kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gizem dolu ressam ana-oğul ilişkisindeki sır perdesi
Gizem dolu ressam ana-oğul ilişkisindeki sır perdesi

Geceyarısı film kuşağına hazırlanır gibi hazırlandım... Uyumayayım diye saati bile kurdum. Gerek kalmadı. Çok sıcaktı çoook. Kabak ve patlıcan kızartmasını da fazla kaçırmışım... Neyse lafı uzatmayayım. Saat tam 23.05'te CNN Türk'ün karşısındaydım. Bir anne-oğul belgeseli seyretmek üzere... Tıpkı sergiye de koşa koşa gittiğim gibi... Belgesel Fahrelnissa Zeid ve Nejad Devrim sergisi için çekilmiş. Belgeseli de serginin komiseri Haldun Dostoğlu beyefendi hazırlamış. Şunu tekrar tekrar söylemek isterim ki, iki sıradan sanatkarın eserlerini yan yana koyun ve bu iki sanatkarın bir anne ve oğul olduğunu ilan edin, dünyanın en ilginç eserleri gibi gelir size... Böyledir anne ve oğul olmak çünkü. Arada her zaman bir husumet vardır. İki sanatkar olmaya gerek yok kıskançlık da vardır. Bu sergide iki büyük isimden söz ediyoruz bırakın iki sıradan sanatkarı... Türk modernizminin dev iki isminden. Nejad Devrim bakın 22 Ekim 1983'te Varşova'da Varşova Büyükelçiliği müsteşarı Daver Darende'ye ne demiş: Darende sormuş: Sanatçı olarak Fahrelnissa Zeid'ı beğenir misiniz? Nejad Devrim: Kuşkusuz önemli bir ressamdır. Annemle Paris'te karma bir sergiye katılmıştık. İki ressam gibi hareket ettik. Kimse bizim ana-oğul olduğumuzu söyleyemezdi. Annemle ilişkim hep kopuktu. Bağlantımız hiçbir zaman sürekli olmadı. Böyle bir ilişkiye ana-oğul ilişkisi demek güçtür... Bu röportaj RH+ Sanart dergisinin geçtiğimiz haziran sayısında yayımlandı. Okurken tüylerim ürpermişti. Oğullarım Tarık, Zafer ve Tunaya'dan torunlarımın hepsini çağırıp karınlarını doyurmak istemiştim. Ben de gayet tabii suçluluk duyan bir anne oldum. Çok eş değiştirdiğim için kim bilir... Şirin Devrim belgeselde, "Anneme kendimizi beğendirmek için ben tiyatrocu oldum, Nejad da ressam oldu," dediğinde yine fena oldum. Nejad Devrim'in eşi Maria Devrim, "Nejad yaşlandıkça daha öfkeli, kırılgan bir adam oldu. Hem ailesi hem de Türkiye tarafından yeterince takdir edilmediğini düşünüyordu..." dediğinde de fena oldum. Belgeselde ikilinin arasında modern bir rekabet olduğundan bahsedildi. Şahsen bu ilişki, rekabetten de öte ödipal bir kompleksite içeriyor. Belgesel tıpkı sergi gibi bu kompleks yapıya ilişkin büyük ipuçları vermedi. Ama ben size şimdi o ipucuyu veriyorum: İpucu, İstanbul Modern'deki "Gökkuşağında İki Kuşak" sergisinde... Fahrelnissa Zeid imzalı, Acayip Yaratık isimli resimde! Gidin bakın. Ne demek istediğimi anlayacaksınız.

ADALET CİNGÖZ

DİĞER YAŞAM HABERLERİ
 Eleştirilen 'Diyarbakır Dansçıları'
 İyi yemek ve eğlence için yeni bir adres
 Savaş üzerine sanat
 Kamerasız video sanatçısı
 Hararetli genç ressam
 Alo! Versace'den arıyorum
 İstanbul'da var bir yılan
 Çeyrek asırlık genç sanatçılar
 Alaçatı'da dünya sporları
 Bir gölge, bir kitap, çay saati
 Platform, plakçı mı olacak?
 Saksılarınızdan mennun musunuz?
 Haftanın filmleri
 Rock'n Coke'un yeni misafirleri
 DVD ekranı
 Artı 1'ler kulübü görevde
 Tembellere özel motorlu bisiklet
 Ucuzluktan yararlanırken
 Ne kadar sanat dostusunuz?
    Yazarlar
    Alışveriş
  » Yaşam
    Ajanda
    Güncel
    Gezi
Sahnede 40 dakika kalınca yuhalandı
Sahnede 40 dakika kalınca yuhalandı
Harbiye Açıkhava'daki Goran Bregoviç konseri, bir buçuk saatte bitti.
Nez 'yüzde 100' iddialı
Nez 'yüzde 100' iddialı
Seksi danslarıyla tanınan şarkıcı Nez'in yeni albümü '% 100'...
Hititler yeniden Anadolu'da...
Unesco'nun dünya mirası listesinde yer alan Hattuşa Ören Yeri'nde...
Bab-ı Hümayun trafiğe kapandı
Topkapı Sarayı'nın Ayasofya'ya bakan ana kapısı 'Bab-ı Hümayun' dün...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.