|
|
|
|
|
|
|
Pistte ve pit-stop'ta hızlı olan kazanıyor
Formula 1 yarışlarında hem pistte hem de pit-stop'ta hızlı olan kazanıyor. Pit-stop sırasında en hızlı lastik değiştiren ve depoyu en hızlı dolduran takım, diğer rakiplere göre büyük avantaj yakalıyor.
Formula 1'de geçen dört yıl içinde beşinci kez yeni bir sıralama formatı ile tanıştık. Artık pilotlar boş pistte hızlı turlarını atıp grid'de dizilemeyecekler.
Yeni eleme sistemi temel olarak basit fakat pilotlar ve takımlar için çeşitli ve farklı mücadeleler içeriyor. Bu sistem çok mu verimli, ya da doğru bir sıralama sistemi mi.. bu ayrı bir tartışma konusu. Şimdi İstanbul Park'ta koşulacak sezonun 14'üncü yarışı öncesi gerçekleşecek sıralamaları ve yarış boyunca uygulanacak genel kurallara bir göz atalım. Geçen yıla kadar takımlar cumartesi sabahı itibari ile iki farklı lastik bileşimi seçebiliyorlardı. Bu sene bu karar ilk sıralama turu başlangıcına ertelendi. Elbette takımlar cuma günü yaptıkları çalışmada kesin kararlarını alabilirler (özellikle eğer üçüncü araçları varsa) fakat cumartesi olan şartlar yarış gününe daha yakın olduğu için bunu da göz önünde tutmaları gerekecek. İlave olarak güçlü takımlar sıralamalarda hızlı turlarını dah fazla yakıtlı veya daha az yakıtsız olarak atabilecekler. Takımlar bu seansı araçları için en iyi şekilde kullanmak zorunda, yapabildikleri en iyi şekilde her iki şart içinde de turlarını tamamlayacaklar.
Önemli
bir nokta ise şu; eğer bir saatlik süre içinde kırmızı bayrak veya herhangi bir gecikme olursa bu kayıp süreler seansın sonuna eklenmeyecek. Serbest antrenman sürüşleri öğlen saat 12'de bitmek zorunda, çünkü saat 14.00'de başlayacak sıralama turları öncesinde net 2 saat boşluk gerekiyor.Önemli bir kaza olması halinde bütün seans iptal olabilir. Böylece cuma günü az tur atarak motoru cumartesiye saklayan pilotlar için, sıralamalar tam bir kabusa dönüşebilir.
LASTİK SEÇİMLERİ
Her pilot hafta sonu boyunca yedi set lastik kullanma hakkına sahip. Geçen yıl ise pilotlar her hafta sonu için sadece dört set lastik kullanma hakkına sahiptiler. Şüphesiz olarak takımların lastik seçme ve kullanma konusunda bir çok düşünceleri olacak. Özellikle sıralama turlarında lastik seçimi takımların en önemli stratejileri durumunda. Herkes, her üç seans sonrası yeni lastiklerini atacak mı? En hızlı pilotlar ilk seans sonrası (hatta ikinci) aşınmış lastikleri kullanacaklar mı? Bu sene pilotlar yarışa yeni lastiklerle başlayabilecekler. İyi derece yapan pilotlar mümkün olduğu takdirde, pazar gününe iki veya üç set yeni lastik bırakmayı deneyecekler.
YENİ KURALLAR
İlk iki seansta göze çarpan bir önemli değişiklik var. Damalı bayrak sallandığı zaman her şey bitiyor ve süre sona eriyor. Eğer pistte olan bir pilot varsa süre tamamlanmıyor ve hesaplanmıyor, pilota sadece garaja dönmek kalıyor. Önceki formatta ise, eğer pilot damalı bayrak sallanmadan bir saniye önce bile start çizgisini geçerse, tur tamamlanıyor ve pilotun aldığı derece değerlendirmeye alınıyordu. Şimdi ise sürücüler, start çizgisini damalı bayrak sallanmadan birkaç dakika önce geçmek zorunda. Bunun anlamı, pilot, seansın bitimine minimum üç dakika kala, son tur için garajından çıkması lazım. Sıralama turları boyunca kaza olması halinde kaybolan süre, sabah serbest sürüşlerin aksine zamana ekleniyor. İlk 15 dakikalık seans içinde 12'nci dakikadan sonra kırmızı bayrak gelirse, ilave tur atma şansı ortadan kalkıyor. Bu seans sonunda en yavaş altı pilot eleniyor.
YAKIT TAKTİK SAVAŞLARI
Son 10 aracın yarıştığı üçüncü seans sonrası, her araç sürücülü ve sürücüsüz olarak tartılacak. Pistte duran araçlarda gözden geçirilecek ve tartıya girecek. Daha sonra FIA 20 dakika içinde her pilotun kaç tane gerçek tur attığını hesaplayacak. Yeni format pilotlara çeşitli stratejilerle yarışma imkanı veriyor. Örneğin yarışa 11'inci sırada başlayacak pilot, ilk 10 sıradaki araçlardan daha ağır bir şekilde yarışa başlayabilir. Ayrıca burada çeşitli taktik savaşları uygulayabilmek mümkün. Mesela sıralamalardaki son 20 dakikalık final bölümünde kesin olarak piste çıkılır veya tur zamanı yapmak gerekir şeklinde bir kural yok. İsteyen pilot son bölümde piste çıkmaz ve 10'uncu sıradan yarışa başlayabilir. Araç deposunu normal yarış seviyesinde doldurur ve 20 dakika boyunca garajından çıkmayabilir. Bu durumda pilot 10'uncu sıradan yarışa başlayabilir ama öndeki pilotlardan daha avantajlı bir yakıt durumu ile startdaki yerini alır. Aynı zamanda motor ömründen tasarruf sağlayıp yarışa daha güçlü bir şekilde başlayabilir.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|