|
|
|
|
|
Mıcır serbest şoför suçlu
|
|
Mıcırların neden olduğu kazalar tartışılıyor. Karayollarına göre bütün kusur sürücülerde.
Karayollarına göre mıcırlar serbest sürücüler kusurlu
Mıcır yüzünden yaşanan kazalar pek çok cana maloldu. Eleştiri oklarının çevrildiği Karayolları Genel Müdürlüğü bir yandan "Suç sürücülerde" derken diğer yandan da elektronik mıcır serpme makinesi siparişi verdi.
Aylan Büyükburç, Kerim Tekin gibi popüler şarkıcıların ölümüne neden olan mıcır uzun süre tartışıldı ama kısa sürede unutuldu. Yakın zamanda peş peşe yaşanan kazalarla yine mıcırı tartışıyoruz. SKY Türk haber spikeri Mehmet Tacettinoğlu, Uşak'ın Pınarbaşı beldesinde kullandığı aracın takla atması sonucu hayatını kaybetti. Kazanın yola dökülen mıcırdan kaynaklandığı ileri sürülünce eski tartışma yeniden başladı. Mıcır tartışmaları büyüyerek sürerken benzer ölüm haberleri devam etti. Denizli'nin Serinhisar ilçesi yakınlarında kolej öğrencisi Cansın Filiz adlı bir gencin, babasının, yoldaki mıcır nedeniyle aracın kontrolünü kaybetmesi sonucu meydana gelen kazada hayatını yitirmesi gazetelerin birinci sayfalarındaydı. Aynı günlerde Tekirdağ'da Hüseyin Ali Gümrükçü ile eşi Remziye Gümrükçü, Konya Seydişehir'de de Alaaddin Sağbaş'ın ölümlerine yol açan kazalarda da suçlanan mıcırdı. Gözler ister istemez Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM)'ne çevrildi. İddia KGM'nin yanlış uygulamaları ve ihmalinin mıcır kazalarına yol açtığıydı. KGM ise kazaların mıcır yüzünden değil sürücü hatalarından kaynaklandığını söyleyerek kendini savundu. Peki nedir bu mıcır, yol yapımının hangi aşamasında kullanılır, neden kazalara yol açar, KGM uygulama hatası mı yapıyor, diğer ülkelerde bu işler nasıl oluyor, yol yapmanın daha güvenli bir yolu yok mu? İşte bu soruların cevabını alabilmek için taraflarla konuştuk.
EN YAYGIN YÖNTEM Önce mıcırın ve mıcırla yol yapımının ne olduğuna bir göz atalım. Asfalt kaplamalar, yapım tekniği açısından ikiye ayrılıyor; "Sathi Kaplamalar" ve "Bitümlü Sıcak Karışım (BSK) kaplamalar". En temiz, en güvenli ve de en pahalı asfalt kaplama sistemi olan BSK, otoban ve şehiriçi yollarda uygulanıyor. KGM, "Otoyollarımızın tamamı (Bin 659 km) ve Devlet yollarımızın yaklaşık 7 bin 500 km'si bitümlü sıcak karışımdır. Yol ağımızın yüzde 80 gibi önemli bir kısmı ise sathi kaplamadır" diyor. Asıl kamuoyunu ilgilendiren ve tartışma yaratan asfalt kaplama yöntemi ise Sathi Kaplama yöntemi. Bu yöntemi de uzmanlar, astar olarak isimlendirilen bitümlü bağlayıcının üzerine değişik boyutlardaki agregaların (mıcır) serpilmesi şeklinde ifade ediyor. Gerek uzmanlar gerekse KGM, asfalt sathi kaplamanın dünyanın her yerinde ve dolayısıyla Türkiye'de de bu şekilde uygulandığını belirtiyor. Karayolları Genel Müdürü Hicabi Ece, bu yöntemin uygulanışıyla ilgili detaylı bilgi istediğimize şu cevabı veriyor: "Kuruluşumuz, sathi kaplama yollarda yapım tekniği olarak, Yollar Fenni Şartnamesi kriterlerine uygun inşa edilmektedir. Kaplama çalışmalarına başlamadan önce, yollarda standartlara uygun olarak trafik işaretlemeleri yapılmakta ve ilgili kolluk kuvvetlerine imzalatıldıktan sonra çalışmalara başlanmaktadır. Bu çalışmaların sürdüğünü yollarımızda; yol yapım tekniğine göre işlemleri bitirilen yol yüzeyine astar atılır ve ortalama bir gün süre ile kür yapması için beklenir. Astarı atılan yol yüzeyinin gerekli kontrolleri yapıldıktan sonra, yüzeyde kalan serbest malzemeler süpürülür. 150 160 derece uygulama sıcaklığına kadar ısıtılan asfalt çimentosu distribütör makinesi ile yol yüzeyine, araştırma laboratuvarında belirlenen miktarlarda püskürtülür ve mıcır sericili kamyonlarla yine laboratuvarlarda belirlenen miktar ve özellikle asfalt mıcırı serilir. Mıcırı serilen yol yüzeyi lastik tekerlek silindirler veya bandajlı silindir ile sıkıştırılarak, asfalt çimentosu ile mıcırın bağlantısı sağlanır ve asfalt çimentosu sertleşir." Hicabi Ece bunları söylüyor. Bu çalışmaların sürdüğü yollarda meydana gelen kazaları sorduğumuzda da kendisinden şu cevabı alıyoruz: "Asfalt kaplama çalışmasının yapıldığı ve yolun trafiğe açık tutulmasının zorunlu olduğu hallerde, araç hızlarının düşürülmesi koşuluyla yolun kullanımına izin verilmektedir. Gerek asfalt sathi kaplama yapımı ve gerekse yol yapım, bakım ve onarımının yapıldığı yol kesimlerinde gerekli olan tüm uyarı levha ve işaretleri konulmakta ve yol kullanıcıları uyarılmaktadır. Çalışılan kesimde servis yolu yapmak veya alternatif yol bulmak her zaman mümkün olmamaktadır. Özellikle, uygulamaların kalıcılığı açısından sıcak aylarda yoğunlaşan çalışmalarda sürücüler, trafik işaret ve işaretçilerine riayet etmemekte, çok düşük hızla gidilmesi gereken (Azami 30 km) yeni yapılmış asfalt sathi kaplama üzerinde sürat yaparak kazalara neden olmaktadır." Hicabi Ece, son günlerde basında yer alan kazaların mıcır yüzünden veya KGM'nin ihmalinden kaynaklanmadığını belirterek, "SKY Türk spikeri Mehmet Tacettinoğlu'nun kaza yaptığı noktada KGM'nin bir çalışması yoktu. Kazanın mıcır ya da kurumumuzla ile hiçbir alakası yok. Zaten trafik polislerinin tuttuğu raporda da 8'de 8 Mehmet Tacettinoğlu'nun kusurlu olduğu yazıyor. Cansın Filiz'in ölümüne neden olan kazanın meydana geldiği yolda ise asfalt çalışmaları nedeniyle yolda işaretleme esaslarına uygun olarak işaretlemeler yapılmıştır. Kaza sonrası tutulan tutanakta, kuruluşumuza herhangi bir kusur verilmemiş olup kazanın tamamen sürücü hatasından kaynaklandığı belirtilmektedir. Buna rağmen sürekli biz suçlanıyoruz. Oysa kazaların tamamına yakını sürücü hatalarından kaynaklanıyor. 2004 yılında, kazalarda sürücü kusuru yüzde 97.52 iken yol kusuru sadece yüzde 0.10'dur."
SİLİNDİR İŞLEMİ YAPILMIYOR Türkiye Trafik Güvenliği Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Bulgun, Karayolları Genel Müdürü Hicabi Ece'ye katılmıyor; "Dünyanın hiçbir ülkesinde karayoluna mıcır döküp arabaların ezmesi beklenmez. KGM, sathi kaplama asfalt çalışmasını usulüne uygun yapmadığı için oluşan kazalarda yüzde 90 kabahatlidir. Her yıl mıcır sonucu oluşup da istatistiklere girmeyen yüzlerce ölümlü kaza yaşanıyor. Ben bile 3-4 kez mıcır tehlikesi atlattım." Beşiktaş Belediyesi Teknik Başkan Yardımcısı Ahmet Yoldar ise, konuyla ilgili şu açıklamayı yapıyor: "KGM'nin uyguladığı sathi kaplama yöntemi dünyada yaygın olarak uygulanan bir yöntemdir. Ancak KGM'nin şöyle bir hatası oluyor: Mıcır serpildikten sonra silindir işlemi yapılmıyor. Bu işlemenin araçların üzerinden geçmesiyle yapılmasını bekliyor. Ayrıca süpürme yapmıyor. Oysa silindirlerle silindiraj yapılmalı ve sonra da yol süpürülmelidir. Ama KGM'nin pratikteki bu ihmaline rağmen bu yollar ölümcül kazalara yol açmaz. Kamuoyuna yansıyan kazalara dikkat ederseniz hepsi gece 03.00-04.00 sularında olmuştur. Bu da sürücü hatalarından kaynaklandığını gösteriyor." Anadolu Üniversitesi profesörlerinden Prof. Dr. Ertuğrul Yörükoğulları ise, Türkiye'de uygulanan Sathi Kaplama işlemin ilkel olduğunu savunuyor ve bu işlemin elektronik mıcır makineleriyle yapılması gerektiğini söylüyor. Mıcır yüzünden olduğu iddia edilen kaza sonucu hayatını kaybeden şarkıcı Ajlan Büyükburç'un annesi Türkan Türker de KGM'yi suçlayanlardan. 6 yıldır hukuk mücadelesi veren ve kaza raporunda 8'de 8 Ajlan Büyükburç'un hatalı olduğunu gösteren rapora itiraz ederek 8'de 2 KGM'nin kusurlu olduğu kararını aldırtmış. KGM'ye, 32 milyar maddi ve manevi tazminat davası açan Türker, "Kızımın hayatına malolan kazada tamamen KGM suçludur. Bunu ispatlamak için 6 yıldır uğraşıyorum" diyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|