|
|
Karayolu taşımacılığına İtalyan engeli
Türkiye ile İtalya arasında ikili ve İtalya üzerinden yapmış olduğumuz transit karayolu taşımacılığı, giriş belgeleri diye adlandırılan kotaya bağlanmıştır. Türkiye ile İtalya arasında 1971 yılında imzalanan karayolu taşımacılık anlaşması gereği kotalar, her yıl iki ülke arasında yapılan Kara Ulaştırma Kurulu'nca (KUK) ele alınır ve bir protokol ile miktarı tespit edilir. İtalya ile dış ticaret hacmimiz her yıl giderek artmasına rağmen, kotalar aynı oranda artmıyor. Bu nedenle Türk karayolu taşımacılık sektörü mağdur oluyor. 1995 yılında İtalya ile olan dış ticaret hacmimiz 4 milyar 650 milyon dolar iken, 2004 yılında bu miktar 11 milyar 459 milyon dolara çıkmıştır. Yani on yılda İtalya ile olan dış ticaret hacmimiz 2.46 kat büyümüştür. Kotalara baktığımızda 1995 yılında 17.000 adet olan ikili geçiş belgesi, 2004 yılında 25.000 adete çıkmıştır. Dış ticaret hacmi on yılda yüzde 346 büyümesine rağmen, aynı dönemde kota artışı ise sadece yüzde 47 olmuştur. Aynı İtalya 4.6 milyar dolar dış ticaret hacmi bulunan Hırvatistan'a ise 38.000 adet ikili geçiş belgesi veriyor. İtalya ile dış ticaretin en yoğun olduğu Aralık ayında Türk karayolu taşımacılık sektörünün elinde bulunan geçiş belgeleri yeterli değildir. Kasım ayında toplanması beklenen iki ülke KUK heyeti, İtalyan tarafının anlaşılmaz tutumu sonucu bu toplantıyı ileri bir tarihe erteledi. Bunun tercümesi bu toplantı aralık ayının sonlarına doğru veya Ocak 2006 da yapılacak ki, bu toplantıda arttırılacak giriş belgeleri 2005 Aralık ayında kullanılmasın. Böyle olunca Aralık'ta iki ülke arasında yapılacak nakliye işlemleri Türk firmalarınca değil, İtalyan nakliyeciler tarafından yapılacak. Bu durumu Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırma Genel Müdürüne sormak istedim, ancak ulaşmam mümkün olmadı. Umarım söyleyecekleri veya yapacakları vardır. İtalya ile gelişen dostluğumuzu anladınız mı?
|