Yoğun bakımdaki hasta görülebilir mi?
Beyin kanaması geçiren 17 yaşındaki yeğenim 23 gündür yoğun bakımda yapay solunum cihazına bağlı yaşıyor. Hepimiz perişan olduk. İçeri girip hastayı göremiyoruz. Arada annesi-babası kısa süreli görüp çıkıyorlar. Her gün belli bir saatle doktorlar bilgi veriyorlar. Umut ve kaygıyla hastane bahçesinde beklemeye devam ediyoruz. İçeriden çıkan beyaz önlüklü herkesten bir haber almak istiyoruz. Biliyorum, orada çalışanları çok rahatsız ediyoruz ama 24 saat bekleyip, sonrasında ayaküstü bir-iki kuru açıklama bizi tatmin etmiyor.
Ölümle pençeleşen bir hastanın yakını, son günlerinde hastasının yanında olmak, elini tutmak, acısını paylaşmak, onu teselli etmek isteyebilir. Bu, son derece insani bir reflekstir. Nitekim, hasta ziyaretçilerine tolerans göstermeyen hekimler bile, sevdikleri bir yakını hastaneye yattığında, bu konuda çok farklı bir tutum içine girmektedirler. Ancak, yoğun bakım ünitelerinin ziyaretçilere açılması, hasta güvenliği bakımından uygun değildir. Yoğun bakım ortamının temizlik ve hijyeni ile burada yatan hastaların mikroplardan korunması çok önemlidir. Ziyaretin uygun olmaması, hasta yakınlarının hastalarıyla ilgili endişe ve kaygılarının gözardı edilmesini gerektirmez. Bu nedenle, yoğun bakım hastalarının yakınlarına dönük çeşitli projeler geliştirilmiştir. Her gün belirli saatlerde hasta yakınlarına, hastalarının durumuyla ilgili bilgi verilmesi bunlardan biridir. Ancak, bu uygulamanın içi doldurulmazsa, amaçlanan yararı sağlamaz. Bilgi verme işi, ayaküstü ve topluca yapılmamalıdır. Uygun bir mekanda, bizzat hastayı takip eden hekim tarafından, o hastanın yakınları ile yalnız olarak görüşülmelidir. Görüşmeye yeterli zaman ayrılmalıdır. Hastanın o günkü durumunun anlatılmasıyla yetinilmemeli, beklenen seyir ve olası gelişmeler hakkında da bilgi verilmelidir. Riskler açıklanırken takip ve tedavi planları da vurgulanarak, hasta yakınlarının umutları korunmalıdır. Hekim, görevinin sadece bilgi vermek değil, empati yapıp hasta yakınlarının ruh halini, beklenti ve gereksinimlerini algılamak, endişe ve korkularını yatıştırmak olduğunu unutmamalıdır. Hasta yakınlarının sorularını, yanıtlamalıdır. Hasta yakınlarıyla görüşmeyi bir angarya olarak görmemeli ve hekimlik görevinin asli bir parçası olarak benimsemelidir. Bunun dışında: Sınırlı ve korumalı ziyaretler, hastaların cam gerisinden ziyaretçilere gösterilmesi ya da kameralar aracılığıyla görüntülü yayın gibi diğer bazı uygulamalar da söz konusu olabilmektedir. İlgili hastanın ve bahse konu olan yoğunbakım ünitesinin durumuna göre bu yöntemlerden de yararlanılabilir.
|