kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ya amfibikler olmasaydı
Ya amfibikler olmasaydı
İş jetleri İstanbul'a geliyor
Kısa... Kısa...

Ya amfibikler olmasaydı

Kargo Terminali yangınından sadece beş gün önce İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nce getirtilen suya inebilen uçaklar büyük bir faciayı önledi..

Atatürk Havalimanı Kargo Terminali'nde geçtiğimiz Çarşamba günü çıkan yangın, uçaklarla havadan müdahalenin ne kadar hayati öneme sahip olduğunu da gözler önüne serdi. Yangının kısa sürede kontrol altına alınmasında, İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin İtalyan SOREM SRL şirketinden kiraladığı amfibik (karaya ve suya inebilen) Bombardier CL 215 tipi yangın söndürme uçakları büyük rol oynadı. Bu uçaklar yaklaşık 5 saat boyunca alevlerin üzerine 144 kez sorti yaparak, 900 ton su bıraktı. Yangının, uçakların göreve başladığı 19 Mayıs tarihinden sadece beş gün sonra meydana gelmesi de çok büyük bir şans olarak görmek gerekir. Amfibik uçaklar hiç vakit kaymeden denize, göle ve baraja inip 10-15 saniye de suyu alıp hızla yangın bölgesine intikal edebiliyor. Sadece karaya inebilen yangın söndürme uçakları ise uzun süren dolum işlemleri yüzünden ciddi vakit kaybına ve gecikmeye neden oluyor. Avrupa ülkeleri ve Amerika yangınla mücadele için yıllardır amfibik uçakları kullanıyor. Bu uçaklardan en etkili olanı ise Kanadalı Bombardier yapımı CL 415 ve CL 215. Portekiz, İspanya, Fransa, İtalya, Yunanistan ve Kanada'nın kullandığı bu uçaklar, köpükle birlikte 6.5 ton suyu bir defada yangın üzerine boşaltıyor. Yangına 10 km uzaktaki bu su kaynağından, saatte 70 ton su taşıyabiliyor ve 5-10 metre irtifaya kadar alçalabiliyor. 12 ton su atma kapasitesine sahip Rus yapımı Beriev de çok tercih edilen uçakların başında geliyor. Modifiye edilen Rus Ilyushin 76 ve Amerikan C-130 uçaklarından da yangın söndürmede yararlanılıyor. Dünyanın birçok ülkesinde yangınla mücadele için ciddi uçak filoları oluşturulurken geçen yıla kadar Türkiye'nin denizden ve gölden su alabilen tek bir 'amfibik' uçağı yoktu. 26 Temmuz 2005 tarihinde 'Yanıyoruz bir uçak bile alınmıyor' başlığı ile verdiğimiz haberde bu gerçeğe dikkat çekmiş ve amfibik uçakların önemini gündeme getirmiştik. Haberimizden sonra Türkiye amfibik uçakla tanıştı.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Dünya rekortmeni yelkenci SABAH takımında yarışacak
 Hem rekortmen hem şampiyon
 Saçınız baş belası olmasın
 Güneş zarar verir unutmayın
 Futbolun güzellik yarışması
 Dünya Kupası
 Hayatla barışık olanların kenti
 Yıldızları Air Partner taşıyacak
 Kısa... Kısa... Kısa... Kısa.. Kısa...
 Okyanustaki 'çılgın Türkler'
 Plajda korunmak yetmez
 Berlin'de nefes kesen gösteri
 Korean Air Türkiye'de
 THY 73 yaşında
 Limanlarda iris taramalı geçiş
 TSK taarruz helikopterini arıyor
 Afgan rapçi barış peşinde koşuyor
 Otelde kalmak zor geldi
 'Sosyete, dekolteyi sanatçılardan çok seviyor'
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
TURGAY NOYAN
Dünya rekortmeni yelkenci SABAH takımında...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Yıldızları Air Partner taşıyacak
Şöhretli kişilere uçak...
Bu kız sizi dans ettirecek
Anlaşılan onun adını bu yaz sık sık duyacağız. Zeliha Sunal,...
Başka dünyanın çocukları
Belçika'nın Antwerp şehrinde yapılan Özel Olimpiyatlar'a Türkiye sekiz...
Tüketim çılgınlığına karşı bireysel devrim: Freeganizm
Dünya vatandaşı olmak; çevreyle barışık yaşamak; hava, ses veya görüntü...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.