İtalyanlar şarapta Türkiye pazarını mercek altın aldı
Puppini Stefano, yılda bir kez Türkiye'yi ziyaret ediyor. Sabah geliyor akşama dönüyor. Stefano, Gruppo İtaliano Vini'nin 2 numaralı yöneticisi. Stefano'nun şirketi Türkiye'ye yılda 150 bin şişe şarap satıyor. Türkiye bu holding için 'Genç Pazar'. Çünkü, Gruppo İtaliano Vini genç pazar arayışını sürdürüyor. Türkiye çok cazip. Yılda yüzde 20'lik bir büyüme potansiyeli taşıyor. Bu haliyle Türkiye, Yunanistan ve Rusya'dan bile önde.
Şarap imaj mı? Grupppo İtaliano Vini'ye göre şarap ve bağcılık bir bilim. Stefano, İtalya'nın imaj ve tanıtımı için bu bilimin çok önemli olduğunu düşünüyor. Sonuçta 60'tan fazla ülkeye 18 farklı markayla 60 milyonun üstünde şarap satılıyor. Peki, Türkiye gibi genç bir pazar bu kadar yüksek ÖTV'ye rağmen nasıl bir gelecek vaad ediyor? Stefano, niçin Türkiye çok iyi diyor. Türkiye'de Bell Holding'le birlikte çalışan Gruppo İtaliano Vini, 2006 yılında Anadolu'da şarap yolculuğuna çıkıyor. Gruppo İtaliano Vini, İtalya'nın kalkınma programında ve AB yolculuğunda kırsal kalkınma projesi ile yola çıkmış bir kooperatifler bütünü. Toscana bülgesindeki tüm bağcıları ve üzüm üreticilerini bir çatı altında toplamayı başarmış. İtalyan köylüsüne iş ve aş yaratmış Kendine özgü bir model. Tıpki bizde ki TARİŞ gibi. Şimdi ise şarap kültürünü yaygınlaştırmaya çalışıyor.
Konya ve Kayseri'ye gidiyor Şarap deyip geçmeyin. Kıran kırana rekabet var. İtalya, Fransa, İspanya, AB pazarında lider olma yarışını sürdürüyor. Gelin görün ki; Gruppo İtaliano Vini, Thomas L. Friedman'ın küreselleşme yolculuğunun üçüncü boyutunu anlattığı 'Dünya düzdür' kitabında dikkat çektiği gibi sihirli gücü bulmuş: Tek süpariş, tek teslimat, tek fatura. Sistem bu. Her şey bir tek düğmeye basmaya kalıyor. İşte bu çalışma sonucu şirket, Almanya'da 20, ABD'de 15, İngiltere'da 10, Kanada'da 8, Fransa'da 3 milyon şişe şarap satıyor. Şarabın kalbinde şarapçılarla birebir mücadele ediyor. Şirket, Yunanistan'da 30 bin, Rusya'da 50 bin, Findandiya'da ise 100 bin şişe şarap satabiliyor. Uzonun ve votkanın tahtını sallayamıyor ama rakının rakibi olarak Türk pazarına olunca ağırlığı ile oturuyor. Türkiye 2005 yılında 150 bin şişe şarap satan Gruppo İtaliano Vini'nin hedefi 2006'da 250 bin şişeyi yakalamak. Şirketin şarap satığı tek müslüman ülke de Türkiye. 2006 yılında Gruppo İtalliano Vini ile Türkiye'deki partneri Bell Trade, başta Kayseri ve Konya olmak üzere Malatya, Adana, Diyarbakır, Trabzon, Van ve Trakya bölgesinde distribitörlükler verecek ve 18 markasını bu illerde tanıtacak. İlginç değil mi? İtalya'da 24 üzüm kooperatifi harıl harıl çalışıyor. Darısı bizim bağcıların başına. Çünkü, Türkiye'de üretici bağları söküyor. Giderek yoksullaşıyor. Türkiye ile İtalya ise yakınlaşıyor.
|