|
|
|
Hak ettiği yere 100 yıl sonra geldi
Dizel teknolojisi, otomotiv dünyasına damgasını vuran en önemli gelişmelerden biri oldu. Ancak dizel, 100 yılı aşkın geçmişine rağmen, hak ettiği yeri yakın zamanda buldu.
Rudolf Diesel'in 110 yıl önce icat ettiği dizel teknolojisi, otomotiv dünyasına damgasını vuran en önemli gelişmelerden biri oldu. İlk yıllarda sabit motorlar ve gemi motorlarında kullanılan dizel teknolojisi, Robert Bosch'un geliştirdiği yakıt püskürtme sistemi sayesinde binek otomobillerde de kullanılmaya başlandı. Dizel sahip olduğu 110 yıllık geçmişe rağmen, hak ettiği yeri yakın zamanda buldu. Dizel motorlu araçlara olan talep, 1980'lerden sonra hızlı bir artış gösterdi. Özellikle, son yıllardaki teknolojik gelişmeler bu talep artışında önemli bir rol oynadı. Dizel teknolojisinin önemli kilometre taşları şöyle: Rudolf Diesel, 1895 yılında kendi adını alan icadını dünyaya tanıttı. Bu icat sıkıştırmalı ateşlemeli motor, yani herkesin bildiği 'dizel motor'du. O dönemde bilinen benzinli motorlara göre daha az yakıt tüketen bu yeni teknoloji yüksek güç taleplerini karşılamak için de çok uygundu.
* Fakat, dizel motorun önemli bir dezavantajı vardı. O da yüksek devir hızlarına çıkamamasıydı. Buna ilave olarak, karmaşık bir parça olan hava pompasının büyüklüğünü ve ağırlığını bir binek araçta kullanabilecek ölçülere indirebilmek mümkün olmamıştı.
* Dizeli Rudolf Deisel icat etti. Ama dizel motorlu bir otomobilin üretilmesini olanaklı kılan kişi ise Robert Bosch oldu. 1923 yılının başında Bosch, püskürtme pompaları için bir düzine temel tasarıma sahip bulunuyordu. Aynı yılın ortalarına doğru, motor üzerindeki ilk denemeleri gerçekleştirdi. 1925 yazında pompanın son tasarımı onaylandı ve 1927 yılında ilk üretilen pompalar Bosch fabrikasından çıkmaya başladı. Bosch sayesinde dizel motorun evrimi bundan sonra büyük bir hız kazandı. Böylelikle Bosch, motor üreticilerine ticari araçlar, otobüsler ve daha sonra binek araçlarda kullanılmak üzere silindir hacim düşük, yüksek devirli dizel motorların ekonomik üretimini mümkün kılan bir enjeksiyon sistemi buldu.
* 1989 yılında piyasaya sürülen Audi 100'ün aksiyal pistonlu distribütör pompasıyla kat edilen bu yolun kilometre taşlarından biriydi. Bunu, 1990'ların sonuna kadar yüksek basınçlı direkt enjeksiyon sistemleri takip etti. 1996 yılında radyal pistonlu distribütör pompası, 1997'de Common Rail sistemi ve 1998'de Unit Injector sistemi (UIS) piyasaya sürüldü. Sonraki yıllarda ise dizel motoru gittikçe daha popüler oldu ve özellikle otomotiv sektöründe olmak üzere pek çok uygulama sahasında kullanılmaya başlandı.
|