'Bilmiyorum' demek cevap mıdır?
* Fibrokistik meme (meme kanseri riski taşımayan, içi sıvı dolu kistler) hastasıyım. Gittiğim hastaneden bir türlü mamografi randevusu alamadım. Günde 20 kişiye randevu veriliyormuş. Hasta Hakları Birimi'ne başvurdum. Oradaki görevli, beni yönlendirebileceği bir yer bilemediğini söyledi. Böyle bir cevap olabilir mi? Öğrendiğime göre; Sağlık Bakanlığı bu gibi tetkikler için özel sağlık kurumlarıyla bir anlaşma yapmış. Ancak, ödemeler zamanında yapılmayınca, bu uygulama da yürütülememiş.
Ülkemizde halen yürürlükte olan basamaklı sisteme göre; durumu acil olmayan bir hastanın kendi başına hastaneye başvurmaması gerekir. Hastalar; öncelikle Sağlık Ocağı, Ana Çocuk Sağlığı Merkezi, Verem Savaş Dispanseri gibi birinci basamak sağlık kurumlarında muayene ve tedavilerini yaptırmalı, eğer sorun çözülmezse, buralardan verilen resmi sevk evrakıyla ikinci basamak kurumlara (hastanelere) gönderilmeli. Sevk zinciri sistemi işletilebilseydi, hastanelerdeki yığılmalar önlenebilirdi. Sevk zincirinin işletilememesi, sağlık giderlerini finanse eden sosyal güvenlik kurumlarının reel olmayan talepleri, hak sahipleri adına başkalarının hizmetten yararlanma girişimlerini göremeyişi ve etkin denetleme mekanizmalarına sahip olamayışı, hastanelerde birikmelere neden oluyor. Acil durumlar dışında kalan sağlık muayene ve kontrollerinin randevuyla yapılması, dünyanın hemen her ülkesinde var olan bir yöntem. Aile hekimliğinin uygulandığı ülkelerde, hastaların bu randevularını, aile hekimleri alır. Bazen aylar öncesinden randevu almak gerekebilir. Ne var ki; ülkemizde ne sevk zinciri ne de aile hekimliği sistemi uygulandığından, işini bilenler dışındaki hastalar ortada kalıyor. Kamunun bazı hizmetleri dışarıdan satın alması uygulaması ise; kötü amaçlı kullanıma müsait olması ve tahakkuk edilen giderlerin ödenememesi dolayısıyla sekteye uğrayabiliyor. Bu kronikleşmiş sorunu çözmek, Hasta Hakları Birimleri'nde görev yapan kişilerin yetki ve sorumluluğunda değildir. Bu bir sistem sorunu. Elbette hastane yönetimi, kendi kapasitesine göre, günde kaç hastaya mamografi çekilebileceğini rasyonel olarak belirler. Ancak, kapasitesini çok aşan talepleri karşılayamayabilir. Hekim ve diğer sağlık çalışanı kadrolarındaki eksiklikler, bazı yerlerde kadroların doldurulamayışı, teknik donanım ve altyapı sorunları, kötü işletmecilik ve bazen kasıtlı tutumlar nedeniyle hastaların talepleri karşılanamıyor. Dilerim, sağlık sistemimizde gerçekleştirilmesi planlanan değişiklikler (genel sağlık sigortası, aile hekimliği), bu tür sistem sorunlarını çözer.
Sağlıkla ilgili sorularınızı SMS (cep telefonu mesajı) yoluyla 4122-ETU'ya iletebilir ya da saglik@sabah.com.tr mail adresine yazabilirsiniz. Ailenizin doktoru sizin için yanıtlayacak.
|