kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Dünya Kupası
   Son Dakika
   News in English
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Uzun mesafeli konforlar

Uçak yapımcıları, bir taraftan uçuş maliyetini düşürecek yeni modeller geliştirirken, diğer taraftan daha uzun menzilli ve daha konforlularını yapabilmek için kıyasıya yarışıyorlar. Uzun süre hızıyla adından bahsettiren Concorde uçakları, geri dönüş için nabız yoklarken, yeni model uçaklara bakıldığında Concorde'ların eski günlerini yakalamaları çok zor görünüyor. Boeing, dünyanın en uzun mesafeli uçuşunu gerçekleştirecek, aktarma yapmadan 11 bin mil uçabilecek uçağı 777- 200LR'ı Şubat 2005'te tanıttığında aslında bir çok model havacılık tarihine gönderilmişti. Concorde uçaklarıda zaten malum kaza sonrası efsane olarak anılmaya başlanmıştı. Düşünün; Londra-Sidney arasında, geniş gövdeli bir uçakta, tavan yüksekliği bir sarayı andıran kabinde non-stop seyahat ediyorsunuz. Yada yakında yolcuyla tanışacak olan Airbus 380 uçağının lobisindesiniz. Biraz sonra koltuğunuza dönüp, kitabınızı okuyacaksınız. Alt kata inip, alışveriş yapacaksınız.

HANGİ STRATEJİ DOĞRU
Concorde uçaklarına dönüp bir daha düşünün; dar bir gövde, basık bir kabin, rahat olmayan koridor ve kaba tabiriyle lavaboya gitmekte bile sıkıntı yaşıyorsunuz. Böyle bir uçağı sadece ve sadece hızı için tercih eder misiniz? Üstelik her meydana inemiyor, indiği yerlerde de gürültüden dolayı çevresini rahatsız ediyor. Ne yaparsınız? Elbette, 2008 yılından itibaren sefere çıkması beklenen Boeing 777-200LR veya Airbus 380'inin gökyüzünde olacağı günleri iple çekersiniz. Concorde uçaklarının dönmesini değil. Ancak, konu sadece Concorde uçaklarının geri dönüp dönmeyeceğiyle ilgili değil. Boeing, yolcuların artık aktarma yapmadan gitmek istedikleri yere direkt ulaşmayı arzuladıklarını düşünüyor. Rakibi Airbus'ın ise daha fazla yolcu taşıyacak büyük uçaklarla bağlantılı uçuşlar yapmak. Stratejileri bu kadar net. Ama her iki yapımcı da geniş gövdede, düşük maliyette, kabin rahatlığında anlaşıyor. Ancak Boeing'de zaman faktörü daha öne çıkıyor. 800 kişilik bir Airbus 380'nin yolcuyla doldurulması, bagajların yüklenmesi ve boşatılması ciddi zaman istiyor. Kimin haklı olduğunu görebilmek içinse süre giderek azalıyor.

KARGOYA YOL GÖRÜNÜR
Atatürk Hava Limanı Kargo Terminali yangınından sonra tartışmalar devam ediyor. Sanki terminali kargo uçakları yada paketler yakmış gibi davranılıyor. Açıklamalar bu yönde. Atatürk Havalimanı'ndan yapılan tarifesiz kargo uçuşlarının Çorlu ve Sabiha Gökçen Havaalanı'na yönlendirilmesi için açıklamalar yapılıyor. Zorla hava trafiği yönlendirilir mi? İşi biraz ticari detaylarla, cazip tekliflerle ele almak varken, bizimkiler yine zorla uçak yönlendirme peşine düşmüşler. Bu yaklaşımla Türkiye bölgenin lojistik merkezi olur mu? Elbette olmaz. Ulaştırma Bakanlığı'nın öncelikle her meydana aynı gözle bakmaması lazım. Atatürk Havalimanı ile Çorlu Havaalanı'na aynı yada yakın rakamların uygulanmaması lazım. Sabiha Gökçen ve Çorlu Havaalanları'na kargo uçuşu yapacak şirketlere iyi hizmet vermek yetmez, makul rakamlarla hizmet verilmesi gerekir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Kaliteli rötar ve zarar olur mu?   / 18-06-2006
 Körfezden uçuş mu olur?   / 11-06-2006
 Uzun mesafeli konforlar   / 04-06-2006
 Eleştiriyi becerebilmek   / 28-05-2006
 Ucuza uçmak riske girmez…   / 21-05-2006
 İki fuar çıktı meydana   / 14-05-2006
 THK Komutanı'nın ilgisine   / 07-05-2006
 İşte Amerikalıyla Avrupalının farkı   / 30-04-2006
 Pilot sorununa makul çözüm   / 23-04-2006
 Geleceğin uçakları sıkıntılı   / 16-04-2006
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
ÖNCEL ÖZİÇER
İntikaaammmm! Elde olmayan...
GÜNTAY ŞİMŞEK
İş jetinde yüzde 400 büyüdük
Türk ekonomisinde büyüme,...
KAZIM KANAT
Türk kadını teknede bile takar takıştırır
Tatil demek...
TURGAY NOYAN
Yarışlar ve dereceler
İtiraf edelim ki Vakko...
Yaşlanmaya yeni bir bakış
Yaşlanmaya yeni bir bakış
Amerika'da yapılan bir araştırma sigara içmemenin, kiloyu korumanın...
'Bakacak kimse yok diye çocuk yapmadık'
Ben, sevdiği adam hastane odalarında yaşam mücadelesi verirken hâlâ...
Gidip Himalayalar'da bir mağarada oturalım bari
Ferrari'sini Satan Türk Bilge Ersin Pamuksüzer, "Hayatımız işgal altında,"...
'Bu koleksiyonun modası geçmez'
İlk jean'ini 1972 yılında üreten Gas firmasının sahibi Claudio Grotto,...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.