|
|
|
|
|
|
Motor deyip geçmeyin
Motora binmeden önce kontrol etmeniz gereken birkaç basit nokta var. Zayıf bir akü, yerinden oynamış bir buji piposu başınıza büyük dert olabilir. İşte yapılacaklar.
Eyvah motorum çalışmıyor
Cumartesi sabahı uyandınız, gazetenizi okudunuz, ardından da sonbaharın bu ilk günlerinde (pastırma yazı da diyebiliriz) güzel bir kahvaltının ardından hazırlandınız ve günü birlik bir gezi için motorunuza bindiniz. Eyvah, motor çalışmıyor. Heyecan gitti, moral bozuldu, servis arandı, çekici çağrıldı, gün bitti, planlar bozuldu. Aslında böyle de olmayabilirdi. Motosiklete binmeden önce her gün yapacağınız düzenli basit kontrollerle, belki de bu tür problemler yaşanmayacaktı. Motosiklet bazen basit şeyler yüzünden çalışmayabilir. Örneğin, kuru bir benzin deposu, zayıf bir akü, gevşemiş akü kutup başı veya yerinden oynamış bir buji piposu. Yeni jenerasyon modern motosikletlere günlük bakım yapmaya gerek olmasa bile, biz sürücülerin güvenliği için en azından basit bir kontrol listesi hazırlamalı ve yola çıkmadan önce motosikletimizi kontrol etmeliyiz. Bunu düzenli olarak yaparsak, yola çıktıktan sonra oluşabilecek tatsızlıkların önüne geçme şansımız olacaktır.
BUNLARA DİKKAT EDİN Seleye oturmadan önce: * Lastiklerin basıncını, balon oluşup oluşmadığını, diş kalınlığını kontrol edin.
* Yağsız bir motorla yola çıkmak istemezsiniz. Yağ seviye kontrolü sizi büyük masraflardan kurtaracak basit bir işlemdir. Ayrıca antifriz seviyesi de penceresinden kontrol edilmeli. Haftada bir de debriyaj ve fren hidroliklerini kontrol etmeyi ihmal etmeyin. Her sabah motorunuzun altına bakın ve gözleriniz yerde yağ veya sıvı akıntıları olup olmadığını arasın.
* Far ve stop lambalarınıza bakın. Ön ve arka frenlere basarak fren lambanızı kontrol edin. Bu çok önemli. Uzun ve kısa farlarınızı kontrol edip, yeni motorların çoğunda hep açık olsa da farınızı gece gündüz açık bırakın.
* Bütün sinyallerinizi çalıştırın, ön ve arka taraftan kontrol edin. Bir patlak ampul, diğer sinyallerin düzensiz veya hiç çalışmamasına neden olacaktır. Varsa dörtlü flaşörünüzü de kontrol edin.
Motora bindikten sonra: * Gaz ve debriyaj. Her ikisinin düzgün ve akıcı bir şekilde çalıştığından emin olun. Gaz kolunu çekip bırakın, otomatik olarak başlangıç konumuna dönmelidir. Debriyajınız telli ise yumuşakça ve takılmadan çalışıp çalışmadığına bakın.
* Aynalar temiz ve yola çıkmadan ayarlanmış olmalıdır. Aynaları hem arkanızı hem de yan şeritleri görebilecek şekilde ayarlayın. Doğru konumda bir aynada kolunuzun veya omzunuzun ucunu görmelisiniz.
* Frenleri ön ve arka olmak üzere ayrı ayrı deneyin. Ön fren kolu ve arka fren pedalı direnç göstermeden en aşağıya iniyorsa veya sert kalıyorsa hidrolik/hava problemi olabilir.
* Kornanızı kontrol edin.
Not: Motosikletin kullanım kılavuzu, aslında motorunuzda neye bakılması gerektiği ve neyin nerede olduğu hakkında iyi bir bilgi kaynağıdır. Okumayı ihmal etmeyin.
|
|
|
|
|
|
|
|
|