Kitabın değerini yeniden vermek için çaba harcıyoruz
"Defne Yayınevi, okuma alışkanlığının yaygınlaşmasına ve yayıncılığın bir sektör olarak kendini tamamlamasına katkıda bulunmak için kuruldu. Demek ki, önce kültürel bir amaç var, sonra da görevcilik" diyen eleştirmen Semih Gümüş; birkaç ay önce kurulan ve yayın yönetmenliğini üstlendiği Defne Yayınevi'nin yayıncılık anlayışını ve hedeflerini anlattı.
* Türkiye'de yayıncılık, yurtdışındaki kadar getirisi olmayan bir sektör. En büyük yayınevlerinin bile zorlandığı dönemler oldu... Gerçekten yayıncılık Türkiye'de kârlı bir sektör değil ama tanımlanması olanaksız manevi kazançlar elde edilir yayıncılıkta, ki bu yanıyla benzersizdir...
* Defne'nin diğer yayınevlerinden farkı ne? Öteki yayınevlerinin yapmadıklarını yapmaya çalışmak, kitaba gitgide unutulan değerini yeniden kazandırmak, okuma alışkanlığı olmayan kesimlere kitabı götürmenin yollarını yaratmak ve yeni bir yayıncılık etiği geliştirmek Defne'nin amaçları. Bunları kendine özgü biçimlerde yaptığındaysa, öteki yayınevlerinden farkları ortaya çıkacaktır.
* Hedefleriniz... Defne Yayınevi, önce baştan tasarlanan kimliğini kazanmayı amaçlıyor. Bunun için de nitelikli kitaplar yayımlamak ve onları okurlarımıza anlatabilmek ilk akla gelen çabamız. Uzun vadedeyse, ülkemizin önemli yayınevlerinden biri olmayı amaçlıyoruz. Bunun için de Defne'nin kimliğinin bütün ülke kamuoyunca anlaşılması gerekir.
* Yayınevi olarak, yayıncılığa ve kitaba bakışınız nedir? Yayıncılığın ülkemizde daha hâlâ bir sektör olamadığını düşünüyorum. Atılmış pek çok adım olduğu gibi, daha atılacak pek çok adım var. Belki katı, gelenekselci içerik ve biçim alışkanlıklarından kurtulamaması da başlıca eksikleri. Biz logo ve amblemimizden kitaplarımızın tasarımlarına, ilanlarımızdan web sitemize varıncaya dek, yenilikçi olmaya çalışıyoruz. Bunlar da bizi daha çok araştırıcı olmaya itiyor. Özellikle 'ucuz kitap' yayımlayan ve yayıncılığın nasıl bir kültür olduğundan habersiz kimi yayıncıların kitabın değerini yere düşürdüğü apaçık. Bir de gazetelerin 'ucuz kitap' satma girişimleri var... Bunlar; korsan kitapçılıkla birlikte son yıllarda kitaba öylesine büyük zararlar verdi ki, kitap satışlarındaki dramatik düşüşlerin de başlıca nedenleri arasında oldular. Defne Yayınevi, kitabın unutulmuş değerini her şeyiyle yeniden vermek için çaba gösteriyor.
* Ne tür kitaplara öncelik veriyorsunuz? Defne'de Türk ve dünya edebiyatından seçilmiş örneklere ve günümüz dünyasının sorunlarıyla ilgili incelemearaştırma kitaplarına öncelik veriyoruz. 'Üç- Maymun' adlı alt markamız da kolay okunabilecek, eğlenceli, popüler kitaplarla kitabı yaygınlaştırmayı amaçlıyor. Defne'nin bizim ona vermek istediğimiz kimliği kazanmaya başlamasıyla birlikte yeni diziler de başlamış olacak.
* Yoğunlaşmak istediğiniz belli bir alan var mı? Defne'de, yaptığımız yayıncılık etkinliğinin yüksek niteliğini yansıtacak kitaplar yayımlayacağız. Şimdi başladığımız dizilerin yanı sıra ÜçMaymun'da da alışılmamış bir popüler kitaplar kitaplığı oluşturmak istiyoruz. Bu arada yakın bir gelecekte Tycoon markasıyla, dünyada iyi bilinen, saygın iş kitapları yayımlamaya başlayacağız.
* Sizin için bir kitabı yayımlanmaya değer kılan şey nedir? Taşıdığı içeriğin nitelikli, doğru, dürüst, haklı, yeni, yenilikçi, ilginç olması bir kitabı yayımlamaya değer kılan özelliklerdir.
* Anlaştığınız yazarlar kimler? Defne Yayınevi kendini sürekli öne çıkaran, saldırgan bir yayıncılık anlayışı gütmeyeceği için, kendilerine başvurduğumuz yazarlar da çok değil. Çağdaş Türk edebiyatının en önemli yaratıcılarından Adalet Ağaoğlu ile daha genç kuşaklardan Müge İplikçi ve Murat Yalçın yazarlarımız. Biz doğru davrandıkça, gelecekte yeni yazarlarımız da elbette olacaktır.
Cansu YILMAZKAYA/GÜNAYDIN
|