Kurda yüzde 20'ye varan artış tüketiciyi vuracak. İlk zam furyasının ardından temmuzda 2'nci zam dalgasının gelebileceği konuşulurken, kimi bayiler kur sabitleyerek müşteri çekmeye çalışıyor.
Son 1 ayda döviz kurundaki yüzde 20'ye varan artış, bu yaz tüketiciyi vuracak. Kur artışının tüketiciye ilk yansıması beyaz eşya, elektronik ve otomotivde gerçekleşti. Özellikle beyaz eşyada her ne kadar artış tüketiciye yansımasın diye bayilerin payı kısılsa da Arçelik, Beko, Bosch, Siemens ve Profilo marka ürünlerin fiyatına yüzde 5-7 arasında zam yapıldı. Benzer şekilde otomotiv sektöründe de yüzde 5'lik zam haberleri peşpeşe gelirken, elektronikteki zamlar yüzde 10 ila 15 seviyelerine kadar ulaştı.
EN BÜYÜK DARBE 'CEP'E Kur artışından en fazla etkilenen pazarlardan biri de cep telefonu pazarı oldu. Ceptelefonu fiyatlarında yaşanan yüzde 10 ila 15'lik artış, satışları neredeyse yarıya düşürdü. Sektör yetkilileri şu an yaz dönemiyle ilgili de bir durgunluk yaşandığına dikkat çekerken, eylül ayında satışların yeniden toparlanmasını bekliyor. Döviz fiyatlarının direk etkilediği bir başka sektör de havayolu oldu. Bahar aylarında peşpeşe ucuz bilet yarışına giren havayolu şirketleri son dalgalanmanın ardından ucuz bilet kontenjanlarını düşürdü.
KLİMALAR EL YAKACAK Yazın satışları en fazla hız kazanan klimalara da yüzde 5 ila 7 oranında zam geldi. Zam haberlerinin ardından bazı bayiler vadeleri artırarak müşteri çekmeye çalışıyor. Tüketiciyi vuracakbir diğer kalem de yüzde 7'lik zam yapılan kombiler olacak. Euro üzerinden fiyatlarını hesaplayan kombicilerin bazıları, Euro'nun 2 YTL'yi görmesiyle birlikte belli bir süreye zarfında Euro'yu 1,750 YTL seviyesinde sabitleme kararı aldı. Aslında döviz sabitleme yöntemi, sadece kombicilerde değil, talebi canlı tutmaya çalışan pekçok sektörde kullanılıyor; ancak maliyetleri önemli ölçüde Euro ve dolar üzerinden olan bu sektörlerde temmuz ayında 2'nci bir zam furyasının yaşanabileceği konuşuluyor. Bu şartlar altında da döviz sabitleme yönteminin çok geçici bir yöntem olacağı ifade ediliyor. BEYAZ EŞYA Yüzde 5 ila 7 zamoldu. Üreticiler, kur maliyetini bayilerle paylaştı.
HAVAYOLU Bahar döneminde 'en ucuz uçma' yarışına giren havayolu şirketleri indirimli koltuk kontenjanlarını küçülttü.
CEP TELEFONU Kurdan en hızlı etkilenen cep telefoncular oldu. Fiyatlar bir anda yüzde 10 ila 5 arasında artınca satışlar da ilk tepki olarak neredeyse yarıya düştü.
İTHAL GIDA İthalatın yoğun olarak yapıldığı gıda kalemlerinde yüzde 5 ila 10 arasında zam gerçekleşti.
OTOMOTİV Kurun seyrini gün gün seyreden otomotivciler de yüzde 5 zam yaptı.
ELEKTRONİK Elektronikte de yüzde 10 ila 15 arasında zam yaşandı.