kapat
Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 25 Ağustos 2007, Cumartesi
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Avrupa'da ilk 3, pazarın % 50'den fazlasını kaptı

ESEN EVRAN
Türkiye perakende pazarının üç büyük oyuncusu toplam pazardan yüzde 9.1 pay alıyor. Avrupa'da ise en büyük üç oyuncunun payı yüzde 50 ile yüzde 90 arasında..
İLİŞKİLİ HABERLER
Avrupa'da ilk 3, pazarın % 50'den fazlasını kaptı
Satın almalar ve birleşmeleri yorumlarken, Türkiye perakende sektörünü neyi baz alarak değerlendireceğiz? Pazar bugünkü durumuyla henüz yüzde 40 düzeyinde organize. Henüz yüzde 60'ı semt pazarları, bakkallar ve sokak satıcılarının elinde olan bir pazarı Avrupa ile karşılaştırmak çok güç. Çünkü Avrupa market formatları gelişimine bakıldığında organize zincirlerin payının 20 yılda 60.8'den 85.8'e çıktığı görülüyor. 1985 yılında toplam ticaretin yüzde 41'inin bakkal, açık pazar gibi formatlarda yapıldığı Avrupa'da bugün bu tür geleneksel ticaretin payı yüzde 14.2'ye düşmüş.

CARREFOUR 4 ÜLKEDE LİDER
Avrupa'daki büyük perakendecilerin pazar konumuna bakıldığında, Carrefour'un dört ülkede pazar lideri olduğu göze çarpıyor. Fransız Carrefour, Belçika, Fransa, İspanya ve Yunanistan'da pazarın en büyük oyuncusu. Perakende ticaretin organize ya da geleneksel kanallar arasındaki paylaşımına baktığımızda güneye inildikçe gelenekselliğin arttığı görülüyor. İtalya, Yunanistan, Portekiz ve İspanya'da ilk üç perakendeci toplam pazarın ortalama yüzde 50'sine sahip. Oysa İsveç'e baktığımızda, ülkenin en büyük üç perakendecisi olan Ica, Axfood ve Kf, pazarın yüzde 91'ini elinde bulunduruyor. Danimarka'da ilk üç perakendecinin payı yüzde 86, Norveç'te yüzde 83, Hollanda'da yüzde 81 düzeyinde.

TÜRKİYE'NİN BÜYÜKLERİ
Türkiye'de ise perakende sektörünün yaklaşık 70 milyar dolarlık bir büyüklüğü olduğu tahmin ediliyor. Bunun yüzde 61'i semt pazarları, bakkal, büfe, sokak satıcılarının elinde. Sadece İstanbul'da 400'ün üzerinde semt pazarı olduğu biliniyor. Migros, toplam pazarda yüzde 8.6, organize pazar içinde ise yüzde 22.4'lük paya sahip. Carrefour'un toplam pazardaki payı yüzde 5.3, organize içindeki payı ise 13.8. Bu iki oyuncuyu indirimli market zinciri BİM izliyor. Bim'in organize perakende pazarındaki payı 13.54, tüm ticaret içinde ise yüzde 5.2'lik paya sahip. Türkiye'nin üç büyük oyuncusunun toplam perakende içindeki payına bakıldığında şimdilik 19.1 gibi bir orana ulaşılıyor. Carrefoursa'nın Migros'u aldığını varsaydığımızda ise en büyük oyuncu yüzde 37'lık bir paya sahip oluyor. Bim ikinci sıraya yerleşiyor ve üçüncü sırada da Tesco yer alıyor.