Galataport'un değeri nedir?
Maliye Bakanlığı bünyesinde özelleştirme çalışmaları yapan Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) uzun yıllar gündemde olan hatta kökleri Turgut Özal'a kadar uzanan bir projeye hayat vermek üzere yola çıktı. Özelleştirme kapsamında olduğu için bu işin birinci adresinde Türkiye Denizcilik İşletmeleri (TDİ) görünüyor. Yani ÖİB, TDİ kanalıyla özelleştirme mevzuatları çerçevesinde İstanbul Salıpazarı-Karaköy Kruvaziyer Liman Turizm Ticaret Kompleksi'nin kamuoyunda bilinen adıyla Galataport'u yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapmak için yola çıktı. Bir hafta önce başlayan ihale ilan süreci çerçevesinde 10 firma şartname almış. Başka firmalarda almak için başvurularını yapmışlar. Anlayacağınız Galataport'a ilgi büyük. Ama kaça gitmesi gerektiği yönde ortada ciddi bir tespit yok. Karışıklık iki aşmada söz konusu. Ortadaki projenin hangi şartlarda ve nasıl uygulanacağı, yani işin tam tarifinin yapılmamış olması. Proje, kruvaziyer liman tesisi, en az 1 adedi 5 yıldızlı olmak üzere uluslararası zincirler tarafından işletilecek nitelikte 2 adet otel, apart oteller, dükkanlar vb. satış üniteleri, yeme içme alanları, sinema, müze gibi eğlence tesislerinin yapımı ile otopark kapalı garaj ile teknik mahallerden oluşan turizm merkezinin yapım ve işletimini kapsıyor. Neyin nasıl yapılacağı ve nasıl işletileceği birbirine girmiş bir görüntü var. 3 yılda bitirilecek projede, geriye kalan 46 yıl işletme süresi olarak planlanıyor. 49 yıl sonra bu yerler yeniden devletin kontrolünde olacak. İhale tarihi 24 Ağustos'a daha var, ama gayri menkullerin Global Menkul'ün sahibi Mehmet Kutman değer tespitine ihtiyacı var. Taşınabilir varlıkların değerinden iyi anlayan Kutman'ın, ÖİB adına taşınamayan bir değer olan Galataport'a bir fiyat biçmesi yerinde olacaktır. Aksi takdirde ihaleye kriterler sebebiyle yeterli katılım olmaya bilir? Galataport da ucuza gidebilir?
|