|
|
|
|
|
40 yıl önceye döndük
|
|
Türkiye 1 Ocak sabahı yeni bir döneme uyandı. Parasından 6 sıfırı atan ülkemiz, kuruşlu günlere geri döndü. Bugünlerde showroomlara gidenler 40 yıl önceki Anadol'un fiyatına otomobil alabilecek.
Çoğumuz için 'kuruş' daha çok anne-babalarımızın döneminden kalmış anıları çağrıştırıyor... Gerçi tedavülden kalkalı çok olmadı ama, fiilen 20 yılı aşkın süredir cüzdanlarımızda yer almıyordu. Yani ekmeğin 30 kuruş, şekerin 70 kuruş olduğu dönemler gerilerde kalmıştı. Taa ki, paramızdaki sayamadığımız bol sıfırları atana kadar...
25 BİN LİRADAN BAŞLAYAN FİYATLAR Türkiye, 1 Ocak sabahı yepyeni bir döneme uyandı. Parasından 6 sıfır atan ülkemiz, yeniden kuruşlu döneme döndü. Böyle olunca ekmekten suya, otomobilden eve kadar tüm ürünlerin 40 yıl önceki etiketleri sandıklardan çıkarıldı. Bugünlerde showroomlara gidenler, sıfır bir otomobili 25 bin YTL'den (eski TL ile 25 milyar lira) başlayan fiyatlarla alacak. Tıpkı 1966'da Anadol'un 26 bin 800 liraya satıldığı gibi...
Kuruşla 40 yıl öncesine döndük
Türk halkı yeni yılla birlikte altı sıfır atılmış Yeni Türk Lirası (YTL) ile tanıştı. Yavaş yavaş yeniden kuruşlu günlere alışmaya çalışacağız. Herkes hesabını biraz daha dikkatli yapacak. Otomotiv sektöründe de YTL'yle 40 yıl öncesine geri döndük. Nasıl mı? Tarihler 19 Aralık 1966'yı gösterdiğinde Türkiye'nin ilk seri otomobili Anadol banttan indirildi. Otosan tarafından üretilen Anadolu'un fiyatı 26 bin 800 lira olarak açıklandı. O dönemin döviz kuruyla 2 bin 980 dolardı. Anadol bantlara veda ettiği 1984 yılına kadar toplam 62 bin 543 adet üretildi ve yerini sac karoserli Ford Taunus'a bıraktı. Yıllar sonra liradan altı sıfır atılması sayesinde Türk halkı yeniden bu fiyata otomobile binebilecek. Örneğin Adapazarı'nda üretilen Corrola 1.4 Terra'nın fiyatı 29 bin 871 YTL, Bursa'da üretimi gerçekleştirilen Fiat Palio 1.3 Multijet'in fiyatı 25 bin 544 YTL, Oyak Renault'nun Clio Smybol modelinin fiyatı ise 30 bin 103 YTL. Gölcüklü Transit Connect'in fiyatı da 27 bin 133 YTL. Bir başka deyişle otomotiv sektöründe fiyatlar yaklaşık 40 yıl öncesine geri döndü. Bu arada 1920'li yıllarda yurtdışından Türkiye'ye getirilen ve monte edilen otomobiller olduğunu da hatırlatalım. Ancak hiç kuşkusuz sektörün gerçek hamlesi Devrim (seri üretilmedi) ve Anadol gibi modellerle gerçekleşti.
|
|
|
|
|
|
|
|
|