|
|
|
|
|
|
Havlayan ekonomi tıkırında
Tıpkı Amerika'da olduğu gibi bizde de hayvansever sayısıyla beraber, hayvanların masrafları da her geçen gün artıyor. Ürün ve hizmetlerin sürekli çeşitlendiği pet sektörü, geçen yıl 100 milyon dolarlık bir rakama ulaştı. Bunda köpeklerin payı çok büyük.
Bas bas paraları kuçuya
Geçtiğimiz yıl Türkiye'de pet sektörü 100 milyon dolarlık bir rakama ulaştı. Uzmanların söylediğine göre hayvanseverler, en çok köpekleri için para harcıyor. Balıklar ve sürüngenler de tüketim konusunda atakta.
Ülkemizde evcil hayvanlar için sunulan ürün ve hizmetlerin giderek çeşitlenmesi, tıpkı Amerika'da ve diğer bazı gelişmiş ülkelerde olduğu gibi ciddi bir sektör yarattı. Pet sektörü özellikle son beş yılda yüzde 45 büyüyerek, 2006'da 100 milyon dolarlık bir rakama ulaştı. Mama ve sağlık gibi zorunlu ihtiyaçların yanı sıra evcil hayvanlar için giysiden kozmetiğe, pek çok ürün artık Türkiye'de de satılıyor. Sektördeki büyüme yerli ve yabancı firmaların ilgisini bu alana yöneltmiş durumda. Goody ve Bona Cibo gibi yerli mama üreticileri, hedeflerini her yıl biraz daha büyütüyor. Silk&Cashmere firması köpekler için özel bir koleksiyon hazırlıyor. Nişantaşı'ndaki evcil hayvan butiği Gingers'da satılan köpek gelinlik ve damatlığı 540 YTL'ye alıcı buluyor. Yine Nişantaşı'ndaki Gucci ve Louis Vuitton mağazalarında evcil hayvanlar için birbirinden şık tasmalar, patikler, giysiler satılıyor. Japon kozmetik firması Merry Do Products'ın evcil hayvanlar için sunduğu Pet Esthe, dünyanın farklı ülkelerinden sonra Türkiye'de de satışa sunuldu. Pet Esthe'nin ürün yelpazesi çok geniş: Şampuanlar, kremler, banyo tuzları, çamur banyoları, parfümlerin yanında rengârenk boyalar ve tırnak cilaları da var. İstanbul Veteriner Hekimler Odası Başkanı Doç. Dr. Murat Arslan, sadece İstanbul'da 300'ü ruhsatlı olmak üzere yaklaşık 500 klinik, poliklinik ve hastane bulunduğunu söylerken, ruhsatlı petshop sayısının ise 60 civarında olduğunu ekliyor: "Ancak bu alanda faaliyet gösteren irili ufaklı çok sayıda ruhsatsız petshop veya akvaryum adı altında işyeri bulunuyor. Ancak Tarım Bakanlığı'nın son zamanlarda yaptıkları sıkı denetimler sonrasında bu işyerleri ruhsatlandırılıyor. 2006'da bu sektördeki harcamaların 100 milyon dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Pazarın bu denli gelişme göstermesi, bu alanda faaliyet gösteren uluslararası firmaların ilgisini Türkiye'ye çekmiş durumda. Son yıllarda birçok firma ya distribütörler vasıtasıyla ya da franchise sistemiyle faaliyet göstermeye başladı. Firmalar giyim, gıda, temizlik, kozmetik, oyuncak ve aksesuarın içinde yer aldığı yüzden fazla ürün ile pazar paylarını arttırmaya çalışıyor."
KEDİ KÖPEK ÜRÜNLERİ BAŞTA Yerli kedi ve köpek maması üreticisi ve çeşitli pet aksesuarları satan Tropikal A.Ş'nin Genel Müdürü İzzet Saban, sektöre girdikleri 1999 yılından bu yana Türkiye'de çok değişiklik olduğunu söylüyor: "Birçok yeni firma sektöre girdi ve aynı zamanda ithalatçı sayısı da arttı, fakat öte yandan ithalat çok zorlaştı. Sektör, son sekiz yılda dolar bazında yıllık ortalama yüzde 12-13 gibi bir büyüme yaşadı. Adet ve ton bazında ise büyüme daha fazla oldu. Türkiye'de bugün yaklaşık 16 bin ton kedi ve köpek maması tüketimi var. Bu rakam yedi yıl önce 8 bin ton civarındaydı." Türkiye'de sektöre kedi ve köpek ürünlerinin yön verdiğini söyleyen Saban, özellikle köpek sahiplerinin en çok harcama yapan kişiler olduğunu belirtiyor: "Kuşlar ise hemen her noktada karşımıza çıkabiliyor diyebiliriz. Fakat kuş sahibi az para harcıyor. Şu anda pazarın balıklara yönelik ürünleri de ciddi şekilde büyümekte. Sürüngenler tarafı da artış gösteriyor ama diğer ülkelerin çok altında olduğunu da belirtmek gerekir." Nestle Purina Petcare Profesyonel Kanal Satış Müdürü Osman Takır, mama konusundaki tercihlerin daha bilinçli bir hale geldiği ve bunun da sektörün gelişimi açısından önemli bir gösterge olduğu görüşünde: "Veteriner kliniklerinde yüksek kalitede ürünlerin satışları sayesinde ve uzman kişilerin doğru şekilde yönlendirmesiyle, evcil hayvan sahipleri ev tipi dengesiz beslenmeden dengeli bir beslenmeye geçti. 1998 yılında 1750 ton mama tüketilirken, 2006'da bu rakam 16 bin tona çıktı. Şu an itibariyle yılda yaklaşık 27 milyon dolar köpek mamasına, 30 milyon dolar civarında da kedi mamasına ülke olarak para harcıyoruz. Bunun yanında bunların toplamına yakın oranlarda da kedi-köpek aksesuarları ve akvaryum malzemeleri pazarı bulunmakta."
NESLİHAN TUNÇ
|
|
|
|
|
|
|
|
|