|
|
Çocukta terk edilme duygusuyla gelen tepkiler olacaktır
Okula başlayan çocuk daha mı kolay kabulleniyor? Okul dönemi çocuklarda ise, sosyal farkındalık ve öz farkındalık önemli ölçüde artar. Bu yaş çocuklarda çelişkili duygular mevcuttur. Daha az görüşülen evden ayrılan ebeveyne yönelik özlem ve öfke aynı anda görülebilir. Bu da çocuğun hem kendi sosyal çevresindeki davranışlarına hem de ana-babaya olan davranışlarına olumsuz olarak yansır.
OKULDA BAŞARISIZLIK Kızgınlık ve sadakat arasındaki çelişki, suçluluk ve utanç duyguları sık görülür. Bu dönemde kendine güvende azalma, depresyon, davranış bozuklukları,sosyal ilişkilerde bozuma, izolasyon, okul başarısızlığı görülür. İlkokul dönemindeki çocuklar, boşanma olayı karşısında şiddetli üzüntü, korku, kaygı gibi tepkiler verebilmekte bu korku ve kaygılar karşı benliklerini koruyabilmek amacıyla reddetme ve karşıt tepki verme mekanizmaları kullanabilmektedirler.
Boşanmak için çocuğun okula başlamasını beklemek gerekir mi ? Boşanma sırasında çocuğun yaşının önemli faktör olduğu bilinmektedir.
KEKEMELİK OLABİLİR Okul öncesi dönemde ebeveyn boşanmasına verilen en sık görülen tepkiler gerileme, duygusal gereksinimlerde artma, bağımlılık ve bağlılıkta artma, artmış öfke ve agresif davranışlar, korku, üzüntü, kızgınlık olabilir. Terk edilme korkusu, saldırganlık, çekingenlik, suçluluk hissi, özgüvende azalma, çevreyle ilişkilerde bozulma, görülebilir. Özellikle beş yaş civarında kekemelik, altını ıslatma gibi problemler ortaya çıkabilir. Okul öncesi dönemdeki çocukların bilişsel, gelişimsel sınırlılıkları ve duygusal olgunluklarının olmaması nedeniyle boşanmaya tepkileri abartılı olabilmektedir. Burada davranışsal tepkiler olarak gerileme ve öfke önemlidir. Tipik gerileme davranışları olarak parmak emme, yatağı ıslatma, tutturmalar, anne babaya vurma, aşırı düşkünlük sayılabilir. Duygusal tepkiler olarak ise; korku, kaygı, üzüntü, huzursuzluk, uyku problemleri sayılabilir.
|