|
|
|
|
|
Havada ikinci milat
|
|
Dünyanın en büyük uçağı Boeing 747'nin tahtı ancak 37 yıl sonra el değiştirebildi. Airbus'ın dev uçağı 555 kişilik A380 ile havacılıkta yeni bir dönem başladı.
Dünyanın en büyük yolcu uçağı A380 geçen çarşamba günü sivil havacılık tarihinin en önemli uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Bu uçuşta Airbus'ın daha önceki modellerinin de ilk uçuşunu yapmış olan deneyimli pilotlar kokpitteydi. Airbus'ın uçuş bölümünden sorumlu başkanı Kaptan Pilot Claude Lelaie ile Baş Test Pilotu Jacques Rosay, A380'i ilk havalandıran ekip oldu. Kaptan Claude Lelaie ve Jacques Rosay 13 bin saatten fazla uçmuş, A318, A340-500 ve A340-600'ün de ilk uçuşunu gerçekleştirmiş deneyimli pilotlardı. Uçakta bu iki pilotun yanısıra İspanya, Fransa ve Almanya'dan üç uçuş mühendisi vardı. Uçak havalanmadan önce yerde yüzlerce karmaşık testten geçirildi. Airbus mühendisleri A380'in uçuş enstrümanlarının düzgün şekilde çalıştığını görmek için testleri aralıksız sürdürdü. A380'de kullanılacak motorlar ve güç üniteleri önce Airbus'ın diğer uçaklarında kullanıldı, performansı test edildi.
ZORLU TESTLER SIRADA A380 havalanmadan havacılıkta taksi test denilen teste de tabii tutuldu. Bunun için uçağın frenlerinin çalışıp çalışmadığını kontrol etmek üzere pist üzerinde 4 motora birden kalkış hızına yaklaşana kadar tam güç verildi ve pisste koşturulan uçak son anda frenlendi. Bu testlerden sonra elde edilen bütün bilgiler tekrar tekrar değerlendirildi. Uçağı kullanacak olan pilotlar ilk uçuştan aylar önce A380 simülatöründe gördükleri eğitimle her türlü hava koşullarında bile uçağı sevk ve idare edebilecek bilgileri aldı. A380'in yapılan bütün uçuş ve yer testlerinden problemsiz geçmesi üzerine tarihi uçuş için düğmeye basıldı. Ve dev uçak 27 Mayıs Çarşamba günü Fransa'nın Toulouse kentinde Blagnac Uluslarararı Havalimanı'nda, yerel saatle tam 14.23'te tekerleklerini yerden kesti. Batı Fransa üzerindeki bu ilk uçuş 3 saat 54 dakika sürdü. Dört Rolls Royce Trent 900 motorla havalanan A380, 421 tonluk gövdesiyle bugüne kadar havalanan en ağır uçak olarak tarihe geçti. Uçuş sırasında, 555 yolcunun ağırlığını karşılamak için uçağın koltuklarına ve koridorlara su tankları yerleştirildi. Pilotlar uçak 10 bin feet yükseklikteyken uçuşu otomatik pilotlara bıraktı. Yerdeki Telemetry Room adı verilen kuleden pilotlarla telsiz ve video bağlantısı kuruldu. Uçuş sırasında tüm verileri ölçmek için uçağın kabinine, gövdesine, kanatlarına, kuyruğuna tam 6 bin hassas sensör yerleştirildi. A380 şimdi -40 derece soğuk ya da +50 derece sıcak gibi aşırı iklim şartlarında test edilmek üzeren dünyanın birçok farklı bölgesine uçacak.
1600 SAAT DAHA A380 hizmete gireceği 2006 yılına kadar 1600 saatlik test uçuşu daha gerçekleştirecek. Ardından European Aviation Safety Authority (EASA)' den güvenlik sertifikası alacak. A380'nin yüzde 25'i hafif kompozit malzemeden, yüzde 22'si karbon fiber plastikten, yüzde 3'ü ise uçak üretiminde ilk kez kullanılan "Glare" isimli maddeden imal edilecek A380'in bu ilk uçuşuyla sivil havacılık pazarında Airbus ile Boeing arasındaki yarış da hızlandı. A380 dünyanın en büyük yolcu uçağı olarak büyük ilgi görmesine rağmen alınan siparişler aynı ölçüde yoğun değil. Boeing'in yeni nesil uçağı 787 ise bir yıl gibi kısa bir sürede 217 sipariş aldı. Boeing, son iki hafta Air Canada ve Air India'dan aldığı dev siparişlerle sivil havacılık pazarında 2003 yılında Airbus'a kaptırdığı liderliği geri alabileceğinin sinyallerini veriyor. Boeing, Kanada Havayolları'ndan 6 milyar dolar değerinde 36 adet Boeing 777, 60 adet de 787 siparişi aldı. Amerikalı üretici Kanada Havayolları'nın 787 siparişlerini 2010 yılından itibaren teslim edecek. Boeing'in verimliliğiyle öne çıkan 787 modeli böylelikle bugüne dek 18 havayolundan toplam 217 kesin sipariş almış oldu. 787'nin diğer büyük müşterisi ise 27 adet siparişle Hindistan'ın milli havayolu Air India. Air India'nın 787 ile birlikte uzun menzilli toplam 50 uçak için Boeing'e ödeyeceği miktar 6.9 milyar dolar.
|
|
|
|
|
|
|
|
|