2005'te trafiğe 815 bin yeni araç çıkarken akaryakıt tüketimi yüzde 3.1 geriledi. PETDER'e göre kaçak miktarı 2.5 milyon tonu, vergi kaybı 3 milyar doları aştı.
Türkiye'de düşen faizler nedeniyle sadece ocak-kasım döneminde araç parkına 815 bin 893 araç eklenirken 2005'te Türkiye'nin toplam akaryakıt tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 3.1 azaldı. Petrol Sanayicileri Derneği'nin (PETDER) 2005 raporunda bu düşüş 'kaçağa' bağlanarak, "Bu göstergeler Türkiye'de kaçak akaryakıt sorununun 2005'te 'artarak' devam ettiğini gösteriyor. Biz, dernek olarak 2005'te kaçak yollardan akaryakıt piyasasına giren ürün miktarının 2.5 milyon tonun üzerinde olduğunu tahmin ediyoruz. Bunun neden olduğu doğrudan vergi kaybı ise 3 milyar doları aşıyor" denildi. PETDER'in 2005 yılı raporu Türkiye'deki akaryakıt kaçağının boyutlarını yeniden gözler önüne sererken, 37.4 milyar dolara ulaşan sektör büyüklüğünün 22.3 milyar dolarlık vergi yarattığına da işaret edildi. İşte rapordan çarpıcı sonuçlar:
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 2005 yılı ocak-kasım döneminde 887 bin 918 adet motorlu araç trafik kaydı yaptırdı. Bu sırada 72 bin 25 aracın ise kaydı silindi. 11 aylık dönemde Türkiye araç parkında net artış 815 bin 893 olarak gerçekleşti. Toplam araç sayısı 11 milyonu aştı.
Akaryakıt ve otoLPG piyasasını doğrudan etkilemesi beklenen yurtiçi motorlu araç parkındaki net artış motorsiklet, traktör ve özel araçlar çıkarıldığında 575 bin adet olarak gerçekleşti. 2004 yılında bu rakam 348 bin olduğu halde buradaki artış akaryakıt tüketimine yansımadı.
BİODİZEL DE SARSTI Motorin piyasası biodizel adı altında piyasaya lisanssız işletmelerce ve ÖTV ödemeden yasa dışı yollardan yapılan satışlar nedeni ile olumsuz etkilendi. Bu şekilde 400 bin ton sahte biodizelin motorin piyasasına sokulduğu, böylece 300 milyon YTL kadar vergi kaybı oluştuğu hesaplanıyor.
2005'te toplam benzin tüketimi, 2004'e göre yüzde 7.4 oranında azalarak 3.4 milyon metreküp olarak gerçekleşti. Bu dönemde kurşunsuz benzin tüketimi geçen yıla göre yüzde 4.6 artarken, süper benzinde yüzde 39.8'lik bir gerileme oldu.
VERGİ GELİRİ YÜKSEK 2005 yılı toplam motorin tüketimi bir önceki yıla göre yüzde 1.9 gibi düşük bir oranda arttı. Kalorifer yakıtı ve 6 No'lu Fuel- oil tüketimi ise yüzde 12.4 geriledi.
Akaryakıt pazarının oluşturduğu toplam büyüklük 2004 yılındaki 29.7 milyar YTL'den, 37.4 milyar YTL'ye ulaştı. Toplam akaryakıt tüketimi azalırken ortaya çıkan bu artış akaryakıt ürünlerindeki ÖTV miktarının 2004 yılı ortalamasına göre daha yüksek olmasından ve 2005'te yüksek seyreden petrol fiyatlarından kaynaklandı.
Akaryakıt sektörünün yarattığı doğrudan vergi geliri (ÖTV ve KDV), 2005'te düşen tüketim rakamlarına oranla 2004'e göre yüzde 24 artarak 22.3 milyar YTL'ye ulaştı. Türkiye'de toplam vergilerin yaklaşık yüzde 16-18'i petrol ve doğalgaz ürünlerinden elde edilen ÖTV'den gelmekte.