Önce plaka, sonra otomobil
Şanghay'daki otomobil sayısı 1.5 milyon. Ve her yıl Şanghay'da yeni yollar açılıyor. Çevre yolları yapılıyor. Köprüler, altüst geçitler... Viyadükler... Gidenler bilir, kent merkezinde 3 katlı, 5 katlı, 6 katlı "kavşaklar, yollar, viyadükler" var.
Ama buna rağmen Şanghay'da trafik sıkışık. Bazı saatlerde ise "felç." Şanghay yönetimi sürekli "yeni çözüm üretiyor."
Şanghay'da bir otomobil galerisine gidip, "şu otomobili istiyorum" diyemezsiniz. Zira galerici sorar: - Plakanız var mı? - "Önce plaka" alacaksınız, sonra otomobil.
Kent yönetimi her ay bir "sınır" belirler. Örneğin... - Bu ay 1.200 plaka satacağız. "Sayı" her ay değişiktir.
Kent yönetimi "fiyat açıklamaz." Fiyat "serbest piyasa koşullarına göre" ortaya çıkar. Plaka almak isteyen "teklif" verir. Sonra "teklif zarfları" açılır. En yüksek parayı teklif eden "ilk 1.200 kişiye" plaka satılır.
Bazı ay "1.000 plaka" satılır, bazı ay "2.000." Bazı ay plakalar "3.500 dolardan" gider. Bazı ay "7.000" dolardan.
|