|
|
|
A.A'dan Habertürk'e yalanlama
Anadolu Ajansı'nın abonelerine sunduğu ve 2007 takviminde kullandığı Anıtkabir ve Kocatepe Camisi'ni birlikte gösteren ve Habertürk tarafından ''fotomontaj'' olduğu iddia edilen fotoğrafın çekimi Noter huzurunda yeniden yapıldı.
Başkent Öğretmenevinin terasında noter huzurunda gerçekleştirilen fotoğraf çekimine, AA Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Hilmi Bengi, Genel Müdür yardımcıları Tahsin Aktı ve Ahmet Tek, Ankara 25. Noter yeminli memuru Mustafa Yurttan, Türkiye Foto Muhabirleri Derneği Başkan Yardımcısı ve söz konusu fotoğraf için bilirkişi tayin edilen Ümit Bektaş, Anadolu Ajansı foto muhabirleri ve kameramanları, Habertürk ekibi ve diğer bazı basın kuruluşlardan gazeteciler katıldı.
Tolga
Adanalı iddialara neden olan aynı kareyi, yeniden çekti ve noter, bu çekimi tespit tutanağı ile kayda geçirdi.
TUTANAK
Tutanakta, ''Anıtkabir ve Kocatepe Camii'ni gören pencereden dijital fotoğraf makinesi balkona konularak saat 14.06'da foto muhabiri Sami Tolga Adanalı tarafından STA 0427 kod numaralı fotoğraf çekildi. Halihazır durumu ile bulunduğu yerden Anıtkabir ve Kocatepe Camii aynı kare içerisinde yer aldı. İş bu fotoğraf, çıktısı alınarak, tutanağa aynen eklendi'' ifadelerine yer verildi.
Tespit tutanağı AA Genel Müdürü Bengi, Genel Müdür Yardımcısı Aktı ve bilirkişi Ümit Bektaş tarafından imzalandı. Habertürk'ten gelen ekip ise tutanağı imzalamadı. Habertürk muhabiri Gülin Yıldırımkaya, imzalamaya yetkili olmadıklarını söyledi.
Çekime katılan foto muhabirleri ve gazeteciler ve çevredeki meraklı vatandaşlar da çekilen fotoğrafa baktılar.
'AA'DA KESİNLİKLE FOTOMONTAJ YAPILMAZ'
Tutanağın tutulmasının ardından gazetecilerin sorularını yanıtlayan AA Genel Müdürü Hilmi Bengi, öncelikle haber fotoğrafının gündeme gelmiş olmasını çok önemsediğini belirterek, şunları kaydetti:
''Anadolu Ajansı, haber fotoğrafçılığında çok ileri bir noktadadır. Bizim arşivlerimizde 500 bini aşan haber fotoğrafı var. 10 Kasım'da 500 bini aştı. Bu haber fotoğrafları hergün gazetelerde çıkıyor. Bu fotoğraf vesilesiyle haber fotoğrafçılığının gündeme gelmesini, arkadaşlarımızın emeklerinin değerlendirilmesi adına olumlu bir gelişme olarak görüyorum. Anadolu Ajansı hiçbir zaman fotoğraflara müdahale yapmamıştır. Anadolu Ajansı'nda kesinlikle fotomontaj yapılmaz. Zaten haber fotoğrafçılığında bu yapılmaz. Ajans açısından söylemiyorum, genelde yapılmaması gerekir. Diğer basın kuruluşlarının da buna dikkat etmesi gerekir.
Dolayısıyla bu fotoğraf bana ilk geldiği andan itibaren ben arkadaşlarımızın kesinlikle farklı bir şey yapmayacağını bildiğim için bu fotoğrafa inandım ve sizin gibi ben de ilk defa bu açıdan bu görüntüyü gördüm. Ben, bu açıyı görmeden, bu fotoğrafa sahip çıkmıştım. Onun için öncelikle bu fotoğrafı çeken arkadaşımızı kutluyorum.''
'GERÇEĞİN TESPİT EDİLMİŞ OLMASI YETERLİ'
Söz konusu fotoğrafta sadece Ankara'nın değil, bir anlamda Türkiye'nin simgesinin bulunduğunu ifade eden Bengi, ''Bu fotoğraf Türkiye'nin somut bir gerçeğini ifade ediyor'' dedi.
''Noter tespitinin ardından bu konuda kurum olarak özür beklentiniz var mı?'' sorusuna Bengi, ''Ben emeğimizin takdir edilmiş olmasını, sizlerin de gördüğünüz bu gerçeğin tespit edilmiş olmasını yeterli görürüm'' yanıtını verdi.
Bengi, ''Anıtkabir ile Kocatepe Camii'nin aynı karede yer almasından yola çıkılarak siyasi eleştiriler yapıldı. Sizce neden Anıtkabir ile Kocatepe Camii'nin aynı karede yer almasından rahatsız oldular?'' sorusu üzerine, bunun sebebini anlamakta kendisinin de güçlük çektiğini kaydetti.Bengi, şöyle konuştu:
''Tam tersine 'Türkiye'nin gerçeğinin ifadesi' derken bunu kastediyordum. Gerçekten, Türkiye'de Atatürk birleştirici bir ögedir. İnançlar da birleştirici bir ögedir. Bu birleştirici iki ögenin bir arada yer alması aslında Türkiye'nin bir gerçeğidir, somut ifadesidir. Herhangi bir art niyet veya siyasi bir değerlendirme yapmamak gerekir. Bizim herhangi bir mesaj peşinde olmadığımızı ısrarla vurgulamak istiyorum. Bizim derdimiz sadece estetik kaygıdır.''AA'nın hazırladığı takvimleri de gösteren Bengi, hazırlanan masa ve duvar takvimlerinde kasım ayı için farklı Anıtkabir fotoğraflarının seçilerek kullanıldığını belirtti.
Bengi, iki fotoğraf arasında gece ve gündüz çekilmeleri dışında hiçbir fark bulunmadığına dikkati çekerek, noter huzurunda yapılan tespit ile fotoğrafın fotomontaj olmadığının tescil edilmesini foto muhabirleri adına önemli bir adım olarak gördüğünü söyledi. Bengi, ''Bu imkanı sağladığı için Habertürk Genel Yayın Müdür Yardımcısı Murat Ongun'a teşekkür ediyorum'' dedi.
Habertürk muhabirinin iddialarını akşam haber bültenine tekrar taşıyacaklarını, isterlerse programa katılabileceklerini söylemesi üzerine Bengi, ''Bu iddiadan vazgeçseniz iyi olur. Görünen köy kılavuz istemez. Noter huzurunda tespit edilmiş bir hususta daha fazla ısrarcı olmamanızı öneririm'' karşılığını verdi.
Bir gazetecinin, söz konusu kanalın iddialarını sürdürmesi durumunda Anadolu Ajansı'nın yargı yoluna başvurup başvurmayacığını sorması üzerine Bengi, ''Ben bunu telaffuz etmemeyi yeğlerim. Hakkımızın teslim edilmiş olmasını daha fazla önemsiyorum. Arkadaşlarımızın ve kurumumuzun onurunun peşindeyim'' diye konuştu.
AA Fotoğraf Haberleri Müdürü Abdurrahman Antakyalı da Anadolu Ajansı'nın fotoğraf kriterinin uluslararası kriterler ile aynı olduğunu vurguladı. Haber fotoğrafçılığında dünyadaki büyük ajansların fotoğraf üzerinde sadece ton ve kadraja müdahaleye izin verdiğini anlatan Antakyalı, bunun dışında montajın asla mümkün olmadığını ifade etti.
GÖRÜŞLER
Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Fotoğrafçılık ve Grafik Anabilim Dalı öğretim görevlisi Atilla Cangır, fotoğrafın bir kez daha gündeme gelmesiyle toplumun fotoğrafın temsil gücü ve etkisi hakkında bilinçlendiğini söyledi. Cangır, ''Bu fotoğraf montaj değil, gerçek bir fotoğraftır. Fotoğrafçısı son derece güzel planlamış'' dedi.
TFMD Başkan Yardımcısı ve Reuters foto muhabiri Ümit Bektaş da takvime basılan fotoğraf ile bugün çekilen fotoğrafın ''tıpatıp aynı olduğunu'' söyledi. Bektaş, ''Burada temel yanılgı, Kocatepe Camii ve Anıtkabir'i görmüş kişilerin, coğrafi yanılgılarından kaynaklanıyor. Bu bir perspektif meselesi, bakış açısı meselesi. Bu, fotoğrafçılıkta bir tekniktir. Bu fotoğrafta çok büyük bir estetik ve güzellik var'' diye konuştu.
AP fotomuhabiri Burhanettin Özbilici de bu fotoğrafta ''fotomontaj'' yönünden hiçbir unsurun yer almadığını vurguladı. Özbilici, Hindistan'daki Tac Mahal ile Paris'teki Rodin'in ''Düşünen Adam'' heykeli aynı karede bir araya getirildiğinde bunun fotomontaj olacağını, bu fotoğrafın ise fotomontaj ile ilgisi bulunmadığını, kareler arasında fark göremediğini ifade etti.
Milliyet Gazetesi fotomuhabiri Serdar Özsoy ise takvimde yer alan fotoğraf ile bugün çekilen kare arasında herhangi bir ayrım olmadığını söyledi. Özsoy, iki fotoğraftaki nesnelerin birbirlerine olan mesafelerine bakıldığında takvimdeki fotoğrafın fotomontaj olmadığının görüldüğünü, fotoğraflardaki ışık farklarıyla değerlendirme yapmanın yanlış olacağını dile getirdi.
Fotoğrafıyla ilgili iddialardan büyük üzüntü duyduğunu ifade eden Tolga Adanalı da, ''Makina aynı, açı aynı, pozisyon aynı, kadraj da yok. Zaten herşey apaçık ortada'' dedi.
|