|
|
|
|
|
|
Yeşilçam'a pazarlama hipnozcusu geldi
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, filmlerinde 'örtülü reklam' yaptıkları gerekçesiyle yapımcılarına ceza yağdırırken, Yeşilçam'a İngiliz pazarlama hipnozcusu geldi. Dinamik iletişim uzmanı Ralph Watson, yapımcılara sponsorların ürünlerini nasıl kullanacaklarını öğretecek....
Yapımcılar, 'örtülü reklam' yaptıkları gerekçesiyle Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu'nun ceza kesmesine aldırmıyor. Sponsorlar desteğiyle filmlerini çekmeye devam edeceklerinin kanıtı ise; teknik adı 'dinamik iletişim uzmanı' olan, sinema filmlerine ürün yerleştirme uzmanı İngiliz Ralph Watson'ın gelişi oldu. Watson, Yeşilçam'da görev almaya hazırlanıyor. İlk kez 1985 yapımı James Bond filmi 'A View To A Kill'de ürün yerleştirme uzmanı olarak görev yapan Ralph Watson, British Telecom, özel sağlık sektörü, IBM, Philips, Olivetti ve Minolta gibi dünya markası ürünlerin dinamik iletişim uzmanı olarak çalışıyor.
ÜRÜN YERLEŞTİRME SİSTEMİ Watson'un görevi, çalıştığı firmaların ürünlerini insanların bilinçaltına iteklenmesini ve orada etkin bir şekilde kalmasını sağlamak. Watson, insanların bilinçaltına ulaşmak için ürünleri en çok sinema filmlerinin içinde kullanıyor. Bu uygulamanın teknik adı ise 'ürün yerleştirme sistemi'. Türk filmlerinin sponsorlarının ürünlerinin beyazperdeye yansımasından dolayı Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu tarafından cezalandırılmasının gündemde olduğu bugünlerde Ralph Watson'a Türkiye dışındaki ülkelerde ürün yerleştirme sisteminin nasıl işlediğini sorduk...
* Sizin yaptığınız işin tam tanımı nedir? İnsanların gördüğü bir ürünün bilinçaltlarında en etkin şekilde yer almasını sağlıyorum.
* Peki yaptığınız işin metotları nedir? Daha önce ürün yöneticisi olarak çalışıyordum. Daha sonra psikoloji eğitimi aldım. Pazarlama bilgi ve deneyimlerimle psikoloji eğitimimi bir araya getirerek ürünleri insanların bilinçaltlarında etkin bir şekilde var olmasını sağlıyorum. Bunu yapmanın birçok metodu ve yolu var. Sinema filmleri insanların bilinçaltlarına en etkin şekilde inebilmenin en iyi yollarından biri. Bir ürünü bir filmin öyle bir sahnesinde kullanırsınız ki, izleyici o sahneye olan beğenisiyle birlikte bilinçaltına o sahnede kullanılan ürünü de beğeni olarak atar.
HAKSIZ REKABET YOK * O halde bir tür hipnoz yapıyorsunuz... Evet, ben bir şekilde insanları hipnoz ediyorum. Ne var ki bu hipnoz tamamen yasal, etik ve haksız rekabete dayanmayan bir hipnoz.
* Türkiye'de sinema sektöründe ürün yerleştirme uzmanlığınızı kullanma planlarınız var mı? Evet, böyle bir planım var. Yeşilçam sektörü, büyük firmalar ve Türkler'in beğenileri, merakları, değer yargıları, ahlak anlayışı konusunda bilgi topluyorum. Önümüzdeki zamanda çekilecek Türk filmlerinde ürün yerleştirme uzmanı olarak görev alacağım.
* Türkiye'de sponsor firmaların ürünleri gösterildiği için filmlerin yapımcılarına ceza kesiliyor. Yani yaptığınız iş Türkiye'de yasal değil... Bu uygulama sadece Türkiye'ye özgü. Dünyanın hiçbir ülkesinde böyle bir uygulamaya şahit olmadım. Dünyanın en zengin film yapım şirketleri bile sponsorlarla çalışıyor ve bu sponsorların ürünlerini beyazperdede gösteriyor. Yapım şirketleri sponsorlardan kazandıkları para karşılığında yasalarda belirtilen vergileri veriyor. Özellikle sineması dünyaya henüz açılmamış Türkiye'nin ürün yerleştirme sistemine karşı olmasını anlayamıyorum.
* Ürün yerleştirme sistemi dünya sinemasında nasıl uygulanıyor? Türkiye'de sponsor olmaları için firmaların kapısını çalan yapımcılar, oldukça da zorlanıyormuş. İngiltere ve Amerika'da ise büyük bir yapımda ürünlerinin yer alması için firmalar sıraya giriyor. Çünkü bu bir ayrıcalıktır. Ürün yerleştirme sisteminin başarıyla uygulandığı hiçbir ülke bu sistemden zarar görmedi. Türkiye neden zarar görsün?
MEHMET ÇALIŞKAN MAGAZİN
|
|
|
|
|
|
|
|
|