|
|
Hasan Hoca'yla Hacer'in aşk hikâyesidir
Ademin Trenleri, geçmişte Küçük Balıklar Üstüne Bir Masal, Usta Beni Öldürsene gibi özgün filmler yaratmış olan, son filmi O da Beni Seviyor'u ise (2001) pek sevemediğimiz Barış Pirhasan'ın dönüşünü simgeliyor. Bunun oldukça parlak bir dönüş olduğu hemen söylenebilir. Film, ilk önce şaşırtıyor, irkiltiyor. İçinden tren geçen bir köye Ramazan ayı için imam aranmaktadır. Karısı ve küçük kızıyla gelen Hasan Hoca (üstelik Cem Özer tarafından oynanıyor!), önce 'kalabalık ailesi' nedeniyle kimileri tarafından istenmez ama sonra kabullenilir. Alışmışız ya, hemen soruyoruz: Bu imam filmin iyi kişisi mi, kötü kişisi mi? Çocukların beynini hurafelerle yıkayan bir gerici değil mi o? Film Takva'nın gördüğü ilgiyi kullanmayı deneyen bir 'din öyküsü' mü? Üstelik filmin ilk yarıda hayli ağır ilerlediği ve seyirciden belli bir sabır istediği de söylenebilir. Ama özellikle ikinci yarıyla birlikte işler değişiyor. Öncelikle, Pirhasan'ın imama, 'laik-dindar şablonu' ötesinde yaklaştığı, onu toplumdaki herhangi bir mesleği yapan sıradan bir kişi olarak alıp, özellikle yüceltme veya yerme amacında olmadığı anlaşılıyor. Hasan Hoca, yıllar önce çok önemli bir seçim yapmış, sevdiği Bekir tarafından terkedilen Hacer'i babasız kızıyla birlikte alıp evinin kadını yapmıştır. Ve Bekir, ailenin gelip yerleştiği bu yeni köyde birden ortaya çıkmaz mı? İşte bu aşamada film, gitgide zenginleşen katmanlar kazanıyor. Olay tam bir aşk ve tutku üçgenine kayıyor. Ve hikâyenin toplumumuzdaki çapraşık kadın-erkek ilişkilerine getirdiği yaklaşım, heyecan veriyor. İmamın mesleği belki bu noktada, temelde Selvi Boylum Al Yazmalım'ı hatırlatan hikâyeye yeni boyutlar yüklüyor. Çünkü Hasan Hoca, toplumdaki namus anlayışına ters düşmeyi göze almıştır. Bu sağlam biçimde gözlemlenmiş aşk öyküsü, hemen tüm oyuncuların katkısıyla en canlı biçimde yaratılmış kalabalık bir kasaba fonu önünde gelişiyor. Öykü geliştikçe, toplumumuza özgü erkek egoizmiyle birlikte, 'insan sevgisini ancak onu kaybettiğinde anlar' gibi bir mesaj çıkıyor. Ve aşk filmleri denen yıpranmış tür özgün bir halka kazanıyor. Nurgül Yeşilçay'ın starlık kumaşının ardındaki gerçek oyunculuğunu gösterdiği, Cem Özer'in sürpriz düzeyde ekonomik ve sağlam bir oyun verdiği, Derya Alabora'nın klasını konuşturduğu filmin asıl galibi ise, Bekir rolünde hem bir cinsel obje olarak göz dolduran, hem de iyi bir kompozisyon çizen Atıf Emir Benderlioğlu oluyor. Bu arada küçük oyuncular, özellikle de Fıratcan Aydın anılmalı.
ADEMİN TRENLERİ * * * Yönetmen: Barış Pirhasan/ Senaryo: İsmail Doruk/ Görüntü: Peter Steuger/ Müzik: Ender Akay, Sunay Özgür/ Oyuncular: Nurgül Yeşilçay, Cem Özer, Derya Alabora, Erkan Taşdöğen, Atıf Emir Benderlioğlu, Asuman Dabak, Ezel Akay, Hakan Bilgin, Ümit Çırak, Fıratcan Aydın, Zeynep Deniz Özbay/ Promete Film-İstisnai Filmler yapımı.
|