Hurda otolar çevre düşmanı
Maliye yan sanayicilerin feryadını duydu Avrupa Birliği (AB) Komisyonu, aldığı bir kararla küresel ısınmaya neden olan karbondioksit salımını düşürmek için harekete geçti. Yani egzozdan çıkan zehirli gazları azaltma kararı aldı. Zorunlu emisyon sınırı getiren kararla, otomobil üreticilerinin motor, klima ve lastik teknolojilerini iyileştirilmesi isteniyor. Ayrıca, daha fazla biyoyakıt kullanımı ile karbondioksit salımının düşürülmesi amaçlanıyor. Şu anda AB'da otomobiller egzoz gazı olarak kilometre başına ortalama 163 gram karbondioksit salıyor. 2012'ye kadar bunun 120 grama düşürülmesi hedefleniyor. Alınan tüm bu kararlar, otomotiv üreticilerinin üzerine ağır bir yük getiriyor. Ancak, yaşanılabilir bir dünya için bütün bunlar gerekli. AB Komisyonu'nun aldığı karar Türkiye'yi de yakından ilgilendiriyor. Çünkü, Türk otomotiv sektörü üretiminin büyük bölümünü Avrupa'ya ihraç ediyor. Ancak, Türkiye AB normlarına uygun üretim yaptığı için, üretim olumsuz etkilenmeyecek.
Küresel ısınma AB ülkeleri aldıkları kararla, küresel ısınmaya karşı çare ararken, Türkiye'de ne yazık ki çevre duyarlılığı AB'nin çok gerisinde. Öncelikle, Türkiye'de kalitesiz yakıt sorunu yaşanıyor. Tüpraş'ın yatırım yapmakta gecikmesi, bu sorunu daha büyütüyor. Çünkü çevreyi daha az kirleten kaliteli yakıtın üretimi için gerekli yatırımın 2009'da tamamlanacağı tahmin ediliyor.
Eski teknoloji otolar İkincisi Türkiye'de yeni otomobillerle ilgili bir çevre sorunu olmasa da, parkta bulunan otomobillerin çoğu eski teknolojiye sahip. Hurdaya çıkarılması gereken bu otomobiller, tam bir çevre düşmanı. Daha fazla karbondioksit salınımı nedeniyle çevreyi kirletiyorlar. Bunun için uzman olmaya gerek yok. Gün batımında ufka bakmak yeterli. Avrupa Birliği'ne uyum çerçevesinde, yakın bir zamanda Türkiye'nin AB normlarına uyumu istenecek. AB'nin zorlaması olmadan ülkemiz için, kendimiz için harekete geçmeliyiz. Acil önlem alınmalı. Hurda teşviği ile eski teknolojiye sahip otomobiller trafikten çekilmeli. Otomobil muayeneleri ve egzoz kontrolleri sıkı bir şekilde denetlenmeli. En önemlisi ise kaliteli yakıt ve çevreci motorlar (hibrid) gibi vergi indirimiyle desteklenmeli. Ama bunu yapmak için çevreye duyarlı kadrolar gerekli. Ne yazik ki ben bu kadroları göremiyorum...
Maliye yan sanayicilerin feryadını duydu Geçen haftalarda Türkiye'nin bir numaralı sektörü otomotiv sanayiinde tehlike çanları çaldığını yazmıştım. Direkt parça ihracatının yanı sıra, otomotiv ana sanayii için de üretim yapan yan sanayicilerin başı, üretim sırasında ortaya çıkan atıklarla dertteydi. Çünkü, katı atık ve arıtma çamurlarını yan sanayiden alarak yok eden İZAYDAŞ, ocaktan bu yana atıkları kabul etmiyor. Bu yüzden yan sanayicilerin üretimleri durma noktasına geldi. Sıkıntı devam ediyor. Ama nihayet Ankara, yan sanayicilerin feryadını duydu. Öğrendiğime göre Maliye Bakanlığı, İstanbul Defterdarlığı'ndan tarıma uygun olmayan Hazine arazilerini araştırmasını istemiş. Uygun bir arazi bulunursa, yan sanayiinin katı atıkları burada yok edilecek. Umarım vakit geçmeden çözüm bulunur.
|