Antalya Havalimanı ihalesinde rekor olur mu?
Antalya Havalimanı, 12 Nisan'da ihaleye çıkıyor. Şu ana kadar dört teklifin verildiği ihalenin nasıl sonuçlanacağı ise merak konusu
Atatürk Havalimanı ihalesini 3 milyar dolar gibi rekor bir rakamla TAV Yatırım Holding AŞ kazanmıştı. Şimdi sırada Türkiye'nin ikinci önemli meydanı olan Antalya Havalimanı ihalesi var. 12 Nisan'da yapılacak Antalya Havalimanı I. ve II. Etap Dış Hatlar, İç Hatlar Terminali, CIP Salonu ve Mütemmimleri İhalesi'ne katılım için, şu ana kadar dört teklif verilmiş durumda. Ancak, kamuoyunun beklentisi Antalya Havalimanı'nda bir rekor kırılması yönünde. Atatürk Havalimanı ile aynı ticari değerlere sahip olmayan Antalya için, sektörün önde gelen şirketleri yine yarışacak ama bir rekor beklentisi içine girmek doğru değil. İlk defa Antalya Havalimanı'nın nasıl ihale edilmesi gerektiğini gündeme getiren yazar olarak, Devlet Hava Meydanları İşletmesi'nin (DHMİ) benimle aynı görüşleri paylaşarak, tüm terminalleri bir paket olarak ihaleyi çıkarması doğru ve yerinde bir uygulama. Ayrıca kiralama süresinin 17 yıl olarak tespiti de bana göre az ama 10 yıl olmasından iyi. Antalya Havalimanı'nda üç terminal işletmecisi var. İç hatlar terminalini DHMİ, I. Etap Dış Hatları Alman Fraport, II. Etap Dış Hatları ise Çelebi & IC İçtaş işletiyor. 12 Nisan'daki ihale sonrası üç terminalin işletmesini tek bir firma üstlenecek. Fakat, I. Etap Dış Hatlar'ın süresi 1 Eylül 2007 dolacak. Dolayısıyla ihaleyi kazanan şirket 1 Eylül'de I. Etap Dış Hatlar ve İç Hatlar'ı devralarak 17 yıl işletecek. II. Etap Dış Hatlar'ın süresi ise 24 Eylül 2009'da dolacağı için burasını 15 yıl süreyle işletmiş olacak.
NEDEN REKOR OLMAZ? En başta iç hatlar terminalinin teknolojisi çok eski, 82 yılına ait. Özel sektör tarafından işletilen ilk terminal olan I. Etap Dış Hatlar Terminali'nin teknolojisi de 80'li yılların sonuna tekabül ediyor. Dolayısıyla her iki terminalin de yenilenmesi gerekiyor. Antalya'nın otopark geliri olmadığı gibi terminallerindeki ticari alanların verimliliği de çok düşük.
UCUZ CHARTER YOLCUSU Antalya, Atatürk Havalimanı gibi dünyanın belli başlı milli havayollarına değil, ucuz charter havayollarına hizmet veriyor. Sadece turizm odaklı bir meydan olması sebebiyle en küçük olaya ve şoka karşı, yüksek hassasiyeti söz konusu. Ve daha önemlisi yolcularının yüzde 94'ü yabancı turistlerden oluşuyor. Antalya'yı, Alman ve Rus turistler kullanıyor. Ancak, en çok seyahat eden Alman turistler Avrupa'da rakip bölgeleri herhangi bir durumda tercih edebiliyor. Dış hat yolcularının sadece yüzde 6'sı Türk, gerisi yabancı uyruklu. Ve tüm dış hat yolcularının yüzde 56'sı sadece iki ülke kaynaklı (Almanya yüzde 36, Rusya yüzde 20). Buna karşılık Atatürk Havalimanı Dış Hatlar'ın yaklaşık yüzde 60'ı Türk yolcusu. Antalya'nın yolcu profili turist, Atatürk Havalimanı'nın ise işadamı ağırlıklı.
|