Tüketici Turkuaz'dan 'işlenmiş su' diye uzak durunca Coca Cola 20 milyon dolar yatırım yaptı, Mahmudiye Su'yu satın aldı. Şirket mayıs ayından itibaren Doğazen markasıyla kaynak suyu pazarına giriyor.
Yaklaşık 250 milyon dolarlık su pazarı, Türkiye'nin dev holdingleri de dahil pek çok girişimcinin iştahını kabartırken, Turkuaz markasıyla 'işlenmiş su' üreten Coca Cola, sürpriz bir kararla strateji değiştirdi. Coca Cola, tüketicinin işlem görmüş su yerine doğal kaynak suyunu tercih etmesi yüzünden, Mahmudiye Su'yu satın aldı. 20 milyon dolarlık yatırımla doğal kaynak suyu sektörüne giren Coca Cola, yeni suyunu 'Doğazen' markasıyla 1 Mayıs tarihinden itibaren satmaya başlayacak. Coca Cola, Turkuaz markasını şimdilik- piyasadan çekmeyecek, ancak
bu markanın geleceğini, tüketicinin tavrı belirleyecek.
İKİ YÖNETMELİK Aslında birkaç yıl öncesine kadar tüketici 'işlenmiş su' ile 'doğal kaynak suyu' ayrımından habersizdi. Ancak Avrupa Birliği (AB) uyum süreci nedeniyle 2004 ve 2005 yılında çıkan iki ayrı su yönetmeliği, içme sularını 'işlem görenler' ve 'kaynağından çıktıktan sonra doğal olarak tüketiciye ulaşanlar' şeklinde ikiye ayırdı. Yönetmelik sonrasında işlenmiş suların etiketleri ile doğal suyun etiketleri farklı renklerde düzenlenmeye başladı. Tüketici, bu ayrımın yapılmasından sonra 'işlenmiş su'ya tepkili yaklaşmaya başladı. Bu da piyasadaki iki işlenmiş su markasının (Pepsi'nin Aquafina ve Coca Cola'nın Turkuaz) büyümesini durdurdu.
DÜNYA DOĞAL İSTİYOR Avrupalı tüketicilerin doğal kaynak suyuna ilgisi yüzünden Coca Cola, Dasani markasıyla ürettiği içme suyunu 2004 yılında İngiltere pazarından çekmek zorunda kalmış, 500 bin şişe geri toplanmıştı. Ancak ABD'nin yanı sıra Asya ve Latin Amerika gibi su kaynaklarının göreli olarak daha az güvenilir olduğu ülkelerde bu marka daha başarılı oldu.
SUYA AB MAKYAJI İçme sularında AB'ye uyum süreciyle birlikte 2008 başından itibaren suyu kaynağından çıktıktan sonra ozonlamaya tabi tutanlar ile kaynağı dış etkenlerden koruyarak doğal haliyle satışa sunanlar ayrı isimlerle satış yapacak. Doğal kaynak suyu olarak tanımlanabilmek için suyun içindeki mineralleri korumak ve ozonlama yapmadan suyun hijyenini garantilemek, yani büyük yatırım gerekiyor. Piyasanın büyük oyuncuları, bu kategoride yer almak için şimdiden yatırım yapmaya başladı. Bu yatırımlar bir süre sonra fiyatlara yansıyacak. Doğal su isteyen, biraz daha fazla ödemeyi göze alacak. Çünkü suyun kaynağından çıktığı gibi şişelenebilmesi için dış etkenlerden korumak ciddi bir maliyet gerektiriyor. 2008'den sonra işlem görmemiş sular 'doğal kaynak suyu', işlenmiş sular ise 'içme suyu' adıyla satılacak.