|
Uçak üreticileri uçtu!
|
|
Uçak üreticileri 2006'yı mutlu kapadı. Dünyanın en büyük dört uçak üreticisi Boeing, Airbus, Bombardier ve Embraer geçtiğimiz yıl sipariş rekoru kırdı. Aldıkları sipariş sayısı 2 bine yaklaştı..
Havacılık sektörü uçak siparişi bakımından 2005'te patlama yapmış ve 1989 yılından sonra ilk kez bin 631 adet uçak sipariş edilmişti. Ancak 2006 tüm rekorları alt üst etti. Sadece Airbus ve Boeing'in 2006 da aldığı sipariş sayısı 1500'ü geçti. Bombardier ve Embraer'in bölgesel uçaklar için aldığı sipariş de eklendiğinde bu rakam 2000'e yaklaştı. 2005'te 660 adet uçak teslimatı gerçekleştiren dünyanın en büyük iki uçak üreticisi Boeing ve Airbus için 2006 yılı da oldukça verimli geçti. Boeing bu yıl bir rekora imza atarak 1044, Airbus'ta 635 adet sipariş (30 Kasım 2006 itibariyle) aldı. Her iki şirketin bu yıl 800'den fazla teslimat gerçekleştirmesi bekleniyor. 2001 yılından bu yana rakibine geçilen Boeing, 737, 747, 777 ve 787 model uçaklarıyla Airbus'tan 400 adet daha fazla uçak sattı. 2006 yılı her iki üretici içinde kıyasıya bir rekabete sahne oldu. Airbus 555 yolcu kapasiteli A380'nin aldığı siparişler karşısında hayal kırıklığı yaşarken, pazarın A380 kadar büyük bir uçağa ihtiyacı olmadığını savunan Boeing, efsanevi modeli 747'nin daha geliştirilmiş versiyonu olan 747-8 Intercontinental ile Boeing 777- 300 ER ve 777-200LR'yi pazara sundu. Lufthansa'dan aldığı 20 adet 747-8 Interconitental siparişiyle moral bulan Boeing, yeni nesil 787'nin havayollarından gördüğü ilgiden de çok memnun. Amerikalı üreticinin bu uçak için aldığı sipariş sayısı 500'e yaklaştı. Airbus, A380'den sonra piyasaya sunduğu A350 modeliyle de beklediğini bulamadı. Boeing'in 787 Dreamliner modeline kaptırdığı müşterileri bu uçakla geri kazanmaya çalışan Airbus, havayollarından aynı ilgiyi göremedi. A350'nin yeni bir model olmadığı ve bu uçağın Boeing'in 787'siyle kıyas kabul etmediği dile getiriliyor. Airbus, tepkiler üzerine yeni motorlar, yeni gövde ve yeni kanatlara sahip olacak olan A350 XWB (Extra Wide Body) modelini duyurdu.
PERVANELİ UÇAKLARA DÖNÜŞ Yakıt fiyatlarındaki hızlı artış havayollarını jet uçaklarına oranla daha ekonomik ancak konfor yönünden zayıf olan turboprob (pervaneli) uçaklara yöneltti. Pervaneliler, 1990'lı yıllardaki parlak günlerine geri döndü. Dünyanın en büyük pervaneli uçak üreticilerinden ATR'nin 42 ve 72 modelleriyle ile Bombardier'in Q serisi uçakları için aldığı sipariş oranı 2005'e oranla arttı.
|