kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
  » Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü
1.3 lt'den 240 beygir güç üreten RX-8 Türkiye'de
Passat ailesinin en büyüğü geldi
Hız canavarının fiyatı 56 bin Euro
Görünümü İtalyan kalbi safkan Japon
Korukent Speedcity'de CMS Shop açıldı
Mercedes-Benz araçlarda gribe karşı önlem alıyor

Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü


Otomotivde olduğu gibi lastik sektöründe de Doğu Avrupa ülkeleri Türkiye'ye rakip çıktı. İşçilik maliyetlerindeki artış nedeniyle lastik yatırımları Doğu Avrupa'ya kaçıyor.

Çalışanlar ve aileleriyle birlikte yaklaşık 10 bin kişinin ekmek yediği lastik sektöründe tehlike çanları çalıyor. Aynı otomotiv sektöründe olduğu gibi lastikte de Doğu Avrupa ülkeleri, Türkiye'nin rakibi haline geldi.Yüksek üretim maliyetleri nedeniyle yurtdışında rekabet edemeyen lastik üreticileri, Türkiye'deki yatırımlarını yeniden değerlendiriyorlar. Gözlerini düşük maliyetler nedeniyle Doğu Avrupa ülkelerine çeviren lastik üreticilerinin, uzun vadede fabrika kapatmaya kadar varan önlemler alacağı konuşuluyor. Halen Brisa, Goodyear ve Pirelli, Kocaeli ve Sakarya'da üretim yapıyor. 2004 yılı itibarı ile Türkiye'de lastik sektörü 1.5 milyar doların üzerinde satış hacime ulaştı. 5 binin üzerinde aileye istihdam yaratan lastik sektöründen ekmek yiyenlerin sayısı satış noktaları ve bayilikler de eklenecek olursa 10 bin kişiyi buluyor. Daha önce Türkiye'de çalışmış ve Türkiye'yi yakından tanıyan Goodyear Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Bölge Başkanı Jarro Kaplan'la Türk lastik sektörünün yaşadığı krizi konuştuk.

İşçilik maliyetlerinin yüksek olduğunu söylüyorsunuz. Bu lastik maliyetini yüzde kaç oranında artırıyor?
Türkiye, önceleri düşük işçilik maliyetleri yüzünden çok uluslu lastik şirketleri için cazip bir üretim yeri idi. Son 15 yıl içinde, özellikle ihraç pazarı ve büyüyen otomotiv sektörüne yönelik olarak kapasitelerimizi genişletmek üzere büyük yatırımlar yaptık. 2004 yılında, üretimimizin yüzde 70'inden fazlasını Batı Avrupa'ya ihraç ettik ve üçte birine yakını otomotiv üreticileri tarafından alındı. Ancak Türkiye, sürekli artan ve halihazırda işçi başına yıllık 48 bin 700 YTL'ye ulaşan işçilik maliyetlerine bağlı olarak cazibesini kaybetti. Bu rakam toplam üretim maliyetinin yüzde 20'sine karşılık geliyor. Sektörün işçilik maliyeti Türkiye'deki diğer tüm endüstrilerden daha yüksek bir seviyede bulunuyor. Örneğin, otomotiv işçileri, bu bölgedeki lastik işçilerinin aldığının yarısını alıyorlar. Türkiye ile karşılaştırıldığında, Romanya'daki 6 bin YTL'lik işçilik maliyetinin, Türkiye'den sekiz kat daha düşük olduğu görülüyor. Çin'de ise işçilik maliyeti Romanya'dan da düşük.

İşçilik ücretlerinin yüksek olması, sektörü ithalatçı yaptı. Orta ve uzun vadede başka etkileri olabilir mi?
İşçilik maliyetlerindeki artış yüzünden Türkiye'deki lastik üreticileri uluslararası pazarlarda rekabet güçlerini kaybetti. Durum o kadar vahim bir hal aldı ki, üretim yerine ithalat yapılmaya başlandı. Ayrıca Türkiye'deki otomotiv üreticileri bile lastiklerini yerli üreticilerden almak yerine ithal etmeye başladılar. Bu da bizim gibi uluslararası şirketleri gelecekteki yatırımlarımızı Doğu Avrupa, Rusya, Çin gibi işçilik ücretlerinin daha düşük olduğu ülkelere kaydırmamıza yol açıyor. Biz halihazırda yatırımlarımızı Polonya, Slovenya, Çin gibi düşük maliyeti olan ülkelere kaydırmaya başladık. Türkiye'deki lastik endüstrisi krize doğru gidiyor. Bu durum devam ederse, üreticiler küçülür ve hatta uzun vadede bazı fabrikaların kapanmasına kadar gidebilir. Gerekli önlemler alınmazsa lastik üreticilerinin geleceği için durum daha da kritik ve belirsiz hale gelecektir.

İşçilik maliyeti
Sektörler.....Maliyet Yıl/YTL
Lastik...........48.722
İlaç..............37.490
Cam.............36.403
Kağıt............34.328
Ağaç............31.866
Şeker...........31.439
Kimya...........30.048
Çimento........24.223
Otomotiv.......23.256
Deri..............20.525
Toprak..........18.480
İnşaat..........17.091
Tekstil..........16.180
Averaj.........28.465
DİĞER OTOMOBİL HABERLERİ
 Fiat, yeni otomobile Türkçe isim arıyor
 2006'nın yeni otoları Amerika'dan yola çıktı
 Bursalı Clio'ya 'wagon' kardeş geliyor
 Ford Otosan'ın üretimi sivrilerle rekora uçuyor
 Ankara'nın Hyundai teklifi yolda
 İşin ustası olduk, Ruslar'a oto üretmeyi öğreteceğiz
 2006'da yıldızı parlayacak otolar
 Mavi kanlı bir spor otomobil
 Hyundai'deki arkadaşlar coşmuşlar
 Otomobil sevdasını konut da durduramadı
 BMC 600 milyon $'lık yatırımla ilk 10'a girecek
 Toyota'nın ihracatı 2 milyar dolara ulaştı
 En devrimci Fransız otomobili
 Lüks otomobil satın almak rüya değil
 Ucuz oto fırsatı için son 10 gün
 Küçük otomobillerin büyük rekabeti
 Sağ şeritten sol şeride geçtiler yıldız oldular
 Küçük otomobiller kadınların gözdesi
 Kasko şirketiniz otonuz gibi hızlı mı
 En yeni modeller yola çıktı
 Kullanım maliyeti düşük ticari araçlar makbul
 Arazinin kralları yollarda boy gösteriyor
 Land Rover Freelander/ Discovery/Range Rover
 4x4 otoda fırsat
 Dizelde çok yol yapan kârlı
 Kış bakımı yaptırın yolda kalmayın
 Kış lastiği ile fren mesafesi kısalıyor
 Günak, 400 tasarımcıyla VW'i geleceğe hazırlıyor
 Citroen'in lüks otomobil yorumu
 40 bin Euro'ya Quattro Audi A3
 Grandis'e dizel motor seçeneği
 X Large tadında mini otomobil
 Fotoğraf çektirmek için değil! Gazlamak için ideal...
 Oto servislerinde indirim % 30'u buldu
 Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
 Ellerinizi cebinizden çekin
 S Class'a destek
 Öğrenci Ferrari'si
 Yarının otomobili Civic Ocak 2006'da yollarda
 Hyundai'nin sloganı değişti
 Cherooke sağlam bir seçenek
 Maliyet arttı, Goodyear ithalata kaydı
 Bursalı Clio Avrupa'nın en iyisi seçildi
 24 milyonuncu Golf yollara çıktı
 Toyota Yaris'e güvenlikte 5 yıldız
 Standartları sınıfını zorluyor
 Ferrari ne yapacak?
 İstanbul kanatlarımın altında
 Otomobiliniz kaplan mı, yengeç mi?
 Havayastığı uyumak için değil
 Radara yakalananlar
 Muhteşem bir otomobil
 Korkunç reklamlı Seat Leon
 Hep beraber dizelleşiyoruz
 Yeni Z4 görücüye çıkıyor
 Yarının otoları Tokyo'dan yola çıktı
 En geniş Vitara 8 bin YTL ucuzladı
 Otoda Avrupalı olduk küçükleri çok sevdik
 Yeni Saab 9-5 aralıkta Türkiye'de
 Yeni Kangoo 22.3 bin YTL'den piyasada
 Efsanevi VW Beetle'a yeni görünüm
 Renault'nun yeni kavramı
 Yeni bir fikrim var
 Sert bakışlı Alfa
 Bu nedir bu?
 Yılın otosunda Türk damgası
 Mazda 5 sürgülü kapılarıyla farklılaşıyor
 Bursalı Clio 'yılın otosu'na adını yazdırmak istiyor
 Giugiaro imzalı Alfa Romeo 159
 Günak, Passat'da yunustan esinlenmiş
 BMW 3 Serisi büyüdü
 Yaris ikinci kez aday
 Parçaları aynı ruhları farklı
 Toyota'ya dizel motor seçeneği
 Çin, 2030'da trafik sıkışıklığını öğrenecek
 Volvo'nun top modeli
 Tut kolumdan çek götür beni!
 Altavilla: Doblo ekmeğimiz, yağımız
 Bursalı Fiat Doblo yılın aracı seçildi
 Üstsüzü daha güzel
 Ben de resim çektirebilirim
 Rimula puan kazandırıyor
 Yarışçı Leon zafer kazandı
 Kış lastiğinde iddialı
 Nissan bayi ağı genişliyor
 Otomotive 'konut' ve '3 Ekim' darbesi
 'Made in Turkey' damgalı ticariler ödül avcısı oldu
 Sözlük gibi otomobil
 Sonbaharın yıldızları yollarda
Ana gibi yar olmaz!
Ana gibi yar olmaz!
Brezilyalı ünlü top model Ana Beatriz Barros, her fırsatta...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu