| |
|
|
'Hiç yanılmadılar, hep en kötüsünü seçtiler'
Birçok reklamcı aynı şeyden şikâyet eder: Müşterinin işine karışması. Bazı reklam veren, ' para benim değil mi kardeşim' zihniyetiyle hareket eder. Ancak bu yeni bir olgu değildir. Reklamcılık ve yan sektörleri ekonomi dünyasında yer aldığından beri işverenler 'sanatçıya' (ya da 'zanaatçıya') müdahale etmiştir. Türk afişçiliğinin ve reklamcılığının en büyük adlarından İhap Hulusi Görey ( 1898-1986 ) de bundan muaf olmamıştır. Bakın büyük usta, bir afiş sergisi vesilesiyle kaleme aldığı bir yazıda ne diyor: "Sipariş verilip resim alındıktan sonra, ' şurası boş kalmış' diye bir sürü yazılar ilave ediliyor, bu da resmin kompozisyonunu, dolayısıyla güzelliğini ve yapacağı tesiri mahvediyor. Sipariş verenlerin birçoğu resimlerine fazla yazı doldurmakla halkın bu yazıları okuyacağını zannediyorlar. Halbuki reklam maksadıyla yapılan bir resimdeki yazılar gelip geçeni hiç alakadar etmez, sıkar." ( Yedigün dergisi, 2 Ekim 1935 ) Genç kuşağın Kulüp Rakısı etiketindeki ünlü kompozisyondan bileceği İhap Hulusi, bir keresinde şöyle demişti: " Yıllarca devlet daireleri ve kurumlarına afiş çizdim. Her sefer üçdört taslak yapıp sundum. Hiç yanılmadılar; hep en kötüsünü seçtiler. " Atatürk'ün talebiyle Latin harflerine geçilirken ilk Alfabe'yi hazırlayan İhap Hulusi'yi biraz daha yakından tanımak için: 1) Ustanın çalışmaları İstanbul Beyoğlu'ndaki Yapı Kredi Bankası Sermet Çifter Salonu'nda 9 Nisan'a dek sergilenecek. 2) ' Grafik Tasarım' dergisinin Mart sayısında İhap Hulusi dosyası var. 3) Ender Mater'in yazdığı ' Cumhuriyeti Afişleyen Adam' (Literatür Yay.)
|