gözlerinin etrafına yakından baktığınızda bazı çatlakların kaybolmuş olduğunu görebiliyorsunuz. Bir küratör veya resim restoratörü gözleri temizlemiş ve bu işlem de kaşların ve kirpiklerin silinmesine yol açmış olabilir" dedi.
Cotte'nin kendi icadı olan kamerası, kaşların ve kirpiklerin yanı sıra resimle ilgili yeni bulgular elde etmesini de sağlamış.
Cotte'ye göre Da Vinci'nin Mona Lisa'nın sol eli için yaptığı ilk çizim ila son çizim birbirinden birazcık farklı. Cotte, bunun Mona Lisa'nın kolunun altındaki örtünün duruşunun değişmiş olmasından kaynaklandığını söylüyor.
Bugün orijinal resimdeki örtü biraz bulanık olarak gözüküyor ve çok zor farkediliyor; ancak Fransız uzman bu yeni kamera sayesinde kaybolan pigmentleri tespit edebilmiş.
Cotte bu durumu "Mona Lisa'nın kolunun bu şekilde durması, tablo milyonlarca kişi tarafından yeniden üretildikten ve kopyalandıktan sonra ilk kez tespit ediliyor. Ancak kolunu neden bu şekilde tuttuğunu anlamadık. Mona Lisa'nın bileği muhtemelen elindeki örtüyü karnının üstünde tutmak için öyle duruyor. Bu benim için müthiş bir şey, müthiş bir keşif" dedi.
Cotte'nin, resmin sanal olarak yeniden üretilmesi olan bu çalışmasının sonuçlarından biri de elde edilen resmin, tablo daha yeniyken sahip olduğu renkleri gösteriyor olması. Buna göre Da Vinci'nin ünlü modelinin ten rengi hafif pembeye çalıyor.
Arka alandaki gökyüzünün rengi ise şimdi koyu gri gözükmesine rağmen daha maviymiş. Cotte'ye göre resmin üzerindeki koyu renkli tabaka da 500 yılık bir geçmişin ürünüymüş.
Cotte, kızılötesi ışınla elde ettiği bulguların fotoğraflarını düzenlediği basın toplantısında basın mensuplarına da gösterdi.
Araştırmacı, aynı zamanda ona Lisa'nın gülüşünün de bugün göründüğünden geniş olduğunu söyledi. Cotte, dolayısıyla Lisa'nın yüzünün de eskiden daha geniş göründüğünü savundu.
Leonardo, ünlü tablosunu 10 yıldan fazla süre yanında taşımış ve ölene kadar da üzerinde çalışmıştı.
Cotte'nin çalışmaları San Francisco'da bulunan Metreon isimli alışveriş merkezinde "Da Vinci: Bir Dehanın Sergisi" adı altında sergilenecek.
CHA
Yayın tarihi: 19 Ekim 2007, Cuma
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/10/19//haber,229A2418630246CD841B900A9462145B.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.