|
|
|
|
|
|
'Kitapları uzun uykularından uyandırıyoruz'
Üç ciltlik Gelişme Sürecinde Türk Karikatürü kitabını yazan editör Turgut Çeviker, Tavanarası kitapları projesini anlattı.
- Tavanarası kitapları fikri nasıl doğdu? - Çalışma alanım olan Türk karikatür tarihi araştırmalarım sırasında, çok sayıda eski dergi ve gazeteleri tarıyorum. Yıllardır süregelen bu taramalar sırasında, tefrika (dizi yazı) olarak kalmış metinlerle karşılaşıyorum. Hep o kitapların uzun uykularından uyanmalarını hayal ederdim. Eski ahşap evlerde tavanaraları vardı. Kullanım dışı 'şey'ler orada saklanırdı. Anıların tanıkları olarak kullanılmadan yaşlanırlardı. Serinin ismi de oradan geldi. -Dizi kaç kitaptan oluşacak ve kimlerin eserleri yer alacak? - Bu yıl altı kitap çıkarmayı düşünüyoruz. İlk iki kitap piyasada, yıl içinde İsmet Yenisey ve Remzi Tozanoğlu'nun, Orhan Kemal, Oktay Rifat ve Melih Cevdet Anday'la yaptıkları röportajlardan oluşan Roman Kokan Evlerde Gezinti kitabını, rahmetli Bülent Oran'ın, Tramvay Sevdası adlı mizahi romanını çıkaracağız. Yine bir dönem çok okunan Cahit Irgat'ın Çok Yaşasın Ölüler adlı anı kitabıyla, Gündüz Kılıç'ın Olacakları Kadar Olamayanlar ile Yarın Daha İyi Olabilecekler adlı futbol eleştirisi kitabı da listemizde.
- Piyasaya çıkan 1929'da Plaklarda Dinlediğimiz Sanatkârlar kitabındaki kadınların ortak özelliği eğitimli olmaları. Osman Cemal Kaygılı'nın kitabı da İstanbul kültürünün önemli bir geleneğini anlatıyor. Sizce o günlerden bugüne neler değişti? - Araştırma sırasında karşılaştığım birkaç örneği vereyim: 1929'da Taksim'de, Talimhane parsellenmiş, apartmanlar yapılmış daire daire satılıyor. 1934'te Tepebaşı'nda 'cepcilik' görülmeye başlamış. Bu konuyu ele alan haberlerde "Tepebaşı'nda artmakta olan yankesiciliğin Taksim'e de sirayet edeceğinden korkuluyor!" cümleleri yer alıyor. Kuşkusuz zaman ilerledikçe hayat değişecek. Önemli olan değişimin bilincinde olmak, geride kalanı saklayabilmek ve tarihin belleğinde koruyabilmektir. Mesut Cemil Bey Osman Cemil Kaygılı Plak sanatkârı Fikriye Hanım
|
|
|
|
|
|
|
|
|