|
|
Pegasus Virgin yolunda
Şelale Kadak'ın Ali Sabancı'yla yaptığı Pegasus söyleşisi iki açıdan dikkatimi çekmişti: İlki Ali Bey'in üslubu giderek amcasına benziyor. Sakıp Ağa gibi "mal sahabıyız ya", "Allah'ın Almanı" diyor. Bildiğim kadarıyla Adana ile ilgisi amcası kadar değil. Bu üslubun bilinçli tercih edildiği çok açık. İkincisi de Sabancı'nın Pegasus'la ilgili tasarıları ve düşünceleri Virgin Havayolları'nın sahibi Richard Branson'un düşüncelerini andırıyor. Branson gibi Sabancı da müşteri odaklı, 3 saat rötara bedava uçuş, 5 saatten fazlaya bedava uçuş ve tek yön bilet verecekler. Virgin hem yaratıcılık ve farklılaşma hem de müşteri odaklı olmak adına en önemli örnek. Yolcu için masörden, uçak yolcularının sağlık durumunu yerden kontrole, bavul geliş hızından koltuk aralığına, yan koltukta kilolu müşteri nedeniyle rahatsız olan yolcuya tazminat ödenmesinden, çift kişilik yatağa kadar müşteri odaklı. "Dünyanın en iyi havayolu" seçilen, 1992'de British Airways'ten kazandığı 610 bin sterlinlik tazminatı personeline dağıtan Virgin, İngiltere'de en çok bilinen ikinci marka. Branson yerleşik olanın karşısında olan tutumuyla Virgin'i marka yaptı. Kendi yolunu seçen Ali Sabancı, Branson'un tutumuyla, Türkiye'nin değerleri arasındaki uyumu yakalarsa, çok başarılı olur. Havacılık farklılaşmanın hemen fark edildiği bir alan, Sabancı da ne yaptığının çok farkında.
|