kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
  » Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
1.3 lt'den 240 beygir güç üreten RX-8 Türkiye'de
Passat ailesinin en büyüğü geldi
Hız canavarının fiyatı 56 bin Euro
Görünümü İtalyan kalbi safkan Japon
Korukent Speedcity'de CMS Shop açıldı
Mercedes-Benz araçlarda gribe karşı önlem alıyor
Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü

Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü


Otomotivde olduğu gibi lastik sektöründe de Doğu Avrupa ülkeleri Türkiye'ye rakip çıktı. İşçilik maliyetlerindeki artış nedeniyle lastik yatırımları Doğu Avrupa'ya kaçıyor.

Çalışanlar ve aileleriyle birlikte yaklaşık 10 bin kişinin ekmek yediği lastik sektöründe tehlike çanları çalıyor. Aynı otomotiv sektöründe olduğu gibi lastikte de Doğu Avrupa ülkeleri, Türkiye'nin rakibi haline geldi.Yüksek üretim maliyetleri nedeniyle yurtdışında rekabet edemeyen lastik üreticileri, Türkiye'deki yatırımlarını yeniden değerlendiriyorlar. Gözlerini düşük maliyetler nedeniyle Doğu Avrupa ülkelerine çeviren lastik üreticilerinin, uzun vadede fabrika kapatmaya kadar varan önlemler alacağı konuşuluyor. Halen Brisa, Goodyear ve Pirelli, Kocaeli ve Sakarya'da üretim yapıyor. 2004 yılı itibarı ile Türkiye'de lastik sektörü 1.5 milyar doların üzerinde satış hacime ulaştı. 5 binin üzerinde aileye istihdam yaratan lastik sektöründen ekmek yiyenlerin sayısı satış noktaları ve bayilikler de eklenecek olursa 10 bin kişiyi buluyor. Daha önce Türkiye'de çalışmış ve Türkiye'yi yakından tanıyan Goodyear Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölge Başkanı Jarro Kaplan'la Türk lastik sektörünün yaşadığı krizi konuştuk.

İşçilik maliyetlerinin yüksek olduğunu söylüyorsunuz. Bu lastik maliyetini yüzde kaç oranında artırıyor?
Türkiye, önceleri düşük işçilik maliyetleri yüzünden çok uluslu lastik şirketleri için cazip bir üretim yeri idi. Son 15 yıl içinde, özellikle ihraç pazarı ve büyüyen otomotiv sektörüne yönelik olarak kapasitelerimizi genişletmek üzere büyük yatırımlar yaptık. 2004 yılında, üretimimizin yüzde 70'inden fazlasını Batı Avrupa'ya ihraç ettik ve üçte birine yakını otomotiv üreticileri tarafından alındı. Ancak Türkiye, sürekli artan ve halihazırda işçi başına yıllık 48 bin 700 YTL'ye ulaşan işçilik maliyetlerine bağlı olarak cazibesini kaybetti. Bu rakam toplam üretim maliyetinin yüzde 20'sine karşılık geliyor. Sektörün işçilik maliyeti Türkiye'deki diğer tüm endüstrilerden daha yüksek bir seviyede bulunuyor. Örneğin, otomotiv işçileri, bu bölgedeki lastik işçilerinin aldığının yarısını alıyorlar. Türkiye ile karşılaştırıldığında, Romanya'daki 6 bin YTL'lik işçilik maliyetinin, Türkiye'den sekiz kat daha düşük olduğu görülüyor. Çin'de ise işçilik maliyeti Romanya'dan da düşük.

İşçilik ücretlerinin yüksek olması, sektörü ithalatçı yaptı. Orta ve uzun vadede başka etkileri olabilir mi?
İşçilik maliyetlerindeki artış yüzünden Türkiye'deki lastik üreticileri uluslararası pazarlarda rekabet güçlerini kaybetti. Durum o kadar vahim bir hal aldı ki, üretim yerine ithalat yapılmaya başlandı. Ayrıca Türkiye'deki otomotiv üreticileri bile lastiklerini yerli üreticilerden almak yerine ithal etmeye başladılar. Bu da bizim gibi uluslararası şirketleri gelecekteki yatırımlarımızı Doğu Avrupa, Rusya, Çin gibi işçilik ücretlerinin daha düşük olduğu ülkelere kaydırmamıza yol açıyor. Biz halihazırda yatırımlarımızı Polonya, Slovenya, Çin gibi düşük maliyeti olan ülkelere kaydırmaya başladık. Türkiye'deki lastik endüstrisi krize doğru gidiyor. Bu durum devam ederse, üreticiler küçülür ve hatta uzun vadede bazı fabrikaların kapanmasına kadar gidebilir. Gerekli önlemler alınmazsa lastik üreticilerinin geleceği için durum daha da kritik ve belirsiz hale gelecektir.

İşçilik maliyeti
Sektörler.....Maliyet Yıl/YTL
Lastik...........48.722
İlaç..............37.490
Cam.............36.403
Kağıt............34.328
Ağaç............31.866
Şeker...........31.439
Kimya...........30.048
Çimento........24.223
Otomotiv.......23.256
Deri..............20.525
Toprak..........18.480
İnşaat..........17.091
Tekstil..........16.180
Averaj.........28.465
DİĞER OTOMOBİL HABERLERİ
 'Baba otomobili' imajı değişti Jaguar üniversiteye girdi
 Yeni RAV4 64 bin 400 YTL
 TT yeni yüzüyle vitrine çıktı
 'Note' kardeş kavgasına son verdi
 4x4 Audi Q7'nin fiyatı 95 bin Euro
 Polo Cup heyecanı internette yaşanıyor
 Opel Astra 25 saniyede kılık değiştiriyor
 Türk gazeteciler dünyalı oldu
 Kredide vade 8 yıla uzadı Mortgage otoda başladı
 Dizel, pistte de 1 numara oldu
 24 ay taksitle Ferrari
 Hyundai'den çok amaçlı otomobil
 Nissan Micra'nın dizeli piyasada
 Land Rover'dan off-road eğitimi
 DMS 2006 sezonunu nisan ayında açıyor
 Türkiye otomobilde tipik Avrupalı oldu
 Brad Pitt, Cameron Diaz kullandı Hollywood'un yeni yıldızı...
 Toyota Ar-Ge'ye 8 milyar $ harcıyor
 Arabistan çöllerini Commander'la aştık
 Yeni Picasso dizel seçeneğiyle geldi
 Motosiklet almayı düşünenlere rehber
 Shell Helix alana el temizleme jeli
 Yeni Civic'in Türkiye'ye gelişine reklam filmi freni
 50 yıllık SL efsanesine gençlik aşısı
 250 bin kişi 4x4 Passat'ı tercih etti
 Ticari araç, 40 bin Euro'ya kişisel keyif merkezi oluyor
 A6 allroad kasımda geliyor
 Yeni Fulda ile fren 4 metre kısalıyor
 Renault Clio ile küçük otoda liderliği hedefliyor
 'Hayalim Londra'dan İstanbul'a tek depoyla gitmek'
 Hyundai, Türkiye'nin gönlünü Matrix'le alacak
 Dünyanın otomobil şovu 77 yeni modelle başladı
 Renault'nun dünya eğitim üssü Bursa
 Grande Punto 10 günde bin sipariş aldı
 VW üretim için ikna olmadı
 Bugatti en pahalı unvanını korudu
 Pivo'nun araç kabini 360 derece dönüyor
 Yeni konsept otolar ilgi odağı oldu
 Mercedes'in CEO'su bisikleti tercih etti
 S-MAX Haziran'dan sonra Türkiye'de
 115 bin Euro'luk Audi için 180 Türk kuyruğa girdi
 Talep patladı 100 otodan 38'i dizel oldu
 Uzakdoğulu otolar dizeli sevdi
 Dizel yakıt benzinin tahtına oturdu
 Dizel otolar piste çıkıyor
 Peugeot'nun dizel hibrid aracı 2010'da yollarda
 Dizel Leon'a güç katıyor
 Tüketimde cimri performansta bonkör dizelleri çok sevdik
 Hyundai üretimi yüzde 40 artırdı
 Logan dizel motorla hedef büyüttü
 Kia'da dizel oranı yüzde 80'e çıktı
 Citroen'in HDi motoru yüzde 50 daha güçlü
 Bosch'dan dev otomotivcilere rekor ihracat
 Ticaride dört çeker dönemi
 Multijet'le tüketim yüzde 10 düşüyor
 Renault ailesi dizel zengini
 Dizel Ford'lar sessiz çalışıyor
 Dünyanın en güçlü dizeli Volkswagen'den
 Opel'de seçenekler çoğaldı
 Yılların 'twist'i Türkiye'de 30 bin dolara Suzuki şarkısı...
 Rüya otomobiller gerçek oluyor
 Spor otomobille arazi aracının karışımı
 Chrysler 300C'de dizel motor seçeneği
 Doğuş Oto'da servis hizmeti 12 taksitle
 Nissan Micra'larda telefon serbest
 Kia ticari araçlarda 700 YTL'lik indirim
 Yerli otomobilde çeşit artışı cari açığı çözer
 Corsa Silverline alana sis farı hediye
 Yeni Mitsubishi L200 ağustosta Türkiye'de
 Dünyada sadece Türkiye için özel Audi Q7 üretilecek
 "Renault'nun kârlılığında kilit Türkiye"
 'Clio station için tek aday Türkiye'
 Subaru Impreza otoyola indi
 Renault Megane makyajlandı
 6 taksitle ralli pilotu olma şansı
 Satışa sunulmadan ödül kazandı
 ExxonMobil, Avrupa'yı bir Türk'e emanet etti
 Bu otomobili satın almaya para yetmez
 Yeni Renault Başkanı Ghosn'a ilk ödül Bursalı Clio'dan
 BMW Z4 Coupe haziranda yollarda
 Fiat, ucuz Logan'la rekabet için Türkiye'de ucuz Albea...
 Ford Transit'e yeni yüz
 Voyager'a astronot koltuğu
 Ödüllü Doblo'dan satış rekoru
 Peugeot 207 vitrine çıktı
 Alfa 159, 5 yıldız aldı
 VW Touareg'e King Kong gücü
 Ucuz Çin malı otolar geliyor
 Fiat, yeni otomobile Türkçe isim arıyor
 2006'nın yeni otoları Amerika'dan yola çıktı
 Bursalı Clio'ya 'wagon' kardeş geliyor
 Ankara'nın Hyundai teklifi yolda
 Ford Otosan'ın üretimi sivrilerle rekora uçuyor
 İşin ustası olduk, Ruslar'a oto üretmeyi öğreteceğiz
 2006'da yıldızı parlayacak otolar
 Mavi kanlı bir spor otomobil
 Hyundai'deki arkadaşlar coşmuşlar
 Toyota'nın ihracatı 2 milyar dolara ulaştı
 BMC 600 milyon $'lık yatırımla ilk 10'a girecek
 Otomobil sevdasını konut da durduramadı
 En devrimci Fransız otomobili
 Kullanım maliyeti düşük ticari araçlar makbul
 En yeni modeller yola çıktı
 Kış lastiği ile fren mesafesi kısalıyor
 Land Rover Freelander/ Discovery/Range Rover
 Kış bakımı yaptırın yolda kalmayın
 Kasko şirketiniz otonuz gibi hızlı mı
 Dizelde çok yol yapan kârlı
 Küçük otomobillerin büyük rekabeti
 Küçük otomobiller kadınların gözdesi
 Ucuz oto fırsatı için son 10 gün
 Arazinin kralları yollarda boy gösteriyor
 Sağ şeritten sol şeride geçtiler yıldız oldular
 4x4 otoda fırsat
 Lüks otomobil satın almak rüya değil
 Günak, 400 tasarımcıyla VW'i geleceğe hazırlıyor
 Citroen'in lüks otomobil yorumu
 40 bin Euro'ya Quattro Audi A3
 Grandis'e dizel motor seçeneği
 Tüy sıklet ticari
 Yeni Yaris geliyor
 Makul rüyaların otomobili
 Eşi benzeri olmayan bir safkan
 Fotoğraf çektirmek için değil! Gazlamak için ideal...
 X Large tadında mini otomobil
 Oto servislerinde indirim % 30'u buldu
 S Class'a destek
 Öğrenci Ferrari'si
 Ellerinizi cebinizden çekin
 Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
 Hyundai'nin sloganı değişti
 Yarının otomobili Civic Ocak 2006'da yollarda
 Cherooke sağlam bir seçenek
 Maliyet arttı, Goodyear ithalata kaydı
 24 milyonuncu Golf yollara çıktı
 Toyota Yaris'e güvenlikte 5 yıldız
 Standartları sınıfını zorluyor
 Bursalı Clio Avrupa'nın en iyisi seçildi
 İstanbul kanatlarımın altında
 Ferrari ne yapacak?
 Radara yakalananlar
 Havayastığı uyumak için değil
 Otomobiliniz kaplan mı, yengeç mi?
 Yeni Z4 görücüye çıkıyor
 Korkunç reklamlı Seat Leon
 Hep beraber dizelleşiyoruz
 Muhteşem bir otomobil
Gizemli Doğu
Gizemli Doğu
Hindistan'ın başkenti Yeni Delhi'de düzenlenen Hindistan Moda...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu