|
|
|
|
Tarih öncesinden bugüne en şık evrensel obje
Moda tarihçisi Farid Chenoune'a göre; moda kavramının içindeki en eski ve en evrensel objedir çanta. Bazen içine adeta hayatımızı tıkıştırdığımız, fiyatları maaşımızın iki katı olsa bile aldığımız çantaların tarihi gelişim süreci de oldukça ilginç.
Çanta, her türlü kadın tipinin vazgeçemediği bir aksesuvar... Renk renk, biçim biçim ve boy boy çantalarımız olsa da; 'Yine elime alacak bir şeyim' kalmamış diyerek bir yenisini almaya gidiyoruz. Bazen fiyatı maaşımızın iki katı bile olsa alıp, hemen kolumuza takıyoruz. Kadife, keten, süet, plastik, heybe ve tül bir çantanın içine neler tıkıştırmıyoruz ki... Anahtarlar, kozmetik malzemeleri, kitap, kalemler, fotoğraflar ve daha neler neler... Çantalar, psikiyatristlerin de en çok kullandığı objeler arasında. O bir arzu nesnesi ve psikanalizde kadın cinsel organının da metaforu. Yani, 'içine alan' ya da 'taşıyan' bir kese... Antropolojik özellikleriyle de 'portatif bir ütopya'.
ÇANTA YERİNE ETEK İÇLERİ Moda tarihçisi Farid Chenoune'a göre çanta; moda kavramının içindeki en eski ve en evrensel obje. Arkeologların tarih öncesi dönemde bile avcılar tarafından kullanıldığından emin olduğu çanta, Antik Çağ'da şıklaşmaya başlamış. Çantanın Amazonlar'ın hastalık keseleri, Şamanlar'ın da balık derisinden sepetleri olduğu biliniyor. XVI. ve XVII. yüzyıllarda ise, elbiselerin genişlemesiyle birlikte kadınlar, eşyalarını eteklerinin içine saklamaya başlıyor ve çanta önemini kaybediyor. Birinci Dünya Savaşı'yla kullanımı yepyeni bir fonksiyon kazanıyor. Kadınlar, içinde bir mendil ya da bir esans şişesi olan zarif keselerin yerine, muslukçuların ya da askerlerin çantaları gibi sert malzemelerle yapılmış, işe yarayan ve sağlam mallar kullanmaya başlıyor.
SEYYAHLARIN AKSESUVARI Savaş sonrasının ferahlığıyla başlayan turizm, Orient Express'le ya da transatlantik gemilerle seyahate çıkmak da çanta kültürünü değiştiriyor. Artık kadınlar da erkekler de konfor arıyor, iyi deriden yapılmış iyi kesimli valizler, kutular ve el çantaları seyyahların en önemli aksesuvarları oluyor. Louis Vuitton, Hermes, Gucci ve Lancel gibi bugün de bu sektörün en büyük isimleri olan markalar doğuyor. Le Corbusier gibi mimaride devrim yapmış bir dahi bile, 20'li yıllarda başarılı bir obje tasarımını tarif ederken çanta figüründen esinleniyor. Yine, 1920 yılında, Kanadalı askerlerin çadırlarını ilham alan Hermes'in fermuar kullanmaya başlaması gerçek bir çığır açıyor.
UNUTULMAYAN MODELLER Çantada bir başka dönüm noktası da İkinci Dünya Savaşı sonrasında, modadaki değişimle birlikte yaşanıyor. Artık çanta, sadece bir şeyler taşımaya yarayan bir mal değil, kadının siluetini tamamlayan bir moda objesi oluyor. Christian Dior, Fendi, Chanel, Prada gibi markalar unutulmaz modeller yaratıyorlar. Çanta, bugün belki de lüks kavramının rafineliğin en uç noktası. En iyi deriler kullanılarak yapılan altın tokalarla ve pırlantalarla süslü binlerce dolarlık çanta modelleri bile var. (Marie Claire'den alınmıştır)
|
|
|
|
|
|
|
|
|