|
Yanıyoruz ama bir uçak bile alınmıyor
|
|
Dünyanın birçok ülkesinde yangınla mücadele için uçak filoları oluşturulurken Türkiye'nin denizden ve gölden su alabilen bir 'amfibik' uçağı yok. Kullanılan tek motorlu uçak ve helikopterler ise çok yetersiz.
Yangın uçağımız yetersiz
Dünya yangınları söndürmede denizden ve gölden su alabilen amfibik uçakları kullanıyor. Türkiye sadece bir buçuk ton su taşıyabilen küçük uçaklar ve kiralık helikopterlerle mücadele ediyor.
Yaz aylarında çok sık karşılaşılan orman yangınlarıyla mücadelede yangın söndürme uçakları ve helikopterler hayati rol oynuyor. Dünyanın birçok ülkesinde yangınla mücadele için ciddi uçak filoları oluşturulurken yüzölçümünün önemli bir kısmı ormanlarla kaplı olan Türkiye'nin denizden, gölden, barajdan su alabilen bir tek amfibik uçağı bile yok. Orman Bakanlığı yaz döneminde Türk Hava Kurumu'nun düşük kapasiteli M-18 Dromader uçakları ile yangınlara müdahale etmeye çalışıyor. Her sortide (uçağın bir kalkış ve inişi) bir buçuk ton su atabilme kapasitesine sahip bu uçaklar yangının büyümesi durumunda çok yetersiz kalıyor.
BİR TEK C 130'LAR VAR Amerika ve Avrupa ülkelerinin birçoğunda amfibik yani denizden, barajdan, gölden tonlarca su alabilen uçaklar var. Türkiye'de ise amfibik uçak bulunmuyor. Mevcut uçaklar sadece havalimanlarına inip, karadan ikmal yapabiliyor. Bu da yangın söndürmede büyük zaman kaybına neden oluyor. Antalya'da 2, Kayseri'de 1 adet olmak üzere Hava Kuvvetleri'ne ait 3 adet C 130-B uçağı, orman yangınlarında kullanılan etkili uçakları oluşturuyor. Yangın söndürme helikopterleri ise 1985 yılından bu yana eski Doğu Bloku ülkelerinden ihaleyle temin ediliyor. Kritik yerlere 20 işçi taşıyabilen bu helikopterler de iki buçuk ton su alma kapasitesine sahip. Dünyada en yaygın kullanılan yangın söndürme uçakları ise Kanada yapımı CL 415 modeli. Altı ton su ve kimyasal madde taşıyan uçaklardan Yunanistan'da birkaç adet bulunuyor, bizde ise yok. Yangın söndürmede etkili bir diğer uçak da C-130 modeli. Özel bir modifikasyona tabi tutulan Mc Donnel yapımı DC-10, yangın söndürme uçaklarının en büyüğü olacak. Amerika'da iki yıllık bir çalışma sonrası uçağın gövdesinin altına 3 adet dev tanker eklendi. Üç motorlu uçak, yangın sırasında 45 ton su boşaltabilecek. Boşalan tanklar 8 dakikada yine doldurabilecek. Yangın uçağına dönüştürülen DC-10, en son haziran ayında Fransa'da yapılan Paris Airshow'da görücüye çıkmıştı. Super Tanker olarak da adlandırılan uçak, yerden sadece 45 metre yükseklikte bile su boşaltabiliyor.
|