|
|
|
|
|
"Havada çarpışma, yerde serinkanlılık"
Ege'deki Kerpe (Karpathos) adası açıklarında dün Türk ve Yunan savaş uçaklarının çarpışması ve gerek Türk, gerekse Yunan makamlarının konuya ilişkin açıklamaları, Yunan basını tarafından, ''Havada çarpışma olurken, yerde serinkanlılık hüküm sürüyordu'' şeklinde değerlendirildi.
''Atina ile Ankara'nın kazadan sonra meydana gelen gerginliğin tırmanmaması konusunda ortak çaba harcadığını'' kaydeden Yunan basın-yayın organları, ''olayın krize yol açmadığı, ancak çarpışma olasılığının uzun zamandır gündemde olduğu'' görüşünde birleşti.
Atina'da
yayımlanan Kathimerini gazetesi, ''Ege'de öldüren it dalaşı'' başlıklı haberinde, ''Türk ve Yunan F-16 savaş uçaklarının çarpışmasının sonucunun, sadece Yunanlı pilot Yüzbaşı Kostas İliakis'in yaşamını yitirmesi olmadığını, bu son derece ciddi olayın, Türkiye'nin Ege'deki yoğun askeri faaliyetini fazlalaştırma ısrarından kaynaklandığını'' öne sürdü.
''Türkiye'nin, hava trafik kurallarının güvenliğini de çiğnediğini'' belirten Kathimerini, ''Türkiye ile Yunanistan genelkurmay başkanlıklarının krizi ortak şekilde yönettiğini, büyük gerilimin tırmanmasından kaçınıldığını, iki ülkenin siyasi ilişkilerinin sarsılmamasının hedeflendiğini'' kaydetti.
Kathimerini, ''Atina'nın askeri gerilimin artmaması için yumuşak tepki verdiğini, Ankara'nın ise aynı tepkiyi gösterdiğini, ancak olayın sorumluluğunu Yunanistan'a yüklediğini'' belirtti. Gazete, ''Kardak krizinden bu yana Ege'deki en tehlikeli olayın dün meydana geldiğini'' de vurguladı.
Ege'deki Türk-Yunan çatışmasının ''sıcak olaya'' dönüşmediğini yazan To Vima gazetesi, ''bunun nedeninin, iki ülke siyasi yetkililerinin temasta bulunarak soğukkanlılığın hüküm sürmesini sağlaması olduğunu'' kaydetti.
To Vima, ''Kerpe açıklarındaki kaza sonrasında, Türk uçaklarının yoğun faaliyeti nedeniyle kısa süreliğine gerilimin artış göstermesi tehlikesiyle karşı karşıya kalındığını'' belirttiği haberinde, diplomatik düzeydeki çabaların ve iki ülke genelkurmay başkanlıklarının temaslarının sonuç getirdiğini, gerginliğin giderildiğini yazdı.
Gazete, Atina ile Ankara'nın, kaza sonrasında üzüntülerini dile getirdiğini ve olayın iki ülkenin yakınlaşması sürecini etkilemeyeceği konusunda hemfikir olduğunu kaydetti.
''Ege'de benzeri görülmemiş krizden son anda kaçınıldığını'' yazan Apoyevmatini gazetesi, Atina'nın kazadan hemen sonra Ankara'ya karşı sert protestoda bulunduğunu, Ankara'nın ise krizin giderilmesi için derhal girişimlerde bulunmaya başladığını kaydetti.
Apoyevmatini, ''tek bir kıvılcımla patlayabilecek barut fıçısı gibi olan'' Ege'de, iki ülke genelkurmay başkanlarının temaslarının ortamı sakinleştirdiği yorumunu yaptı.
Elefteros Tipos gazetesi, ''Türkiye'nin Ege'de sürdürdüğü tahrik edici eylemlerin dünkü kazaya yol açtığını'' belirttiği haberinde, ''kazanın iki ülke ilişkilerindeki asıl sorunları gündeme getirdiğini ve Türkiye'nin tek taraflı taleplerini gözler önüne serdiğini'' kaydetti.
''Ege'de 32 yıldır devam eden ilan edilmemiş savaşın dünkü kazaya yol açtığı'' değerlendirmesinde bulunan gazete, çarpışmanın, ''Türk savaş uçaklarının Atina FIR hattı içindeki sürekli faaliyetleri ve Atina'nın, egemenlik haklarının sorgulanmasına gösterdiği tepkiden'' kaynaklandığını yazdı.
Ethnos gazetesi, ''Ankara'nın Ege'de sıcak olay çıkmasını dahi göze alarak kabadayılık tasladığını, Atina'nın esnek tepkilerini de hesaba katarak, Ege'deki tüm taleplerini gündeme getirmeye çalıştığını'' yazdı.
''Türk pilotun, Yunan arama-kurtarma yetkililerine silah çektiğini ve kullanmakta kararlı olduğunu'' öne süren gazete, pilotu kurtaran Panama bandıralı Japon gemisinin mürettebatının Türk subayını etkisiz bırakarak, silahını aldıklarını ve yarım sarım saat süresince pilotun, Türk helikopteri gelinceye kadar, gemi kaptanının kamarasında kapalı kaldığını savundu.
Elefterotipiya gazetesi, dünkü kazayla ''Türkiye ile Yunanistan'ın 30 dakika süresince krizin eşiğine geldiğini, genelkurmay başkanlarının, nereye sürükleyeceği kimse tarafından bilinmeyen gerilimin tırmanışını tam anlamıyla son dakikada durdurduğunu'' vurguladı.
''Ege'nin faaliyete geçmek üzere olan bir bombayı andırdığını ve geri sayıma geçildiğini'' kaydeden gazete, ''ilan edilmeyen savaşta'' Yunanlı pilotun hayatını kaybettiğini, Türk pilotun ise kurtarıldığını yazdı. Ta Nea gazetesi ise ''Atina'nın, kazada yaşamını kaybeden Yunanlı pilotun ardından ağladığı saatlerde Ankara'nın, arama-kurtarma çalışmalarında da gri bölgeleri gündeme getirmeye çalıştığını'' öne sürdü.
Gazete, ''Türkiye'nin, 27 bin feet yükseklikte Kardak krizi senaryosu kurduğunu'' da yazdığı haberinde, Türk pilotun, Atina'nın arama-kurtarma hakkını tanımamak için silahını dahi kullandığını kaydetti.
(AA)
|