| |
|
|
Müjdat Gezen'e bir kez daha teşekkür!..
Açıkçası Cem Özer'in adı çekti beni akşam akşam Kadıköy'e.. Edebiyat fakültesine gittiğim o 1957 sömestri sırasında bir süre Necati Dayımla (Bilgiç) yaşadığım Altıyol'a dönmek bir nostalji oldu.. Benim yaşadığım Altıyol'la uzaktan yakından ilgisi kalmamış.. Bizim tarihi ahşap Rum evi yıkılmış, yerine bir beton yığını apartman gelmiş. O şirin mahalle, bir çirkin kalabalığa dönüşmüş.. Trafik de bilmece gibi.. Dön Allah dön, sonunda tesadüfen, tahminle bulduk Müjdat Gezen Tiyatrosu'nun yerini.. Bu Müjdat, zekâ kıtlığı döneminden nasip alanlardan, bizim Sunay gibi.. Rahmetli Turhan Yavçan "Milli enayiler" derdi.. "Bunlar olmasa, ayakta durmak zordur.." Hayat boyu kazandığı tüm parayı, ve de borçlanarak kazanacaklarını da "Okul"a yatırdı Müjdat yıllardan beri.. Bir özel konservatuar kurdu, bir de Milli Eğitim bürokratları ile savaşarak.. İzin almak için anası ağlayarak.. Destek yerine, köstek, hatta kötek görerek. Yılmadı, caymadı.. Gençlere sahne sanatlarının her türünü öğreten dalları içeren okulunu kurdu, geliştirdi. En iyi hocaları buldu, paralarını vererek. Yetenekli gençleri topladı, güçleri yoksa para almayarak.. Sonunda geldiği yer, Bahariye'deki okul ve onun deneme sahnesi.. Bu yılın oyunlarından birini Cem Özer'in sahneye koyduğunu öğrenince meraklandım. Cem'i severim.. Çıkışlar ve inişlerle dolu hayatını yakından izledim. Televizyonculuğunu da bilirim, oyunculuğunu da.. O kafadan çarpıcı bir yönetmen çıkacağını hep düşünmüşümdür.. "Bakalım ne yapmış" dedim ve gittim.. İyi ki de gittim.. Kadıköy'de beklemediğim bir sürprizle karşılaştım.. Kilit, bir "İlkler Oyunu" olarak müthiş.. Daha önce başka denemeleri olabilir. Ama ben bu oyunun yazarını, yönetmenini ve oyuncularını, bu işlerde ilk defa görüyorum, tanıyorum.. Ve hepsini alkışlıyorum.. Tabii en başta da Müjdat Gezen'i.. Onda bu yürek, bu destek olmasa, bu gençlerin hangisi sahne ışıklarına çıkabilirdi ki?.. Kilit'i Murat Gürvardar yazmış. Murat gencecik bir delikanlı.. Oyunu Testere filminden ilham almış. Bir bodrum katında ayaklarından zincirle bağlı bir erkek ve bir kadın.. Bunları oraya ev sahibi kadın "Kilit"lemiş. Amacı intikam.. Evin bir de iri yarı bahçıvanı var, ev sahibesine âşık.. O da tam bir Steinbeck tiplemesi.. Fareler ve İnsanlar'ın Lenny'si.. Murat, başarılı diyaloglarla gerilimi baştan sona ayakta tutmayı başarıyor. Ne var ki, elmas hikâyesi iğreti duruyor.. Finaldeki basitlik ve kolaycılık da, bu karmaşık oyunda, ucuz kaçıyor.. Daha ikna edici bir entrika ve daha tatmin edici bir final, oyunu "Mükemmel" yapardı. Ama dedim ya, bir ilk bu.. Çıkış iyi.. Murat Gürvardar, devam ederse, başarılı bir oyun yazarı olacak, onun haberini veriyor. Sahnede ilk defa izlediğim oyuncuların hepsi kırk yıllık usta profesyoneller gibi.. Özellikle Gözde Altuner .. Birinci perdeyi nerdeyse hiç konuşmadan, sadece hırıldayarak ve garip sesler çıkararak geçirirken bile sahne çalıyor, öne çıkıyor.. Müthiş bir yetenek.. Fiziği de çarpıcı.. Türk tiyatrosunun çok aradığı jön damlardan biri, birincisi olma yolunda.. Güzel.. Dişi.. Oyuncu.. Daha ne olsun ki?. Başak Daşman'ın rolü güç.. Psikolojik yönü ağır basıyor. Oynaması zor.. Ama Başak bu ağır rolün altından öyle rahat kalkıyor ki.. Zincire bağlı erkekte Tekin Temel çok çok iyi.. Nasıl inandırıcı.. Steinbeck tiplemesinde Berat Yenilmez de öyle.. Şiddet ve erotizmi bütün boyutları ile sahneye taşıyor Kilit.. Bir tecavüz sahnesi var mesela.. Patlayan tabancalar ve fışkıran kanlar var.. Çıplak bacakta söndürülen sigara var.. Hepsi orada.. Sahnede.. Gözler önünde.. Klasik Tiyatronun temellerine dinamit sahneler bunlar.. Cem Özer böylesi bir oyunu ucuzlatmadan ayakta tutmayı başarmış. O sahneleri büyük bir cesaretle yorumlamış. Yapılabilecek eleştirileri biliyor, aldırmamış, yolunda yürümüş.. Oyuncu yönetimi olağanüstü.. Sahnedekilerin başarısında yönetmenin katkısını fark etmemek imkânsız. Serkan Yılmaz'ın o uğursuz müziği gerçekten çarpıcı.. Gözde Gülbay'ın adaşına yaptığı makyaj harika. O işkence görmüş, tecavüze uğramış kadın görüntüsünde en küçük ayrıntılar bile özenle işlenmiş. Müthiş.. Kilit, gerilim tiyatrosu meraklıları için kaçırılmaz bir oyun.. Bu yıl çok tartışılacak gibi geliyor bana.. Tartışılmalı.. Bu gençler, bu ilkler tartışılmalı.. Değer!.. Son söz.. Bir daha teşekkürler Müjdat.. Sakın akıllanma, olur mu!..
|