kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
Siyasette 'nasıl', 'ne'den daha önemli
Bu paneller kaçmaz

Siyasette 'nasıl', 'ne'den daha önemli

Üç hafta önce (21 Mayıs Sabah) Türkiye'de tam da şu dönemde siyasi iletişimde yapılmaması gereken 10 kusurlu hareketten söz etmiştik. Demiştik ki, "Bu standart ve demode hareketleri yaparak oylarınızı artıramazsınız" .
Ve eklemiştik: "Önce şu 10 maddede hem fikir olalım, gerisini sonra konuşuruz!"..
Okurlardan ve siyasilerden çok sayıda yanıt aldık. Çoğu AK Parti'nin mevcut durumdaki oylarını tahmin ederken abarttığıma takılmışlardı. Selim Tuncer adlı okurun mükemmel analizini burada hariç tutmalıyım. Bir de konuya derinlikle yaklaşmayı bilen beş siyasetçiyi: DSP'den Ahmet Tan ve Emrehan Halıcı, CHP'den Berhan Şimşek, DYP Başkanı Mehmet Ağar ve siyasi iletişim arayışını yıllardır sürdüren İlhan Kesici ile yüz yüze yaptığımız uzunca görüşmelerde bir hayli ümitlendiğimi söylemeliyim. En azından eski alışkanlıklarla yeni şeyler yapılamayacağını kavramış olduklarını gördüm. O 10 maddeyi irdelemiş ve özgün görüşler geliştirmişlerdi. Ağar'ın son Teke Tek programındaki performansı da yabana atılır gibi değildi.
O halde nelerin yapılmaması gerektiğini anlatan 10 maddeden hareketle nelerin yapılması gerektiğini anlatmaya başlayabilirdik...
İlk iki maddede ne demiştik: " 1. Sadece Ak Parti'yi eleştirerek gizli ajanda, anti laik tutum, kadrolaşma, yolsuzluklarpuan alamazsınız. 2. Gündemin peşine takılarak oylarınızı artıramazsınız."
En iyisi bu iki noktayı, hataların asla affedilmediği, cezanın anında ürünün satın alınması reddedilerek kesildiği, pazarlama iletişimi pratiğinden bir iki örnekle açmaya çalışalım. Önce bir düşünün, başarılı markalar rekabete saldırarak ve/veya rekabetin yarattığı gündemin peşine takılarak mı ürünlerini pazarlıyorlar? Yoksa özgün iletişim çözümleri arayarak mı?
İletişimde farklılaşma noktalarını yakalamak çok önemlidir. Herkes "Ben daha beyaz yıkarım, renklileri daha da parlatırım" derken sen kalkar "Kirlenmek güzeldir" konseptini işlersen (OMO) bir anda fark yaratmaz, fark da atarsın.
Ya da herkes kredi kartlarıyla hangi mağazada kaç taksit imkanı sağladığını söylerken, sen kalkıp şirin mi şirin bir Özgü Namal filmi yaparsan bir anda o iletişim kirliliğinden ayrışıverirsin ( Axess ).
Ya da, herkes bir sürü elektronik ürün resmini saksı gibi yan yana dizip "Ben daha da ucuza satıyorum" diye bağırırken, sen kalkar "Benim müşterim farklıdır" (Manav TeknoSa ) mesajını verirsen anında başka bir lige sıçrarsın. Herkes "Onu getir bunu götür! Al vatandaş al! En ucuzu bende" diye tepinirken Çelik'le ( Arçelik ), Veysel'le ( Vestel ) duygusal bir ortam yaratmayı başarırsan hedef kitlenin gönlünde taht kurarsın. Bir de Vestel'in son işi gibi (Ayşe ve Ömer) bir 'dizi film' yaptın mı o tahtı sağlamlarsın. İnsanlar da zaten kararlarını ve oylarını akıllarından çok gönülleriyle vermiyorlar mı?..
Örnekleri çoğaltmak mümkün, Master Card, Garanti Emeklilik, Beko (DVD kaydedici), Eti (Türkiye'nin Tutkusu), Audi Quatro (Eskimo baba oğul, ya da Audi'de asla bulamayacağınız aksesuarlar), BMW (Kadın vücudunda hareket eden civa).
Günümüzde 'ne söylediğin ve ne yaptığından' çok 'nasıl söylediğin ve nasıl yaptığın' belirleyicidir. Siyasi iletişimde farklılaşmayı hem 'Ne?' hem de 'Nasıl?' sorusunda bulmak hiç de zor değildir. Esas zor olan eski alışkanlıkları ve kolaycılıkları terkedebilmektedir... Şimdilik bu kadar. Önce bunlara tepki alalım, diğer sekiz madde ilerde...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Türkiye için büyük fırsat   / 28-05-2006
 Önce şu 10 maddede mutabık olalım...   / 21-05-2006
 Dünya görüşü şart!   / 14-05-2006
 Bize bir şey olmaz!   / 07-05-2006
 Yuh olsun bana!..   / 30-04-2006
 Alametifarika bir ilke imza attı   / 23-04-2006
 Risk yok, kazanç yok!   / 16-04-2006
 Ünlülerin KSS atağı herkese yarar   / 09-04-2006
 Manchester yârdan mı geçecek, serden mi?   / 02-04-2006
 Gordon Brown efsanesi   / 26-03-2006
ALİ SAYDAM
Siyasette 'nasıl', 'ne'den daha önemli
Üç hafta önce (21...
Kadınlara dayak dizi filmlerde işlenecek
Esma Ürün'ün yaşadığının benzeri olaylar, ratingi yüksek dizilerde...
Yıkadıkları halıların suları iki aracı uçurdu
Kağıthane'de halı yıkayan kadınların caddeye akıttığı sabunlu su...
Korsan avcısı kadınlar
Korsan avcısı kadınlar
Ünlü markalara çalışan ev kadınları, çarşı pazar dolaşırken...
Öğrenciler zeki, okullar iyi
Öğrenciler zeki, okullar iyi
Üniversitelere öğrenci sokmada yüzde 80'in üzerinde başarı sağlayan 3...
IMKB
E: 39.212 D:% 2,13
DOLAR
S: 1,545 D:% -0,194
EURO
S: 1,992 D:% 0,302
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu