Gençler internet tutkunu
Türkiye İnternet Raporu 2005''e göre, internet kullanıcıları arasında, 15-24 yaş grubu yüzde 46 ile ilk sırada yer alıyor.
İnternet reklamcılığı alanında faaliyet gösteren bir firmanın hazırladığı, ''Türkiye İnternet Raporu 2005''e göre, Türkiye'de interneti en çok gençler kullanıyor.
Türkiye'deki interaktif pazarlama şirketleri arasında yer alan TiMNET'in İş Geliştirme Direktörü Aytaç Mestçi'nin imzasını taşıyan raporda, internetin Türkiye'de öneminin çok kısa sürede fark edilerek yararlanılmaya başlandığı, 1998 yılında 293, 2000 yılında ise bir milyon 785 bin olan kullanıcı sayısının 2005 yılının sonunda 15 milyona yaklaştığı bildirildi.
Rapordan derlenen bilgiye göre, 2005 yılı sonu itibariyle 9 milyon bilgisayarın bulunduğu, internet abonesi sayısı 8.5 milyona ulaşan Türkiye, bilgisayar ve internet pazarından en çok gelir elde eden beş ülke sıralamasında Japonya'nın ardından ikinci sırada yer alıyor. Türkiye'yi Tayvan, Almanya ve Suudi Arabistan izliyor.
Dünya genelinde son iki yılda internet kullanıcısı sayısı en hızlı artan 30 ülke arasında ilk sırada yer alan Türkiye'de 250'ye yakın etkin haber, doküman ve bilgi içerikli portal hizmet verirken, ''Tr'' uzantılı web sitesi sayısı 50 bin, ''com, net, org'' gibi uzantıları bulunan web sitesi sayısı da 75 bini buldu.
KİM, HANGİ AMAÇLA YARARLANIYOR?
Türkiye'de kadınların yüzde 14'ü, erkeklerin yüzde 24'ü internet kullanırken, bu hizmetten yararlananların yaş gruplarına göre bakıldığında, 15-24 yaş grubunun yüzde 46'lık oranla ilk sırada yer aldığı, bu grubu, yüzde 18'le 25-39 yaş grubunun, yüzde 8'le 40-54 yaş grubunun izlediği, 55 yaş ve üzerindekilerin ise internetten yararlanma oranının yüzde 2 olduğu görüldü.
Türkiye'de ziyaret edilen internet siteleri de yaş gruplarının zevk ve ihtiyaçlarına göre farklılık gösteriyor. İnternet kullanıcılarının birden fazla seçeneği işaretlediği, ''Ziyaret edilen site çeşitleri'' tablosunda, genel olarak sohbet odaları yüzde 55'lik oranla ilk, oyun siteleri yüzde 27 ile ikinci, işle ilgili siteler de yüzde 25 ile üçüncü sırada bulunuyor.
''İNTERNET EN ÇOK SOHBETE YARIYOR''
Katılımcıların yaş gruplarına bakıldığında ise 15-24 yaşları arasındaki gençlerin daha çok sohbet, 25-39 yaş grubundakilerin işle ilgili sitelere girdikleri dikkati çekerken, kadın ve erkeklerin de genel anlamda sohbet odalarını tercih ettikleri belirlendi.
15-24 yaş grubunun yüzde 62'si, 25-39 yaş grubunun yüzde 43'ü, 40-54 yaş grubunun yüzde 33'ü internetten sohbet amaçlı yararlanıyor. Oyun sitelerine de 15-24 yaş grubundakilerin yüzde 32'si, 25-39 yaş grubunun yüzde 18'i, 40-54 yaş grubunun ise yüzde 7'si giriyor. 25-39 yaş grubunun girdiği siteler arasında yüzde 46'lık oranla ilk sırada yer alan işle ilgili sitelerden, 40-54 yaş grubunun yüzde 33'ü, 15-24 yaş grubunun da yüzde 17'si yararlanıyor. İnternete gazete okumak için girenler yüzde 3, e-posta için girenler ise yüzde 2 paya sahip bulunuyor.
İnternet kullanıcısı kadınların yüzde 51'inin sohbet, yüzde 26'sının işle ilgili, yüzde 20'sinin oyun, yüzde 18'inin alışveriş, yüzde 5'inin gazete siteleri, yüzde 3'ünün de e-posta için internete girdiği göze çarptı. Erkeklerin yüzde 58'i sohbet, yüzde 31'i oyun, yüzde 25'i iş, yüzde 10'u alışveriş, yüzde 1'i gazete okumak ve e-posta için internete giriyor.
İNTERNET NE İFADE EDİYOR?
Rapora göre, ''Türkiye'de internet ne ifade ediyor?'' sorusuna çoklu yanıt verenlerin yüzde 43'ü interneti ''Tüm dünyadan haberdar olabilme'', yüzde 40'ı ''Haberleşme aracı'', yine yüzde 40'ı ''Öğrenme ve öğretme ihtiyacı'', yüzde 37'si ''İleri teknoloji'', yüzde 11'i ''reklam yapılan yer'', yüzde 9'u ''Alışverişin kolay yolu'' olarak görüyor.
Vatandaşların yüzde 9'unun ''zaman kaybı'', yüzde 8'inin de ''Çocuklar için sakıncalı yer'' olarak değerlendirdiği internetin kullanım amaçları arasında müzik dinlemek, ödev hazırlamak, bankacılıkve para transferi, seyahat işlemleri, iş ilanları da bulunuyor.
TiMNET İş Geliştirme Direktörü Aytaç Mestçi, çeşitli kaynaklardan yararlanarak hazırladığı raporun Türkiye'de internetten daha çok genç nüfusun yararlandığını ortaya koyduğunu belirtti.
Başlangıçta pek ilgi çekmeyen internetin, insanların birbirleriyle kısıtlama olmaksızın kolaylıkla iletişim kurabilme halini aldıktan sonra çok fazla kişi tarafından talep edilmeye başlandığını anlatan Mestçi, teknolojinin hızlı gelişimiyle paralel olarak kendini yenileyen internet kültürünün, ticari beklentilere ''hayır'' diyemez hale geldiğini dile getirdi.
|