kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
SMS:
4122-GS MESAJ
 

Özel havayolları küçülüyor

Turizm sezonunun sona ermesi ve kış sezonunun gelmesiyle birlikte iç hat yolcu sayısındaki düşüş ve yoğun rekabet sebebiyle özel havayolları çareyi ellerindeki fazla uçakları yurtdışına kiralamakta buldu. Uçakları kiraya verme, yolcu sayısının düşük olduğu kış sezonunu atlatma, özel havayolu şirketlerinin bilançolarını positife çevirmeleri açısından önemli. Havayolları wet-lease yani uçağı kokpit ve kabin ekibi ile kiralama sayesinde kış sezonunu en az zararla kapatmanın hesabını yapıyor. Ancak, bazı havayolları sezonluk değil iki yıl gibi uzun bir süre için kira kontratı yapmış durumda. 2006 sonu itibariyle Türk Sivil Havacılığı'na kayıtlı 13 hava yolu işletmesine ait 42'si yolcu, 10'u da kargo olmak üzere toplam 52 adet uçak; 16 farklı ülkenin 20 değişik hava yolu işletmesine kiralandı. Hac sezonunun bu yıl kış aylarına denk gelmesi nedeniyle de bu konuda özellikle İslam ülkelerinden yoğun talep geliyor. Hac dolayısıyla 19 adet uçak Suudi Arabistan'a kiralandı. Yurtdışına en fazla uçak kiralayan şirket ise özel sektörün en büyük havayolu olan Onur Air. Onur Air'in 12 uçağı hac operasyonu için Suudi Arabistan'a, 1 uçağı Cezayir'e, bir uçağı da Lübnan'a kiralandı. Filosunda 16 uçak bulunan Atlasjet'in 7 uçağı iki yıllık bir süre için Suudi Arabistan'a, bir uçağı Etiyopya'ya, bir uçağı da Eritre'ye gidecek. Pegasus Havayolları'nın dört uçağı Cezayir, Kazakistan, Nijerya ve Dubai'de bulunuyor. Freebird Havayolları'nın bir uçağı da Cezayir'e konuşlanmış durumda.

KÜÇÜLME % 35'İ BULDU
Son üç yılda beklenmedik oranda büyüyen havacılık sektörü, Rusya, İran, Orta Doğu ve Orta Asya'da yeni pazarların açılmaması sebebiyle yaklaşık yüzde 35 küçülmeye başladı. Türkiye'nin yeni pazarlara açılma yolunda adım atmaması, hac ve umre pazarında THY tekelinin kırılmaması durumunda özel havayollarını ciddi sıkıntılar bekliyor. Özellikle Suudi Arabistan'ın hava sahasını tüm şirketlere açarak (open sky) 21 ülkeyle anlaşmalara imza atmasına rağmen özel hava yollarının bu pazara girmesindeki en önemli engel THY. Devletin bir politika belirleyerek özel şirket konumuna gelmiş THY'yi değil gerçekten özel olan havayollarını da desteklemesi gerekiyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 THY ve Airbus'a ne oldu?   / 25-06-2006
 Kaliteli rötar ve zarar olur mu?   / 18-06-2006
 Körfezden uçuş mu olur?   / 11-06-2006
 Uzun mesafeli konforlar   / 04-06-2006
 Eleştiriyi becerebilmek   / 28-05-2006
 Ucuza uçmak riske girmez…   / 21-05-2006
 İki fuar çıktı meydana   / 14-05-2006
 THK Komutanı'nın ilgisine   / 07-05-2006
 İşte Amerikalıyla Avrupalının farkı   / 30-04-2006
 Pilot sorununa makul çözüm   / 23-04-2006
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
ÖNCEL ÖZİÇER
Bu da bitti, sıradakiii!
Artık biliyorum ki ben,...
KAZIM KANAT
Babasız bir yılbaşı daha!...
Size komik gelecek ama 30...
TURGAY NOYAN
Yeni yıla yansıyan umutlar
Amatör denizci sayısındaki...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Özel havayolları küçülüyor
Turizm sezonunun sona ermesi...
FATİH ALTAYLI
Hem oturaklı hem sportif
Koltuklar falan akla ziyan.
2007 için en 7 seks önerisi
2007 için en 7 seks önerisi
Psikiyatrist, aile sağlığı ve evlilik uzmanları gibi, cinsellik...
Kimler geldi, neler geçti
Savaşlar, hastalıklar, ölümler derken 2006 dünya ve Türkiye için pek iyi...
'Evliliğe helvası yenmiş kurum diyenler şeytandır'
Yılların avukatı Kezban Hatemi, 2006'nın en medyatik boşanma davasında Cem...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.