|
|
|
|
|
|
Mesleklerini bırakıp pilot oluyorlar
Artan pilot ihtiyacı çocukluk hayalinin peşinde koşanların sayısını artırdı. Uçuş okullarına kayıt yaptıranlar, bir buçuk yılda pilotluk lisansı alıyor.
Özel havayollarının artması uçak yolculuklarını daha kolay ve ekonomik hale getirirken, pilotluğun da birçok kişi için hayal olmaktan çıkmasını sağladı. Giderek artan pilot ihtiyacı, 3 bin 500 dolardan başlayan ve 10 bin dolara ulaşan maaşlar, uçuş okullarına olan talebi artırdı. İş güç sahibi pek çok kişi çocukluk hayalinin peşine takılarak uçuş okullarının eğitimlerine katılıyor. Eskiden sadece Türk Hava Kurumu, Hava Kuvvetleri ve Anadolu Üniversitesi'nin ilgili fakültesinde eğitim veriliyordu ancak 1993'ten bu yana özel uçuş okullarına pilotluk lisansı düzenleme yetkisi tanındı. Lise ya da yükse öğrenim mezunları bir buçuk yıllık eğitimin ardından pilotluk sınavına katılma hakkına sahip oluyor. Yeni pilot adaylarının çoğunluğu üniversitelerin tıp, mühendislik, işletme bölümlerinden mezun. Uzun yıllar doktor, mühendis ve öğretmen olarak kariyer yapan adaylar, radikal bir kararla alan değiştirmiş. Ortak noktaları ise, çocukluk ve gençlik yıllarında oyuncaklarla başlayan uçuş hevesi, bir de özgürce dünyayı dolaşabilme isteği. Özel uçuş okullarına başvuranlar için cazip unsurların başında, eğitimin 12-18 ay gibi kısa bir sürede tamamlanabilmesi geliyor. Kurslarda 200 saat uçuş ve 755 saat teorik eğitimi tamamlama zorunluluğu bulunuyor. Eğitimin süresi ise öğrencinin ayırabildiği vakte göre değişiyor.
Ücreti 50 bin Euro Aslında, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, lise mezunlarına da eğitim hakkı tanıyor. Ancak okul yönetimleri, oldukça yoğun teknik bilgi içeren teori derslerinde başarılı olamayacakları gerekçesiyle prensip olarak lise mezunlarını kabul etmiyorlar. Aranan bir diğer özellik iyi derecede İngilizce bilmek. Tüm bunlara ek olarak eğitim masrafı için okula ortalama 50 bin euro ücret ödüyorlar. Eğitim sonunda pilot adayları Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün düzenlediği 14 ayrı sınava giriyor. Bu derslerin kitaplarının her biri 600-700 sayfa kalınlığında ve teknik bilgi içerikli. Kitapları "devirip" sınavları başarıyla veren adaylara Avrupa Birliği üye ülkelerinde de geçerli olan ATPL lisansı veriliyor. Özel uçuş okulları arasından sadece birkaçı bu lisansa uygun eğitim verme yetkisine sahip. Okulların ağırlıklı olarak İstanbul'da bulunması nedeniyle uçuş eğitimleri Atatürk ve Hezarfen havalimanlarında yapılıyor. Eğitimlerde kullanım kolaylığı ve düşük maliyeti nedeniyle tek ve çift motorlu pervaneli uçaklar tercih ediliyor. Lisans alan pilotlar işe başladıkları havayolu şirketlerinde 4 ay süre ile eğitim görerek yolcu uçağı kullanmaya başlıyor.
Gece doktor gündüz pilot Duha Uçuş Okulu öğrencilerinden 28 yaşındaki Uygar Yiğit, Hacettepe Üniversitesi'nde 6 yıl İngilizce tıp eğitimi aldıktan sonra pilot olmaya karar vermiş. Geceleri özel sektörde nöbetçi doktor olarak görev yapan Yiğit, buradan kazandığı parayla da gündüzleri uçuş okulunun yoğun ders programına katılıyor. Pilotluğun çocukluk hayali olduğunu anlatan Yiğit, "En iyisi sevdiğim işi yapayım" diyerek uçuş okuluna kaydını yaptırmış: "Teori konusunda sıkıntım olacağını sanmıyorum. Uçak, arabaya hiç benzemiyor, şoförlüğe de benzemiyor. Sıkı bir konsantrasyon gerektiriyor. Önünüzde tahmini 200 kilo ağırlıkta bir motor var, acayip ses çıkarırken siz aletlere bakarak yorum yapmak durumunda kalıyorsunuz. Anlamak çok zor, epey bir zaman alıyor. O nedenle hemen her gün buradayım."
Yıldız ATEŞ / HABER MERKEZİ
|
|
|
|
|
|
|
|
|