|
|
IMF ödevleri ve Tüpraş haftaya damgasını vurur
ANKARA'DA BU HAFTA.
Ekonomi yönetimi, mayıs ortalarına kadar sürecek zorlu gündeme hazırlanıyor. Piyasalara yön verecek iki eşiğin aşılması gerekiyor. IMF ile 3. gözden geçirme çalışması ve Danıştay'ın yarın vereceği Tüpraş kararı. Danıştay 13. Dairesi'nin esastan karara bağlayacağı Tüpraş dosyası hem siyasi hem ticari açıdan önemli. Hatırlanacağı gibi Özelleştirme İdaresi, Tüpraş'ın devrinden sonra gelen yürütmeyi durdurma kararında topu Özelleştirme Yüksek Kurulu'na atmıştı. Özelleştirme Yüksek Kurulu da nihai yargı kararını görmeyi tercih etmişti. Tüpraş'tan sağlanan 4 milyar 140 milyon dolar ise önce Ziraat, Halk ve Vakıfbank'a yatırılmış, derken hazinenin talimatı ile Merkez Bankası'ndaki rezervlerin takviyesinde kullanılmıştı. Tüpraş'la ilgili karar, patronlar dünyası açısından da anlam ifade ediyor. Öyle ki geçtiğimiz ay Ankara'da toplanan Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu'na katılan TÜSİAD Başkanı Ömer Sabancı, idari yargı kararlarının, özelleştirmeyi yapılamaz hale getirdiğini, karışıklığa yol açtığını savunmuştu. Devlet Bakanı Ali Babacan ve Merkez Bankası Başkanı Durmuş Yılmaz ise teknisyenlerle birlikte ABD'de. IMF-Dünya Bankası Bahar Dönemi Toplantıları'nın ardından 8 Mayıs'ta bir IMF Heyeti Türkiye'ye gelecek. 15 gün önce vergi ve bütçe dengesini incelemek için apar topar Ankara'ya gönderilen IMF ekibi, ön değerlendirmede olumsuz tavır takınmamıştı ama şu konuların öncelikle ele alınması kaçınılmaz:
TEKSTİLDE KDV İNDİRİMİ: Stand By Düzenlemesi'nde, KDV indirimi yapılmayacağı açıkça taahhüt edildi. IMF, ilkelerin çiğnenmesine yani tekstilde KDV'nin yüzde 18'den yüzde 8'e çekilmesine tepki gösterdi. "Tekstil üretimi için 6.6 milyar dolar ithalat yapıyorsunuz. KDV indirimi yapısal sorunu çözmez. İç tüketimi ve ithalatı arttırır. Cari açık baskısı yaratır" dedi. Maliye ise "Tekstil sektöründe, tahsil edilen KDV'den çok iade yapılıyor. İndirim, gelir kaybı yaratmayacak. Hatta kayıtdışılığı azaltırsa gelir etkisi de olacak" görüşünde.
MEMURA EK ZAM: Memur maaşlarında, yılın her iki yarısı için yüzde 2.5'ar ve 40+40 YTL seyyanen artış yapıldı. Ek zam, sonradan, farklı memur gruplarına da yansıtıldı. 2 milyar YTL'ye ulaşacağı hesaplanan fatura IMF'yi kaygılandırdı. Maliye'ye göre, yılbaşında verilen 80 YTL zammın yükü 1.2 milyar YTL ve kaynağı bütçede. Son zam ise 800 milyon YTL ilave yük getiriyor. Bu iyileştirme, Nisan 2006'dan sonra geçerli olacak ve maliyet 500 milyon YTL'ye inecek. Bütçenin personel yedek ödeneğinde ise 717 milyon YTL bulunuyor, sorun olmayacağı savunuluyor.
VERGİ İADESİ: Emeklilerin vergi iadesi sistemi değişti. Daha önce emeklilere avans şeklinde ödeme yapılıyor, bu tutar ertesi yıl bütçesinden karşılanıyordu. Nitekim, 2005 yılı vergi iadesi avansı için 2006 Bütçesi'ne 1.5 milyar YTL ödenek konuldu. Ancak bu yıl avans sistemi kaldırıldı. Emeklilere, her ay maaşlarının yüzde 4'ü oranında peşin vergi iadesi ödenmesine başlandı. Bu durumda hem 2005'in hem de 2006'nın ödemelerinin bütçeleştirilmesi gerekecek.
|