kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Mesleklerini bırakıp pilot oluyorlar
Mesleklerini bırakıp pilot oluyorlar
'AKLIM BİR KARIŞ HAVADAYDI'
'İLK YALNIZ UÇUŞUMU UNUTAMAM'
'Sevdiğin işi yapıp para kazanmak çok güzel'

Mesleklerini bırakıp pilot oluyorlar

Artan pilot ihtiyacı çocukluk hayalinin peşinde koşanların sayısını artırdı. Uçuş okullarına kayıt yaptıranlar, bir buçuk yılda pilotluk lisansı alıyor.

Özel havayollarının artması uçak yolculuklarını daha kolay ve ekonomik hale getirirken, pilotluğun da birçok kişi için hayal olmaktan çıkmasını sağladı. Giderek artan pilot ihtiyacı, 3 bin 500 dolardan başlayan ve 10 bin dolara ulaşan maaşlar, uçuş okullarına olan talebi artırdı. İş güç sahibi pek çok kişi çocukluk hayalinin peşine takılarak uçuş okullarının eğitimlerine katılıyor. Eskiden sadece Türk Hava Kurumu, Hava Kuvvetleri ve Anadolu Üniversitesi'nin ilgili fakültesinde eğitim veriliyordu ancak 1993'ten bu yana özel uçuş okullarına pilotluk lisansı düzenleme yetkisi tanındı. Lise ya da yükse öğrenim mezunları bir buçuk yıllık eğitimin ardından pilotluk sınavına katılma hakkına sahip oluyor. Yeni pilot adaylarının çoğunluğu üniversitelerin tıp, mühendislik, işletme bölümlerinden mezun. Uzun yıllar doktor, mühendis ve öğretmen olarak kariyer yapan adaylar, radikal bir kararla alan değiştirmiş. Ortak noktaları ise, çocukluk ve gençlik yıllarında oyuncaklarla başlayan uçuş hevesi, bir de özgürce dünyayı dolaşabilme isteği. Özel uçuş okullarına başvuranlar için cazip unsurların başında, eğitimin 12-18 ay gibi kısa bir sürede tamamlanabilmesi geliyor. Kurslarda 200 saat uçuş ve 755 saat teorik eğitimi tamamlama zorunluluğu bulunuyor. Eğitimin süresi ise öğrencinin ayırabildiği vakte göre değişiyor.

Ücreti 50 bin Euro
Aslında, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, lise mezunlarına da eğitim hakkı tanıyor. Ancak okul yönetimleri, oldukça yoğun teknik bilgi içeren teori derslerinde başarılı olamayacakları gerekçesiyle prensip olarak lise mezunlarını kabul etmiyorlar. Aranan bir diğer özellik iyi derecede İngilizce bilmek. Tüm bunlara ek olarak eğitim masrafı için okula ortalama 50 bin euro ücret ödüyorlar. Eğitim sonunda pilot adayları Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün düzenlediği 14 ayrı sınava giriyor. Bu derslerin kitaplarının her biri 600-700 sayfa kalınlığında ve teknik bilgi içerikli. Kitapları "devirip" sınavları başarıyla veren adaylara Avrupa Birliği üye ülkelerinde de geçerli olan ATPL lisansı veriliyor. Özel uçuş okulları arasından sadece birkaçı bu lisansa uygun eğitim verme yetkisine sahip. Okulların ağırlıklı olarak İstanbul'da bulunması nedeniyle uçuş eğitimleri Atatürk ve Hezarfen havalimanlarında yapılıyor. Eğitimlerde kullanım kolaylığı ve düşük maliyeti nedeniyle tek ve çift motorlu pervaneli uçaklar tercih ediliyor. Lisans alan pilotlar işe başladıkları havayolu şirketlerinde 4 ay süre ile eğitim görerek yolcu uçağı kullanmaya başlıyor.

Gece doktor gündüz pilot
Duha Uçuş Okulu öğrencilerinden 28 yaşındaki Uygar Yiğit, Hacettepe Üniversitesi'nde 6 yıl İngilizce tıp eğitimi aldıktan sonra pilot olmaya karar vermiş. Geceleri özel sektörde nöbetçi doktor olarak görev yapan Yiğit, buradan kazandığı parayla da gündüzleri uçuş okulunun yoğun ders programına katılıyor. Pilotluğun çocukluk hayali olduğunu anlatan Yiğit, "En iyisi sevdiğim işi yapayım" diyerek uçuş okuluna kaydını yaptırmış: "Teori konusunda sıkıntım olacağını sanmıyorum. Uçak, arabaya hiç benzemiyor, şoförlüğe de benzemiyor. Sıkı bir konsantrasyon gerektiriyor. Önünüzde tahmini 200 kilo ağırlıkta bir motor var, acayip ses çıkarırken siz aletlere bakarak yorum yapmak durumunda kalıyorsunuz. Anlamak çok zor, epey bir zaman alıyor. O nedenle hemen her gün buradayım."

Yıldız ATEŞ / HABER MERKEZİ

DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 'Utanmıyorum, hiç de özür dilemedim'
 'Ben de annemi o vaziyette görsem, ölürüm yani...'
 Teniste 'yıldız'ımız yükseliyor
 Bahar geldi ayaklarınız yardım istiyor
 Arap şeyhi kılığındaki gazeteci
 Onlar İstanbul gönüllüsü
 Tokyo-İstanbul eğlence hattı
 İşte gerçek hayvansever
 Kedi kitapları Sarman'da
 Aksesuar tasarladılar kazandılar
 iPod'a rehber programı yükle şehri istediğin gibi gez dolaş
 İmroz'a "merhaba"
 Şahan'daki ışığı önce Zurab Hoca görmüştü
 'Hülya'nın aklı hep Kaya'ya gidiyor'
 Avusturya'nın gurur duyduğu Türk kızı
 Dünya bu diyetleri konuşuyor
 Bu filmin yönetmenini öldürmek istedim
 Çocuklar meleklerle buluşuyor
 Gezegenin sembolleri
    Cumartesi Yazarlar
  » Güncel
    Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
BALÇİÇEK PAMİR
Derin Mermerci katil mi yani?
Ne yeni Merkez Bankası...
PROF. DR. ERDEM YEŞİLADA
Strese karşı bitkilere başvururken dikkatli olun
Bir kaç...
'Şimdiki müşteri tahsilli'
Refik Meyhanesi'nin sahibi Refik Aslan, 68 yıldır bu işin içinde. Mekanında...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.