Havada 'tek sınıf' dönemi
Milli havayollarına alternatif olarak doğan ve sadece business class hizmeti sunan havayollarının sayısı artıyor
Dünyada bir yandan düşük maliyetli uçuş fırtınası eserken, bir yandan da havacılık sektörü yeni trendlerle tanışıyor. Bazı havayolu şirketleri, ucuza uçurabilmek için bagajdan, ikramdan feragat edip, koltuk aralıklarını bile daraltıyor. Bazıları ise parası olanlara daha lüks hizmet verebilmek için sadece business class hizmeti veriyor. Amaç, yüzlerce kişiyle birlikte uçmak istemeyen business class yolcularını çalmak ve onlara sanki özel jetlerinde seyahat ediyormuş duygusunu yaşatmak. Üstelik bu havayollarını tercih edenler, bayrak taşıyıcı havayollarındaki business class yolcularından en az iki saat daha önce gitmek istedikleri yere ulaşabiliyor. Özellikle Avrupa ile Amerika arasında faaliyet gösteren bu tarz havayollarının öncülüğünü PrivatAir ve EOS Havayolları yaptı. 1977 yılında Boeing'in 737-200 uçağını VIP modeline dönüştürerek tek uçakla uçuşlarına başlayan PrivatAir, 29 yılda dünyanın en lüks iş jeti ve uçaklarından oluşan 50 adetlik filoya ulaştı. PrivatAir'in başlattığı bu girişimin çok başarılı olması üzerine pazara birbiri ardına yeni şirketler girdi. Bu havayollarının filosunda Boeing Business Jet ve Airbus Corparate Jetliner (ACJ) gibi büyük gövdeli iş jetlerinin yanı sıra Embarer Legacy, Global Express, Gulfstream, Learjet, Falcon, Hawker gibi dünyanın en lüks iş jetleri de var. Yolcuya özel jet konforu sunulmak istendiğinden, büyük gövdeli uçaklardaki koltuk sayısı azaltılıp, daha geniş alanlar oluşturuluyor. Örneğin 100 koltuklu BBJ, 48 koltuklu hale getiriliyor. Jeffersons, Marquis Jet, NetJets, Captain's Choice, ITC Classics, Aspire Holidays, PrivatAir ve EOS bu sektörde faaliyet gösteren şirketlerden bazıları.
|